Skal svampe tørre efter opblødning

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
nek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Skal svampe tørre efter opblødning

Indlæg#1 » 13. okt 2019, 02:31

Gode venner. Skal bruge nogen tørrede svampe. De er i hus men er i tvivl om hvordan man behandler dem. I anvisningerne står der at de skal bløde op i vand og behandles derefter som friske svampe. Man ville jo passe på at der ikke kom vand på de friske svampe så betyder det at de tørrede skal tørre efter de er udblødt. Bedste hilsener Niels

Brugeravatar

mrbangdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Skal svampe tørre efter opblødning

Indlæg#2 » 13. okt 2019, 08:12

Hej Niels

Jeg laver en gudsbenådet portvin/svampesauce, og den er lavet på tørrede svampe (helst kantareller). De får liv til at bløde op i portvin i et par timer, og så bliver de tager forsigtigt op med en tang. Derefter sier jeg portvinen for at få evt jordrester væk.

Inden svampene svitses, klemmer jeg dem mellem noget køkkenrulle - det gøres for at de kan svitses og ikke blot koges bløde.

Så til dit spørgsmål - ja, sørg for at få noget af væden ud inden brug!

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Skal svampe tørre efter opblødning

Indlæg#3 » 13. okt 2019, 09:42

nek skrev:Gode venner. Skal bruge nogen tørrede svampe. De er i hus men er i tvivl om hvordan man behandler dem. I anvisningerne står der at de skal bløde op i vand og behandles derefter som friske svampe. Man ville jo passe på at der ikke kom vand på de friske svampe så betyder det at de tørrede skal tørre efter de er udblødt. Bedste hilsener Niels

Tørrede svampe, bliver aldrig som friske svampe, uanset hvorlænge de ligger i blød.
Vi gør sådan:
Vi har samlet svampe i næsten en menneskealder og tørrer dem der egner sig til det i dehydrator. Forsegler dem i lufttætte beholdere. Nu om dage i vakuumposer uden vakuum.
Ved brug sættes de i blød, kogende vand hældes over. Skal de have lidt stegeskorpe, dryppes de lidt af. Senere i processen hældes væsken de har stået i blød i, for det meste i retten, da der er masser af smag i. Kun en lille bundslat hældes væk, i tilfælde bundfældet skidt.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Snik snak"