Ostefremstilling

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Re: Ostefremstilling

Indlæg#51 » 9. mar 2019, 18:00

Mon ikke Menu sælger den?
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#52 » 9. mar 2019, 19:07

Min lokale kvickly sælger græsmælk, så prøv evt din lokale kvickly.. Selv er jeg så heldig at den lokale Menu har en lokalaftale med en bonde.. 6t efter malkning er salg i butikken, fedt% >3,5..[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#53 » 9. mar 2019, 20:12

Vi har en Føtex der har solgt engang. Men måske jeg skal prøve en super brugs. Der er for langt til menu og kvicly.
Jeg tror dog på det må lykkes.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#54 » 12. mar 2019, 10:59

Køber du mælk ved stalddøren?

Hej Albert,

Ja jeg er så heldig, at bo lige i nærheden af en Økologisk mælke bonde, så jeg kan få det lige fra kilden :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#55 » 12. mar 2019, 16:59

Jeg har lige hørt fra Thise. Dorthe skriver :
Tak for din interesse for vores Græsmælk.

Indtil videre er den kun til salg i Irma og i Kvicklys butikker men fra uge 12 vil der også være nogle SuperBrugser som tager den på hylderne, så jeg håber, at det bliver i en butik nær dig.

Hvis du ikke finder den på hylderne i en af disse Coop butikker, kan du spørge efter den og evt. bruge dessin nummer 611108, for så er det nemmere for personalet at finde den i systemet.

Jeg håber det var en hjælp.

----
Jo det giver da et par muligheder - men jeg søger forsat efter gårdmælk.
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#56 » 12. mar 2019, 17:01

Benne skrev:
Køber du mælk ved stalddøren?

Hej Albert,

Ja jeg er så heldig, at bo lige i nærheden af en Økologisk mælke bonde, så jeg kan få det lige fra kilden :-)

Hej Benne.

Tak for info.

Jeg sender dig PM.
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#57 » 26. mar 2019, 16:14

mælk i gryden.jpg

1. brie af 10 liter mælk.
3 uger efter at mælken til brie blev sat over, har de 4 osteblokke dannet hvidskimmel nok til at blive pakket til forsat modning. Modningen er godt i gang, men smagen er lidt kedelig endnu.

Blokkene bliver delt i to og pakket, først i ostepapir og halvdelen af dem bliver yderligere vakuumpakket. De skulle så modne noget langsommere.

Én af blokkene smager jeg på jævnligt så der er styr på modningen. Jeg regner med, at dem der ikke er vakuumpakket er tilpas modne om ca 3 uger.

Jeg har ikke fået så mange billeder taget, men det ville også bare være en gentagelse af hvad Finn har vist.

Vedrørende mælk, fortalte Benne at der er et økologisk mejeri i Tinglev kaldet "Naturmælk"
http://www.xn--naturmlk-o0a.dk/
Fik en lille snak med dem og smagte på deres ost i fredags. Der kan købes mælk i 10 liters plastdunke for 100 kr. Vistnok også i 4 liters. Det skal snart prøves.

Brien pakkes.jpg
/Albert

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#58 » 26. mar 2019, 17:14

Det ser da flot ud.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#59 » 26. mar 2019, 18:34

prause skrev:Det ser da flot ud.

Tak.
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#60 » 28. mar 2019, 16:14

Det ser dejligt ud. Mit ostekøleskab bliver ledigt i week-enden, så der bliver købt græsmælk ind til brie i 1. omgang på mandag og derefter til "salatost". Det bliver så på naturmælk fra Øllinggaard...

Det er da en dejlig hobby, ikke sandt? :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#61 » 28. mar 2019, 17:17

skaal-um skrev:Det ser dejligt ud. Mit ostekøleskab bliver ledigt i week-enden, så der bliver købt græsmælk ind til brie i 1. omgang på mandag og derefter til "salatost". Det bliver så på naturmælk fra Øllinggaard...

Det er da en dejlig hobby, ikke sandt? :lol:

Jo bestemt, men det er ikke bare dejlig hobby, den er også lækker. :lol: endnu i hvertfald.

Her går 2. omgang salatost også snart igang. Min bedre halvdel ønsker mere salt, så det får en time mere. Der er kun to bægeret tilbage.

De kildrer også i fingrene efter at komme igang med blåskimmel, fastost og mozzarella. Det er gået så godt og smertefrit, at jeg ikke tror det er nødvendigt med mere erfaring, det er bare at følge proceduren slavisk og omhyggeligt, så tror jeg det vil det lykkedes - ellers er det bare op på hesten igen, som ved alt andet.

"Naturmælk" er vel under samme koncept ovre hos dig som her, med flere landmænd der leverer til mejeriet?
Hvad er prisen der?
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#62 » 28. mar 2019, 17:23

Jow, jeg tror mælken er samme koncept og jeg regner med 13 kr. pr. l.
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#63 » 4. apr 2019, 17:55

Så blev græsmælksbrien sat til "skimling"? :lol:
Og en nyrøget flødehavarti blev malet med ostelak, så den kan trække i 14 dage uden at blive tør...

Rg.ost.JPG
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#64 » 5. apr 2019, 09:20

Godt du er igang igen Finn.

Min brie modner dag for dag og begynder så småt at blive blød mod midten. Jeg har købt en reference brie, der snart skal sammenlignes med. Og næste feta (+) begynder at presse på
Der er heller ikke langt til en fastost skal fødes. Enten en Haribo eller Havarti.

Røget flødeharvarti?
Flot ser den ud. Det bliver spændende at høre om, men der går nok et par måneder inden du kan fortælle om det.
Men hvor meget røg og hvorlænge og hvilken smuld bruger du Finn?
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#65 » 5. apr 2019, 09:57

Et par ekstra spørgsmål vedr flødehavertien.
Jeg synes jeg har set opskriften på Fløde Havarti, men jeg kan ikke huske hvor, kan du hjælpe der?
Hvor høj en form bruger du til din flødeHavarti, er det bare 10 x 10cm eller er det ikke højt nok, når der skal pres på?
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#66 » 6. apr 2019, 11:23

Treblach skrev:Godt du er igang igen Finn.

Min brie modner dag for dag og begynder så småt at blive blød mod midten. Jeg har købt en reference brie, der snart skal sammenlignes med. Og næste feta (+) begynder at presse på
Der er heller ikke langt til en fastost skal fødes. Enten en Haribo eller Havarti.

Røget flødeharvarti?
Flot ser den ud. Det bliver spændende at høre om, men der går nok et par måneder inden du kan fortælle om det.

Den røgede havarti er en købt en til ca. 15 kr. Du har nok set dem på FB og det skulle da prøves. Den blev røget sammen med nogle Holsteinerpølser og 2 sider laks i ca. 40 timer i kold (tynd) røg. Det blev den lidt tør af, så derfor får den lige 14 dage i lakfrakke :P
De hjemmelavede bliver lavet i de små rør fra Hjemmeriet, 2 stk. og 1 lille osteramme. Se evt. billederne på side 1 her i tråden. Jeg putter kommen i osten og det virker fint.

Haribo ost kan jeg ikke hjælpe med :P , men du kan finde Maribo ost i Hjemmeriets opskriftshefte. Den er jo speciel, da den jo skal håndæltes som den eneste type i DK, jeg har været på kursus men kom på Esrom-holdet. Esrom opskriften kunne jeg godt bruge.
Og fetaen går igang ons/tors. næste uge... Derefter bliver det nok Halloumi. Godt og nemt at lave... :P
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#67 » 6. apr 2019, 11:36

Dalle75 skrev:Jeg ved godt at dette er en gammel tråd der fundet frem igen, men jeg tænkte at jeg lige ville dele denne YouTube kanal med jer: https://www.youtube.com/user/greeningofgavin
Det er en australier der selv laver ost, og er god til at vise og forklare i et stille og roligt tempo.

Hvis det skal være på dansk har kvalimad.dk lavet Feta i en video: https://www.youtube.com/watch?v=upoe4X1-6ew Ricotta i denne: https://www.youtube.com/watch?v=4s4sissMAM4 og Mascarpone i denne: https://www.youtube.com/watch?v=T2Iy7S7X-u8

Tak for dine links. Jeg er blevet helt tændt på at komme igang... :lol:
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#68 » 6. apr 2019, 15:02

skaal-um skrev:
Treblach skrev:Godt du er igang igen Finn.

Røget flødeharvarti?

Den røgede havarti er en købt en til ca. 15 kr. Du har nok set dem på FB og det skulle da prøves. Den blev røget sammen med nogle Holsteinerpølser og 2 sider laks i ca. 40 timer i kold (tynd) røg. Det blev den lidt tør af, så derfor får den lige 14 dage i lakfrakke :P
De hjemmelavede bliver lavet i de små rør fra Hjemmeriet, 2 stk. og 1 lille osteramme. Se evt. billederne på side 1 her i tråden. Jeg putter kommen i osten og det virker fint.

Haribo ost kan jeg ikke hjælpe med :P , men du kan finde Maribo ost i Hjemmeriets opskriftshefte. Den er jo speciel, da den jo skal håndæltes som den eneste type i DK, jeg har været på kursus men kom på Esrom-holdet. Esrom opskriften kunne jeg godt bruge.
Og fetaen går igang ons/tors. næste uge... Derefter bliver det nok Halloumi. Godt og nemt at lave... :P

Tak for info. :-D
Mht Harvarti, så har jeg den fra hjemmeriet og tænkte ikke lige over at den lille runde bliver kald for flødeHavarti. - så problemet er løst. :oops:

Har lige været forbi Naturmælk og 10 ltr øko sødmælk for 100 kr. Næste gang 110, men det er stadig billigt. Jeg starter en ny omgang feta op I morgen. Jeg fik også et stykke øko "ægte Hedeager" mellemlagert morgenost med - uhf, den er god! :-D

Jeg er lige knap nok klar til de avancerede oste, men det er tæt på. :-D

En skam denne side ikke er aktiv mere, men der er et par brugbare fif og link fra siden.

http://ostepressen.blogspot.com/2014/05 ... e.html?m=0
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#69 » 6. apr 2019, 16:15

skaal-um skrev:

Har lige læst lidt på Esrom. Har jeg fået rigtig fat i det, at forskellen mellem harvarti og esrom er meget lille i processen. Havarti flyttes i vallen, (opstukket) men esrom fiskes?
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#70 » 6. apr 2019, 18:02

Damen fra ostepressen døde desværre for for et par år siden.
Ang Esrom osten, så husker jeg desværre ikke opskriften fra kurset, men jeg vil spørge hos Hjemmeriet om de har den.
Jeg har en klar svaghed for rødkitoste, så det må prøves igen. Man ser jo aldrig ostene færdigmodnede på sådan et kursus.
Men jeg starter med at købe et stykke hos ostemanden...

Der er et spændende link på ostepressens side i venstre spalte som hedder: Making artisan cheese in Love Trees Farm-
den lille video har frydet mig og jeg har lavet artisan ost et par gange nu. Faktisk har jeg et lille stykke fra den første ost endnu i vacuum, 4 år gammel, som ser fin og frisk ud. Artisan står for bondeost = hjemmegjort...
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#71 » 7. apr 2019, 08:51

Treblach skrev:
skaal-um skrev:

Har lige læst lidt på Esrom. Har jeg fået rigtig fat i det, at forskellen mellem harvarti og esrom er meget lille i processen. Havarti flyttes i vallen, (opstukket) men esrom fiskes?

Korrektion. Både Havarti og Esrom er "fisket"
Mon forskellen er rødkit kulturen.
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#72 » 7. apr 2019, 11:48

Jeg tror du har ret med hensyn til rødkitten. Jeg passer en ostemand op i morgen... :lol:
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#73 » 7. apr 2019, 13:56

skaal-um skrev:Jeg tror du har ret med hensyn til rødkitten. Jeg passer en ostemand op i morgen... :lol:

:lol:
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#74 » 13. apr 2019, 19:37

:lol: Jeg fandt ikke en ostemand, men kun osten. Og der er ikke antydning af rødkit i. Den er fint lysegul, halvblød og efter min smag ikke så interessant. Så jeg holder mig til Havartien...
Salatosten er færdig, så den står på røgeost om et par dage. ½ l af vallen bliver gemt og bruges som syrevækker et par dage efter til en Artisanost. Nu kører det... :lol:
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#75 » 18. apr 2019, 16:10

Der kom lige en af de hurtige ind imellem, nemlig røgeost...

røgost 1.JPG

røgost 2.JPG

røgost 3.JPG

røgost 4.JPG
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#76 » 18. apr 2019, 18:56

Ja rygeosten er også lækker - men hvor får du noget godt halm henne nu?
Et stykke rigtigt forårsbrød, går man ikke fejl af.

Har forresten "glemt" at lægge min sidste salatost op. Det må jeg lige finde frem.
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#77 » 18. apr 2019, 19:25

Bedre sent end aldrig - det er snart 2 uger siden den blev lavet.
2. gang salat/fetaost
10 liter.jpg
ho

10 ltr i gryden.jpg
kus

Salatost fra saltlagen.jpg
po

Salatost i olien.jpg
kus

Så er der ost igen.

Nu skulle mælken fra Naturmælk prøves. Foruden 10 Litersdunken havde jeg købt et stykke ost og 2 liter letmælk. Smagen af begge dele, gav stor forventning til min feta.

Da mælken var varmet op, syrevækker og anden kultur var dumpet i for en halv time siden, og osteløbe lige var hældt i, var der noget fra baghovedet der sagde "hovsa". Opskriften sagde 8 ltr mælk og jeg havde hældt 10 ltr i.
Men det betød åbenbart intet for hverken processen eller det færdige resultat. Efter 4,5 timer i saltlagen smagte jeg på osten og den er tossegod.

Resultatet blev 1645 gr feta af 10 ltr. mælk.
Det startede med 4 blokke ost. De blev delt inden saltlagen og hver blok delt i 4 stk i bøtten. 0.5 fed hvidløg i hver, et drøs tørret persille og fyldt op med solsikkeolie. Voila.
Det blev også til godt 600 gr Ricota - så det har givet godt.

Det er så godt og så nemt, at..............
/Albert

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"