lidt tilbehør til brunch

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

lidt tilbehør til brunch

Indlæg#1 » 3. jun 2006, 14:59

Lidt mere tilbehør til en god brunch.

Eggs Benedict - Grillet morgenbrød - grillede hindbærsnitter
Billede

Brødet
ingredienser:
3 deciliter håndvarmtvand
1 deciliter sødmælk
ca. 12 - 15 gram gær
2 - 3 theskeer salt
1 spiseske honning
725 gram god hvedeme

3 deciliter håndvarmtvand og 1 deciliter sødmælk kommes i en skål, og der tilsættes ca. 12-15 gram gær.
Der tilsættes ca. 2 til 3 theskeer (pas på at saltmængden ikke er for lille) og 1 spiseske honning. Det blandes sammen. Der tilsættes god hvedemel. Det billige danske er alt for dårligt, men f.eks. Bornholmsk hvedemel eller f.eks. en anden god dansk mel, der er beriget med amerikansk hvedemel kan bruges. Noget økologisk mel har god "bagekraft", og andet har dårlig "bagekraft", idet der her også kan være stor kvalitetsforskel. Hvor meget der skal tilsættes er ikke nøjagtigt til at sige, men jeg brugte 725 gram. Det kommer meget an på lige netop det mel man bruger, og hvor stort vandindhold det har i forvejen. Under æltningen tilsættes melet lidt ad gangen, indtil at melet lige netop ikke klistrer til fingrene. Det er meget vigtigt, at der æltes godt, grundigt og længe 10 - 15 minutter. og min. 150 æltetag.

Dejen stilles lunt med et fugtigt klæde, indtil den når den dobbelte størrelse,min. 3-4 timer men gerne natten over i køleskabet istedet.
"Slå" så dejen ned og form den til en lang pølse, der med en skarp kniv (jeg bruger en hobbykniv) deles i ca. 12 stykker.
sørg for at der er afstand mellem dem, så de ved hævningen ikke kommer til at hænge sammen.

Billede

Efterhævningen skal tage ca. 20 - 25 minutter. Med en skarp kniv ridses der med et snit på overfladen, og et helt æg piskes sammen og påsmøres rundstykkedejen med en bagepensel. Derefter drysses birkes (hvis ønskes) på rundstykkedejen - masser af birkes.
på bagsiden af en serveringsbakke ligges et stykke bagepapir og rundstykkerne derpå.
Ved grillen trækkes bagepapiret med rundstykkerne ud på en egnet plade. (jeg bruger et stykke 30 mm alm. granitplade) Et par gange under bagningen sprøjtes der vand gennem hullerne i låget med en vandforstøver. Bagetiden vil være ca. 30 minutter.
Tricket er at efter 5-7 min. kan bagepapiret trækkes fri af rundstykkerne så de bager direkte på stenpladen.

Billede

400 g. sukker
800 g. hvedemel
2 æg
2 tsk. vanillesukker
1 tsk. bagepulver
flormelis
kagekrymmel

Fyld:
Ca. 500 g. Hindbærmarmelade.

Fremgangsmåde:
Alle ingredienser -- undtagen hindbærsyltetøj -- arbejdes sammen på bordet.

Stil dejen i køleskab ca. ½ time.

Del dejen i to - som hver for sig rulles ud mellem to stykker bagepapir, så de får størelse der passer til granitpladen (bagesten ell.)
Læg det ene stykke dej på bagepapir på bagsiden af en bakke - kom hindbærsyltetøj på - læg derefter det andet dejstykke på.

Billede

Grilles på granitpladen (eller hvad du har) ca. 25 min.

Billede

Glasur smøres på og der drysses evt. kagekrymmel på.
Kagen skæres i firkanter mens den endnu er varm.

4 store skiver af den grillede skinke fra i går.
http://www.grillguru.dk/49533_Dagens_me ... .2006.html
2 friske æg fra frilandshøns
1 af et af de hjemmebagte morgenbrød

Hollandaisesauce (til 4 personer):

250 g usaltet smør
3 æggeblommer fra frilandshøns
2 spsk vand
1 tsk friskpresset citronsaft
havsalt og friskkværnet sort peber

Lav hollandaisesaucen ved at smelte smørret forsigtigt i en lille gryde over meget lav varme, uden at det bruner. Hæld æggeblommer, vand og citronsaft i blenderen og blend indtil det er skummende. Lad maskinen blive ved med at køre og hæld langsomt og jævnt det smeltede smør i, indtil saucen er tyk og skinnende. Hæld saucen over i en skål, der står i en gryde med varmt vand. Læg låg på og hold den varm.

Grill skinkeskiverne over direkte varme, indtil de er meget sprøde, og hold dem varme evt. på en forhøfet rist midt i grillen.
Til de pocherede æg bringes en gryde med letsaltet vand i kog. Tilsæt en tsk spiseeddike og skru ned, så vandet koger for lavt blus. Rør godt rundt i vandet med en gaffel og slå to æg ud i vandet. Kog dem i 3 minutter, tag dem op med en hulske og gentag processen med de andre æg.

skær brødet igennem og rist dem over direkte varme.

Billede

læg nogle stykker sprødt skinke øverst på hver af dem. Læg et pocheret æg ovenpå skinkestykkerne. Øs hollandaisesauce over æggene, drys med salt og peber og server straks.

Billede

bøvs

Grenberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#2 » 3. jun 2006, 16:43

nøøøøøøøøøøøøj det er bare blær uhmm

Brugeravatar

holmer
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 3. jun 2006, 21:14

Det ser fandme godt ud det der..... :P Det skal snart prøves. 8)

Billede Billede Billede Billede Billede

5 røgede herfra. :lol:
.../holmer

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Vinder

Indlæg#4 » 4. jun 2006, 18:26

Jeg tror vi har fundet en vinder...

Er du da helt sindssyg hvor du giver os andre baghjul.

Jeg tror jeg vil gå i tænkeboks sammen med Bettina for at finde noget vi kan slå igen med...

"Kogt-skrællet-ged m. sennep og tvebakker" eller "Blødkogt and".

Lige nu får guruen vist baghjul af JBI...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#5 » 4. jun 2006, 19:04

Mere tilbehør:

4 benede pølser:

Billede

1,5 pølse pr. person
pølserne skæres i knap 3 cm længde og der snittes et kryds halvt igennem.

Billede

Grilles på gourmanien til de begynder at tage farve.
drysses med sukker og griller lidt videre. rør ind imelem.

Billede

2-3 min før de er færdige drysses de med en mild eller middelstærk paprika.

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 8. jun 2006, 10:17

Jeg laver jo brunch, næsten, hver søndag.... Det er for godt... men hindbærsnitterne har jeg dog aldrig prøvet.... Det skal altså testes, når vi nu lige er færdige med alt vores hestesjov på det fynske Dyrskue, i denne weekend....

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

kahrenkiel
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 27. maj 2007, 09:56

Ser godt nok lækkert ud!!! Brugte du eftervarme til at bage brødet, eller fik de fuld skrald? 8)

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#8 » 28. maj 2007, 09:59

kahrenkiel skrev:Ser godt nok lækkert ud!!! Brugte du eftervarme til at bage brødet, eller fik de fuld skrald? 8)

Det blev lavet med friske nye briketter, men så vidt jeg husker var det kun 3/4 rør jeg fyldte i.
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

kahrenkiel
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 28. maj 2007, 10:09

jbi skrev:
kahrenkiel skrev:Ser godt nok lækkert ud!!! Brugte du eftervarme til at bage brødet, eller fik de fuld skrald? 8)

Det blev lavet med friske nye briketter, men så vidt jeg husker var det kun 3/4 rør jeg fyldte i.

Og du bruger indirekte varme ikk? Synes jeg kan skimte en kulholder..

(håber det er ok med alle spørgsmålene..... :wink: )

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#10 » 28. maj 2007, 10:14

kahrenkiel skrev:Og du bruger indirekte varme ikk? Synes jeg kan skimte en kulholder..

(håber det er ok med alle spørgsmålene..... :wink: )

Selvfølgelig er det ok, det er jo dét vi er her for... :D

Altså den sten jeg brugte var 3cm tyk, så der må gerne ligge 10-15 briketter under stenen. Er det en tyndere sten, skal det være 100% indirekte, ellers svider du brødet i bunden.
Billede Billede

JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 29. maj 2007, 09:13

jbi ! Du styrer for vildt med det der! [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif] (Fanfare).

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 22. jun 2007, 13:22

jbi - jeg har længe luret på dine rundstykker i denne tråd. De ser super lækre ud.

Hvor mange bliver der ca. ud af din opskrift. Jeg skal nok have lavet en 60-80 stykker, så jeg skal (formentlig) lige gange op.
Med venlig hilsen

hansen

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#13 » 22. jun 2007, 13:34

Hmm.. lad mig lige tælle: 1-2-3-4-5-6-7-8 + 1 flutes :wink:
Men de er også godt store.

Billede
Billede Billede

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 22. jun 2007, 13:42

Ok - tak.

Jeg vidst ikke, om du evt. havde bagt af flere omgange - beklager.
Med venlig hilsen

hansen

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#15 » 22. jun 2007, 13:44

hansen skrev:Ok - tak.

Jeg vidst ikke, om du evt. havde bagt af flere omgange - beklager.

Jeg ved hvad du mente, men det er jo fredag i dag [smilie=bluecolorz5_pdt_17.gif]
Billede Billede

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 22. jun 2007, 14:14

Det er jo det, det er og en ny weekend er klar til at blive taget i brug om en times tid

:fart:

(og så er det bare ud af døren.....)

GG
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#17 » 22. jun 2007, 17:20

Hold da op, hvor ser det godt ud!
Bare det snart var søndag morgen. Jeg tror vi kommer til at +o( om alt den gode mad. Nammenam for en opskrift :)

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#18 » 22. jun 2007, 17:52

Har lige lavet dej til klistreboller til weekend'en. Guruens opskrift.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 22. jun 2007, 19:10

Dem laver jeg også jævnligt, men man skal jo spise varieret :D
Med venlig hilsen

hansen

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 22. jun 2007, 20:02

hej Jbi

Hvis der var nogen der for et halvt år siden havde fortalt mig at man kunne lave sådan en menu på en grill havde jeg påstået at de var fulde af løgn.

Det er da bare helt fantastisk hvad der kan lade sig gøre, ( ikke i en gasovn ) men på en weber grill!!!!

Stor respekt. :lol:

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#21 » 22. jun 2007, 20:09

marinus skrev:hej Jbi

Hvis der var nogen der for et halvt år siden havde fortalt mig at man kunne lave sådan en menu på en grill havde jeg påstået at de var fulde af løgn.

Det er da bare helt fantastisk hvad der kan lade sig gøre, ( ikke i en gasovn ) men på en weber grill!!!!

Stor respekt. :lol:

Tak tak...
Men det kræver jo man står en time eller 2 op før normalt hvis man skal have "den store "
Billede Billede

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Vinder

Indlæg#22 » 22. jun 2007, 21:27

Weberguru skrev:"Kogt-skrællet-ged m. sennep og tvebakker" eller "Blødkogt and".

Hvodan gik det med geden eller anden?
Med venlig hilsen

-Meyer

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 18. jul 2007, 20:36

Så lykkedes det endelig for mig at få lavet de hindbærsnitter, det positive først de smagte SUPER godt :o) meeen opskriften var til en noget større bage sten end den jeg har fået fingerne i, hvilket resulterede i at min snitte flød ud over stenen og ned i grillen, ØV en gang fedtet stads :-( det var min mening jeg ville tage billeder af min snitte og lægge ud på siden sådan at andre kunne se at man ikke behøver være grillekspert for at det lykkedes, men de billeder må vente til en anden gang for helt ærligt, den var ikke værd at tage billeder af :-( men igen den smagte pragtfuldt og pigerne var elde vilde og så bli'r farmand jo glad :o) Så selvom det ikke blev den flotteste snitte så var det en succes og tusinde tak til JBI for opskriften som vil blive brugt igen og igen ;o)

Hej fra
Morten

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#24 » 18. jul 2007, 21:43

Bredal skrev:Så lykkedes det endelig for mig at få lavet de hindbærsnitter, det positive først de smagte SUPER godt :o) meeen opskriften var til en noget større bage sten end den jeg har fået fingerne i, hvilket resulterede i at min snitte flød ud over stenen og ned i grillen, ØV en gang fedtet stads :-( det var min mening jeg ville tage billeder af min snitte og lægge ud på siden sådan at andre kunne se at man ikke behøver være grillekspert for at det lykkedes, men de billeder må vente til en anden gang for helt ærligt, den var ikke værd at tage billeder af :-( men igen den smagte pragtfuldt og pigerne var elde vilde og så bli'r farmand jo glad :o) Så selvom det ikke blev den flotteste snitte så var det en succes og tusinde tak til JBI for opskriften som vil blive brugt igen og igen ;o)

Hej fra
Morten

De bliver nemlig rigtig gode!! Du skulle have taget nogle billeder alligevel.
Her en hjemmeside med hyldest til denne pragtfulde kage www.hindbaersnitten.dk/
Billede Billede

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#25 » 18. jul 2007, 22:56

He he, det er tidl MZR mest besøgte hjemmeside :)

På skiferien sidst lavede han hindbærsnitter næsten dagligt :)
Nu er jeg ikke meget til tørkager, men de var nu ret gode (hvilket er meget positivt på jysk :) )

Man skal ikke undervurdere hvor stor en filosofisk diskution der kan komme ud af hvor tykt et lag skal glasur egentligt være ????

Og hvad betyder tallet på skibindinger egentligt :)
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 19. jul 2007, 01:17

Her en hjemmeside med hyldest til denne pragtfulde kage www.hindbaersnitten.dk/

He he, det er tidl MZR mest besøgte hjemmeside

Behøver ikke besøge den længere...

Kan lave snitter med lukkede øjne..

Men i tiden er jeg mere til kanelsnegle og brunsviger..

glasur egentligt være

Halv tykkelse af den øveste krumme :D sådan ca...
// Rico

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 19. jul 2007, 17:12

Jeg skal nok tage billeder næste gang, for der skal laves reklame for den kanon kage og så er jeg også sikker på at den bliver perfekt for nu er begynder fejlen lavet så nu kan det kun gå fremad MUMS :)

Hej fra
Morten

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#28 » 19. jul 2007, 17:19

Bredal skrev:Jeg skal nok tage billeder næste gang, for der skal laves reklame for den kanon kage og så er jeg også sikker på at den bliver perfekt for nu er begynder fejlen lavet så nu kan det kun gå fremad MUMS :)

Hej fra
Morten

For sulan da Morten, du kan da også komme forbi Karise og få et lynkursus..... :wink:
Anders

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 19. jul 2007, 17:21

Pas nu på hvad du siger Anders, der er jo ikke så langt fra byernens by til Karise :o) Så det ka' jo være jeg tager dig på ordet, skal til Lolland i August så hvem ved..... Hils Susan

Hej fra
Morten

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#30 » 19. jul 2007, 19:29

Bredal skrev:Pas nu på hvad du siger Anders, der er jo ikke så langt fra byernens by til Karise :o) Så det ka' jo være jeg tager dig på ordet, skal til Lolland i August så hvem ved..... Hils Susan

Hej fra
Morten

Morten, hvornår skal du til Lolland, jeg bor 5 km fra motorstien, så du skal da være så hjertelig velkommen......skulle hilse tilbage fra Susan og sige i er mere end hjerteligt velkommen...... :D
Anders

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#31 » 15. jun 2008, 16:46

Ved dette er en gammel tråd, men syntes ikke i skal snydes for dette nemme, men lækre tilbehør som helt sikkert giver grill-credit hos vennerne.

Tomatspejlæg:

Skær toppen af tomaterne, og udhul dem for det meste indmad.
Kværn lidt groft salt i tomaterne, og stil dem med bunden op på et stykke køkkenrulle ca. 10 min.

Krydr dem med groft peber, samt hakket frisk oregano og kom en lille teske god olie i hver.

Billede

Gnid et fad med olie, sæt tomaterne på, og grill dem indirekte 15-20 min.
Tag fadet af grillen, og knæk et æg i hver tomat hvorefter de skal have ca. 8 min. indirekte.

Uhmmm.. lækkert.
Ved godt min oregano ikke ligner den fra supermarkedet, men sådan ser den altså ud i min have - og det er oregano... altså den på det øverste billede, og nederst er det citronmelisse.

Billede
Billede Billede

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#32 » 15. jun 2008, 17:00

umm de skal prøves
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#33 » 16. jun 2008, 08:49

Crap .. Nu skal jeg også til at have fat i en sten og en grill-plade til grillen.. Det er sq dyrt at være på grillguru :)

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 22. jun 2008, 20:52

MUMS der ser sgu for lækkert ud, og ikke mere avanceret end vi alle ka' være med. - Go idé - tak for det.
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"