Da den var på tilbud for et års tid siden købte jeg en håndpumpe ca. som denne:
http://www.foodcare.dk/zip-sealer.htmlDen er egentlig beregnet til lynlåsposer med ventil, men jeg bruger den også til at marinere i syltetøjsglas, som jeg selv har lavet ventil i. (det er ikke noget, som jeg har læst mig til, men det var noget jeg selv fandt på, fordi jeg ikke havde fået leveret mine vacuum-beholdere endnu. De var i restance, så jeg manglede dem. )
Glassene er også meget velegnede til "lufttom" opbevaring af mel, nødder, kaffe, krydderier mm, da tingene holder meget længere i det iltfrie opbevaringsglas.
( man skal være opmærksom på, at det ikke er helt ufarligt at have et stort vacuum i glasset, for hvis det får et så hårdt stød, så glasset går itu, vil glasset gøre det modsatte af at eksplodere udefter, i stedet vil det implodere indefter. Men kræfterne er næsten lige så store som ved en eksplosion. Så ikke noget med at have glassene stående i "børnehøjde". Det er simpelthen for farligt!! )
Men bortset fra det, så er det en gratis og nem og meget effektiv måde at få fat i en mængde vacuum-beholdere på.