RuneS skrev:det ser godt nok spændende ud, men hvordan er din fremgangsmåde helt præcis? Altså du sætter plastbeholderen i vand? Så den er dækket eller hvordan? har aldrig hørt om at man kan "sous vide" et brød?
Den milde smag, der netop ikke er særlig syrlig, er jeg også rigtig tiltrukket af.prause skrev:Min svigerfar har brugt bageferment til sigtebrød de sidste mange år og jeg har også lånt lidt i ny og næ.
Smagen er meget fin, den klæder de lidt kraftigtsmagende typer brød rigtig godt - rundt og mildt uden særlig meget syrlighed som ved surdej, men langt mere karakterfuldt end et gærbrød.
I vandovnen kan man holde den krævede temperatur meget præcist. Og på en helt automatisk og dermed meget nem måde.Det problem jeg har haft med fermentbrød er at hævningen er ret krævende mht varme. Her er cowboytricket med at sætte dejen til hævning i formen i sous vide en rigtig god løsning.
Hvis man gerne vil have den almindelige bageskorpe, så skal man have brødet over i en standard-bageovn.Når det er hævet op kan man så sætte det over i en almindelig ovn og afbage det på normal vis - det kræver dog at man IKKE har det i en plastform
lractbird skrev:Det er et interessant projekt du der har gang i. Nu har du en temperatur på næsten 100 grader, så tænker jeg om det er nødvendigt at du har så meget vand i at det påvirker beholdernes evne til at blive hvor de er. Ville dampen ikke være temperatur nok? Med 99 grader vil der være ægte vandamp (forgasset) og der vil være meget varm vandtåge. Hvis du nu bare havde vand nok i til at det ikke ville evaporere fuldstændigt, så burde det jo være ok, når der nu er tale om så mange timers tilberedning?
Sander Jensen skrev:Jeg har valgt at gøre det så enkelt som muligt:
Et alulåg hen over bøtterne, og en "væge" af køkkenrulle til at trække "vandpytten" ud over kanten, så vandet ikke bliver stående ovenpå låget.
Torp Hedehusene skrev:....Danner der sig ikke kondens på indersiden af alufolien, så det kan dryppe ned på brødet.![]()
.
Sander Jensen skrev:Torp Hedehusene skrev:....Danner der sig ikke kondens på indersiden af alufolien, så det kan dryppe ned på brødet.![]()
.
Jeg kigger efter imorgen, når brødet er færdigt.
Tilbage til "Opskrifter & billeder"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster