Så skulle der fyldes op på brødhylden til weekenden, morgenstykker med hvede, durum, majsmel, græskar og solsikke.
Dejen blev æltet i går aftes og sat på køl til i dag.
Efter æltning ligges dejen i en bøtte fedtet med olie, den stod på bordet i 1 times tid så der kunne komme liv i den, den blev foldet sammen og sat på køl.
I dag kom den fra køl og stod og tempereret på køkkenbordet i 1 times tid, inden den blev vendt ud på køkkenbordet, drysset med mel, den vil falde lidt sammen men skal nok komme op igen.
Dejen bliver hakket ud i den størrelse man kunne tænke sig, dejen må dog ikke være trukket for langt ud så bliver de for flade, de vendes i græskarkerner der er blevet blendet let.
Efter hævning bages de i oven på 230 grader varmluft i ca. 18 min. på en bagesten.
Jeg plejer at sætte en bradepande i ovnen under stenen, den varmer med op og når stykkerne eller hvad man bager sættes i ovnen, kan man hælde 2 - 3 dl. vand i bradepanden.
Det gør at skorpen bliver fin blank og tynd og der er mindre risiko for at bagværket flækker, da skorpen kan gi sig når den bliver fugtig.
Opskriften lyder:
250 g Hvedemel
200 g Durum (groft)
50 g Majsmel
65 g græskar
35 g Solsikke
40 g Hvedesur (hjemmedyrket). den kan erstattes af den tørret der kan købes i supermarkedet så skal det reduceres til 20 g.
10 g Honning
13 g Salt
14 g Gær
Ca. 335 g Vand alt efter melkvaliteten.
Æltes i 5 min. langsom og 4 min. hurtig ved 2 tallet på hjulet på bjørnen.
Og ellers samme fremgangsmåde som ovenover.
Hvis man har mod på at lave sur selv kan denne tråd følges:
viewtopic.php?f=131&p=289889#p289889
og derefter:
Blandingsforholdet er 50 g fuldkorns hvedemel, 100 g vand og 15 g rugsurdej, der bliver lidt til overs men næsten umuligt at lave mindre.
Man kan evt. gemme noget i en bøtte i køleskabet, som man kan friske op med næste gang man skal bruge surdej.
Den skal stå i 14 - 16 timer på køkkenbordet før den er klar til brug.
Og til slut 2 rugbrød.
Go weekend
Martin.