Fuglekvidder

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Fuglekvidder

Indlæg#1 » 17. aug 2019, 14:50

Der lå en pålægsrest i supermarkeds montren i går aftes, som var en blanding af rullepølse og skinke. Det er en af de der større pakker som sælges til 14-15 kr, fordi der er endestykker og andre rester.

Jeg tænkte det kunne blive til en glimrende skinkesalat med lidt kant, så det blev kørt igennem kødhakkeren og fik en sjat mayonnaise. Den gik rent ind hos familien, der allerede har kværnet næsten halvdelen.

IMG_1410_small.jpg

(Billedet tog længere at tage end det tog at lave fuglekvidder :-) ).
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Fuglekvidder

Indlæg#2 » 17. aug 2019, 15:19

Fuglekvidder er ren konge i madspild - det smager som fuglene synger. Deraf sikkert navnet...

Ib M

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 17. aug 2019, 16:03

Det smager nemlig skidegodt!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 18. aug 2019, 12:54

Har aldrig hørt navnet fuglekvidder før, men det lyder super godt.
Til en sandwich kan også bruges roastbeefender, der skæres fint og så røres med remoulade, capers, revet peberrod og hvad kan nu ellers lige synes.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 18. aug 2019, 15:08

Jo fuglekvidder kender jeg godt lave det en gang imellem, i rema1000 får man 400g for ca. 15 kr. jeg går efter dem med mest rullepøle i, igennem kødhakker deler op i passende størrelser og fryser i poser, når tøet op blander jeg med lidt mayonnaise og kommer nogle tynde løgringe på, på rugbrød , det smager rigtigt godt.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 18. aug 2019, 17:40

Har aldrig prøvet at lave det af pålægsender, men det lyder som en god idé.
I min skinkesalat bruger jeg hakkede løg og en knivspids spidskommen. Så synger fuglene endnu højere.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 19. aug 2019, 18:40

Treblach skrev:Har aldrig prøvet at lave det af pålægsender, men det lyder som en god idé.

Jeg er bare træt af at købe mayonnaise hvor de har skidt et par skinkestykker og fordoblet prisen et par gange.

Før har jeg f.eks. købt en hel skinke, kogt og skåret den i tern, som man så kunne tage ud af fryseren efter behov og hakke. Har man frysepladsen er det nok det billigste.

Treblach skrev:I min skinkesalat bruger jeg hakkede løg og en knivspids spidskommen. Så synger fuglene endnu højere.

Vi hakker typisk et løg i tern og drysser det på toppen med f.eks. karse eller purløg og en skive tomat, men det virker jo ligeså fint at hakke det med eller skære en skive for den sags skyld.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 19. aug 2019, 18:48

techie skrev:
Treblach skrev:Har aldrig prøvet at lave det af pålægsender, men det lyder som en god idé.

Jeg er bare træt af at købe mayonnaise hvor de har skidt et par skinkestykker og fordoblet prisen et par gange. Min lokale SPAR har en "hjemmelavet" som er god, men de ved sandelig også hvad de skal tage for ulejligheden.

Før har jeg f.eks. købt en hel skinke, kogt og skåret den i tern, som man så kunne tage ud af fryseren efter behov og hakke. Har man plads i fryseren er det nok det billigste.

Treblach skrev:I min skinkesalat bruger jeg hakkede løg og en knivspids spidskommen. Så synger fuglene endnu højere.

Vi hakker typisk et løg i tern og drysser det på toppen med f.eks. karse eller purløg og en skive tomat, men det virker jo ligeså fint at hakke det med eller skære en skive for den sags skyld.
Med venlig hilsen,
Thomas

Dalle75
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 20. aug 2019, 11:58

Hvilket forhold kører I med til pålæg/mayonnaise?
Jeg ved godt at det er individuel smag, men snakker vi 70/30, 60/40 eller hvad?
Weber One Touch 57 cm + Rotisserie
Charbroil T36G

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 20. aug 2019, 12:58

Dalle75 skrev:Hvilket forhold kører I med til pålæg/mayonnaise?

Det komme an på flere ting, og er altid på øjemål.
Hvor fintskåret/hakket er pålægget.
Er det købe mayonnaise eller hjemmerørt.
Men det er max 70/30 og sikkert mindre er mit bud

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 20. aug 2019, 14:21

Kommer til at tænke på dengang i starten af 1986, hvor jeg som nyankommen jyde udstyret med den såkaldte jydebibel (aka Kraks kort over København og Omegn), havde fundet frem til Kvickly ved Vesterport.

Lidt sporadiske vare fandt vej i indkøbskurven, og jeg lokaliserede så forretningens flotte delikatesseafdeling.

Glæden over at genkende forskellige charcuterivarer var stor.

Således opmuntret henvendte jeg mig til ekspedienten og bestilte 200gr. hakket pålæg (et af synonymerne for fuglekvidder).

Ikke uvenligt men dog bestemt blev jeg belært om, at det havde man ikke. Men jeg kunne få 200gr. skinkesalat.

Jeg ved ikke om jeg lignede en rødmosset bonderøv, men jeg følte mig lidt i den retning.

Dog kun til jeg samme aften derhjemme kunne nyde min skinkesalat til lyden af TV2 og deres album “Rigtige Mænd”...
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 21. aug 2019, 01:15

Min familie kan bedst lide den med meget skinke, så til f.eks. 200 gram skinke starter jeg med ca. 2 spsk mayonnaise - men det er rent øjenål og handler nok mest om at nå en bestemt konsistens.

De der typiske købe varianter syntes min familie der er alt for meget mayonnaise i.
Med venlig hilsen,
Thomas

Dalle75
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 21. aug 2019, 18:48

Ib M skrev:

Det komme an på flere ting, og er altid på øjemål.
Hvor fintskåret/hakket er pålægget.
Er det købe mayonnaise eller hjemmerørt.
Men det er max 70/30 og sikkert mindre er mit bud

techie skrev:Min familie kan bedst lide den med meget skinke, så til f.eks. 200 gram skinke starter jeg med ca. 2 spsk mayonnaise - men det er rent øjenål og handler nok mest om at nå en bestemt konsistens.

De der typiske købe varianter syntes min familie der er alt for meget mayonnaise i.

Tak for input, det er guld værd!
Lige et spørgsmål mere:
Bruger folk kødhakker eller foodprocessor til at hakke med?
Weber One Touch 57 cm + Rotisserie
Charbroil T36G

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 21. aug 2019, 19:41

Dalle75 skrev:Lige et spørgsmål mere:

Behersket og kontrolleret brug af foodprocessor så det ikke ender som mos.

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 22. aug 2019, 20:51

Dalle75 skrev:Tak for input, det er guld værd!
Lige et spørgsmål mere:

Jeg bruger min kødhakker - nok mest fordi min røremaskine står på køkkenbordet og det tager et sekund at montere kødhakkeren på den. Food processoren som først skal tages frem og der er mere opvask ved den.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

KristianK
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: RE: Re: Fuglekvidder

Indlæg#16 » 10. nov 2019, 19:48

benzon1960 skrev:Kommer til at tænke på dengang i starten af 1986, hvor jeg som nyankommen jyde udstyret med den såkaldte jydebibel (aka Kraks kort over København og Omegn), havde fundet frem til Kvickly ved Vesterport.

Lidt sporadiske vare fandt vej i indkøbskurven, og jeg lokaliserede så forretningens flotte delikatesseafdeling.

Glæden over at genkende forskellige charcuterivarer var stor.

Således opmuntret henvendte jeg mig til ekspedienten og bestilte 200gr. hakket pålæg (et af synonymerne for fuglekvidder).

Ikke uvenligt men dog bestemt blev jeg belært om, at det havde man ikke. Men jeg kunne få 200gr. skinkesalat.

Jeg ved ikke om jeg lignede en rødmosset bonderøv, men jeg følte mig lidt i den retning.

Dog kun til jeg samme aften derhjemme kunne nyde min skinkesalat til lyden af TV2 og deres album “Rigtige Mænd”...
Sjovt..

Min far var butiksslagter da jeg var dreng.. og indtil jeg flyttede til Djævleøen fra Sydhavsøerne, der hed det "hakkede hundehvalpe"... Og INGEN løftede et øjenbryn, når man sagde det I omgangskredsen...for det hed det jo ;)

I køledisken hed det "Pipsalat", nok relateret til fuglekvidder. Det smager skønt [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk
Hvis I vil følge min rejse i kaffeverdenen, så er I meget velkomne herunder
http://www.kristianskaffe.dk
https://instagram.com/kristianskaffe.dk

langebo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 17. nov 2019, 11:08

Vi har altid omtalt det som hakket aberøv

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"