Pulled Pork - Hvorfor bliver den ikke greasy? - What to do?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Pulled Pork - Hvorfor bliver den ikke greasy? - What to do?

Indlæg#1 » 27. apr 2016, 17:29

Hej alle

Nu har jeg efterhånden læst et stykke tid med fra siden og er så småt kommet i gang med at grille selv - Glæder mig meget til prøve alle de fantastisk opskrifter som er herinde.

Tradition tro, så har jeg forsøgt mig med pulled pork af 4'er omgange, og det har været virkelig virkelig lækkert! Jeg må dog erkende, at jeg tror det kan blive bedre.

Når jeg ser billeder herinde fra, ser det ud som om at kødet svømmer i fedt og virkelig er "mørt" når det bliver pulled. Når jeg har trukket mit fra hinanden, så falder det fra hinanden, som det skal, men jeg syntes ikke det er så "vådt" som man ofte ser herinde.

Et råd jeg har læst mig til herinde, er at man skal vende fedtsiden ned af, hvilket vi aldrig har gjort før. Det vil jeg prøve denne gang, og ser om det kan hjælpe.

Jeg skal lave det på søndag, hvor jeg har købt en nakkefillet på 3,3kg, giver den en god tør rub lørdag morgen og lader den ellers ligge til søndag morgen.

Jeg plejer ikke at sætte timer på, men går efter kernetemperatur som jeg plejer at sigte efter 93-95, hvilket typisk er efter 12-15 timer ved 110 grader.

Er der nogle gyldne råd, som jeg endnu ikke har fundet, og som virkelig kan gøre den greasy. Skal man tilføje noget til kødet efterfølgende? - Hvad er hemmelighederne?

På forhånd tak,

- Mike .1%¤

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Pulled Pork - Hvorfor bliver den ikke greasy? - What to do?

Indlæg#2 » 27. apr 2016, 17:37

Hej Mike, og velkommen til. Kan se på din profil at du har en gasgrill så går ud fra det er den du laver pp på? Kan du godt få den så lav i Varme? (Ved svigerfar har bøvl med det). Jeg tror at din rist-temperatur er er højere end de 110 grader - har du termometer på risten? Derudover tænker jeg om du lader kødet hvile (gerne 20 min) efter du har taget den ud, og inden du "puller"?
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 27. apr 2016, 18:27

umiddelbart syntes jeg din tid er ret kort ifht at nå 95 når du skulle grille ved 110 grader.

enten er dit kød for lille et stykke, eller også er temp noget højere end du tror.
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 27. apr 2016, 18:50

+ spørgsmål: har du den i saltlage inden? (Ikke at det giver saft, men det mørner yderligere - mener nogen. Jeg har aldrig prøvet andet end at lave saltlage)

Sidst jeg lavede en på 3,2 kg tog det 18 timer i grillen
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 27. apr 2016, 20:44

Er du sikker på at temperaturen i din grill passer?

Med de tider du angiver tyder det nærmere på at din temperatur ligger omkring 130 grader.

Jeg laver PP ved 100-105 grader og det tager 20-24 timer.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 27. apr 2016, 20:58

Man skal ikke undervurdere brug af vinegarsauce til PP.
Det tilføjer både saftighed samt umani elementet.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 28. apr 2016, 09:09

Sandholm skrev:Hej Mike, og velkommen til. Kan se på din profil at du har en gasgrill så går ud fra det er den du laver pp på? Kan du godt få den så lav i Varme? (Ved svigerfar har bøvl med det). Jeg tror at din rist-temperatur er er højere end de 110 grader - har du termometer på risten? Derudover tænker jeg om du lader kødet hvile (gerne 20 min) efter du har taget den ud, og inden du "puller"?

Hej Sandholm

Mange tak - Jeg har forsøgt mig på kuglegrillen hos de gamle et stykke tid tilbage, men ikke hos mig selv. Jeg bor i lejlighed og derfor blot en Q1200, som jeg ikke er i stand til at få lav nok temperatur på. Selv ved laveste mulige indstilling ligger den omkring 150+, hvilket jeg tænker er for varmt? - Jeg har set forskellige tråde herinde, hvor folk laver det med højere temperatur og så kortere tid, men det har jeg dårlig erfaring med. Syntes ikke jeg kunne pulle den ordentligt efterfølgende fordi at der stadig var fedt tilbage. Så jeg laver den for tiden i ovn, og ud af mine ~5 forsøg er det faktisk det bedste jeg har kunne præstere udover kuglegrillen (hvor man naturligvis også bruger røg) og nemmere kan holde temperaturen nede.

De 150+ er når der ikke er noget i grillen, så med lidt vand + kødet ville temperaturen nok falde en smule, men jeg tror stadigvæk ikke at det er nok.

Mit setup på denne gril, indirekte, ser ud sådan her:

Indirekte.JPG
Indirekte.JPG (31.88 KiB) Vist 8106 gange

Men temperaturen er jo stadig langt over de 110 grader som jeg sigter efter. Jeg tror bare at det er og bliver for varmt, på min q1200?

Jeg har aldrig ladet den hvile, det vil jeg helt sikkert prøve den her gang.

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 28. apr 2016, 09:11

Sandholm skrev:+ spørgsmål: har du den i saltlage inden? (Ikke at det giver saft, men det mørner yderligere - mener nogen. Jeg har aldrig prøvet andet end at lave saltlage)

Sidst jeg lavede en på 3,2 kg tog det 18 timer i grillen

- Jeg plejer blot at lave en tør rub og smide det på 24 timer inden den skal i ovnen, jeg vil læse op på en saltlage :) - Tak!

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 28. apr 2016, 09:12

Til jer andre - tak for jeres svar.

Angående vinegarsauce , så bruger jeg det allerede :)

//Mike

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#10 » 28. apr 2016, 09:50

På en q-grill, er det meget normalt at man skal holde låget lidt åbent for at holde temperaturen nede.

De fleste jeg har set, klarer det med en kugle sølvpapir i passende størrelse. Som jeg husker det, så skulle 2-3 cm luft give et tilfredsstillende resultat, men der må du lige prøve dig lidt frem.

Hvis du har mulighed for det, så giver det faktisk også ret gode resultater at have pp på spid, også selvom du rammer en temp. der er noget højere end de 110.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 28. apr 2016, 12:21

Xiva skrev:
Sandholm skrev:Hej Mike, og velkommen til. Kan se på din profil at du har en gasgrill så går ud fra det er den du laver pp på? Kan du godt få den så lav i Varme? (Ved svigerfar har bøvl med det). Jeg tror at din rist-temperatur er er højere end de 110 grader - har du termometer på risten? Derudover tænker jeg om du lader kødet hvile (gerne 20 min) efter du har taget den ud, og inden du "puller"?

Hej Sandholm

Mange tak - Jeg har forsøgt mig på kuglegrillen hos de gamle et stykke tid tilbage, men ikke hos mig selv. Jeg bor i lejlighed og derfor blot en Q1200, som jeg ikke er i stand til at få lav nok temperatur på. Selv ved laveste mulige indstilling ligger den omkring 150+, hvilket jeg tænker er for varmt? - Jeg har set forskellige tråde herinde, hvor folk laver det med højere temperatur og så kortere tid, men det har jeg dårlig erfaring med. Syntes ikke jeg kunne pulle den ordentligt efterfølgende fordi at der stadig var fedt tilbage. Så jeg laver den for tiden i ovn, og ud af mine ~5 forsøg er det faktisk det bedste jeg har kunne præstere udover kuglegrillen (hvor man naturligvis også bruger røg) og nemmere kan holde temperaturen nede.

De 150+ er når der ikke er noget i grillen, så med lidt vand + kødet ville temperaturen nok falde en smule, men jeg tror stadigvæk ikke at det er nok.

Mit setup på denne gril, indirekte, ser ud sådan her:

Indirekte.JPG

Men temperaturen er jo stadig langt over de 110 grader som jeg sigter efter. Jeg tror bare at det er og bliver for varmt, på min q1200?

Jeg har aldrig ladet den hvile, det vil jeg helt sikkert prøve den her gang.

Jeg bruger salglagen herfra :-) er også blevet greasy i ovn når jeg laver den :-)

viewtopic.php?t=37057

Svigerfar bruger tricket med sølvpapir på sin q-grill

Ved at lade den hvile får du saft til at genstribuere sig i kødet ==> mindre på skærebrættet.

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 28. apr 2016, 14:22

Nu er fremgangsmåde og resultat heraf jo selvfølgelig forskellig fra person til person, så tag det med timerne med et gran salt...du går efter kernetemp. og det er sådan det skal gøres.
Et par forslag til mere greasy PP:
- En alm ovn danner ikke så meget luftfugtighed som i en grill, så den vil ikke blive helt så mør/saftig som i en grill....der er delte meninger om det og det afhænger jo selvfølgelig også af ved hvilken temperatur du laver den om den bliver "tør" over længere tid...

- 3,3 kg lyder som en stor nakkefilet.....prøv med en mindre på ca 22-2400 gr der vil være mere fedtholdig efter min mening. så kan du jo evt putte 2 stk ind i stedet for :-)

- Du kan evt hæve kernetemp. til 98 gr....det vil måske give lidt mere saft i den sidste ende.

- Æblejuice er også godt at væde den med undervejs og at blande lidt imellem kødet også efter det er pulled.

Håber du kan bruge noget af det....
hilsen
Jesper

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 28. apr 2016, 15:18

jgjensen skrev:Nu er fremgangsmåde og resultat heraf jo selvfølgelig forskellig fra person til person, så tag det med timerne med et gran salt...du går efter kernetemp. og det er sådan det skal gøres.
Et par forslag til mere greasy PP:
- En alm ovn danner ikke så meget luftfugtighed som i en grill, så den vil ikke blive helt så mør/saftig som i en grill....der er delte meninger om det og det afhænger jo selvfølgelig også af ved hvilken temperatur du laver den om den bliver "tør" over længere tid...

- 3,3 kg lyder som en stor nakkefilet.....prøv med en mindre på ca 22-2400 gr der vil være mere fedtholdig efter min mening. så kan du jo evt putte 2 stk ind i stedet for :-)

- Du kan evt hæve kernetemp. til 98 gr....det vil måske give lidt mere saft i den sidste ende.

- Æblejuice er også godt at væde den med undervejs og at blande lidt imellem kødet også efter det er pulled.

Håber du kan bruge noget af det....

Et par af disse pointer er jeg ikke enig i - ikke fordi de ikke kan være korrekte eller for at gøre mig til dommer over hvad der er rigtigt eller forkert.
IMO jo større nakke jo mere saftig nakke. De små under 2400g bliver mere tørre når de er færdige.
98 grader er efter min mening nogle grader for højt, jeg synes de er mest saftige lige omkring de 90 grader, men der kan dele af nakken (der består af mange forskellige muskler med forskellig struktur) være svære at pulle. Jeg ender oftest omkring de 94 grader.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 28. apr 2016, 16:17

Mange tak begge.

Jeg kan ikke udtale mig om hvad der er bedst ud fra andet end min egen lille erfaring, men jo større jeg har købt dem, jo bedre er resultatet blevet.

Hvordan hænger højere temperatur sammen med saftigere kød? - For højt = tørt ikke?

Angående appelsin juicen, er det udover eller skyder du det ind i ?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 28. apr 2016, 16:22

Xiva skrev:Mange tak begge.

Jeg kan ikke udtale mig om hvad der er bedst ud fra andet end min egen lille erfaring, men jo større jeg har købt dem, jo bedre er resultatet blevet.

Hvordan hænger højere temperatur sammen med saftigere kød? - For højt = tørt ikke?

Angående appelsin juicen, er det udover eller skyder du det ind i ?

Det er æblejuice og ikke appelsinjuice, hældes udover.

.
Torp Hedehusene

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#16 » 28. apr 2016, 16:25

Æblejuice.

Ikke noget med appelsin i nærheden af pp. Jeg blander en smule i når kødet serveres, og det er også godt at tilsætte en smule ved genopvarmning.

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 28. apr 2016, 16:51

Mente selvfølgelig æblejuice ;) - My bad !

Og super :)

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 28. apr 2016, 17:13

jgjensen skrev:Nu er fremgangsmåde og resultat heraf jo selvfølgelig forskellig fra person til person, så tag det med timerne med et gran salt...du går efter kernetemp. og det er sådan det skal gøres.

Selvfølgelig skal man gå efter kernetemperaturen i kødet. Men da mange ikke har adgang til et termometer til at måle varmen ved selve risten, så kan tiden ofte være en god indikator for om processen er foregået korrekt.

Har man har en nakkefilet på 3,3 kg færdig efter 12-16 timer, så er temperaturen et godt stykke over de anbefalede 110 grader.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 28. apr 2016, 17:21

Cyberguyen skrev:

Selvfølgelig skal man gå efter kernetemperaturen i kødet. Men da mange ikke har adgang til et termometer til at måle varmen ved selve risten, så kan tiden ofte være en god indikator for om processen er foregået korrekt.

Har man har en nakkefilet på 3,3 kg færdig efter 12-16 timer, så er temperaturen et godt stykke over de anbefalede 110 grader.

Vil lige til det, indskyde at stegetermometeret http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/tilbebo ... meter.aspx lige nu kan fåes med fri fragt, og vi er mange herinde der har netop dette termometer som favorit (Eller storebroren 733)

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 28. apr 2016, 18:36

Sandholm skrev:
Cyberguyen skrev:

Vil lige til det, indskyde at stegetermometeret http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/tilbebo ... meter.aspx lige nu kan fåes med fri fragt, og vi er mange herinde der har netop dette termometer som favorit (Eller storebroren 733)

Men du skal IKKE bestille andet med, heller ikke bare en lille ting, så kommer der porto på. :evil: :evil: :evil:

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
Xiva
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#21 » 28. apr 2016, 18:48

Super dejligt med alle de svar.

Smider lige et spørgsmål ind mere :) :)

Nogen der har erfaringer med at ryge på en q1200 ved at smide en foliepakke direkte på brænderen? - Da jeg frygter at der kan brændes hold i bakken, har jeg lagt et lag staniol rundt om og prikket hul i toppen?

Kan det lade sig gøre?

13120440_10207378307510610_1061150687_o.jpg

//Mike

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#22 » 28. apr 2016, 19:17

Men du skal IKKE bestille andet med, heller ikke bare en lille ting, så kommer der porto på. :evil: :evil: :evil:
.

Jeg har lige talt med Michael fra TBS. Der er tale om en fejl på varenummeret der brugt. Det vil blive rettet.

Alle der ønsker at bestille mere på ordren, skal blot vælge "Afhentes i Brørup", og så skrive under besked at det skal sendes, samt adresseoplysninger.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 28. apr 2016, 20:09

Guruen skrev:
.

Jeg har lige talt med Michael fra TBS. Der er tale om en fejl på varenummeret der brugt. Det vil blive rettet.

Alle der ønsker at bestille mere på ordren, skal blot vælge "Afhentes i Brørup", og så skrive under besked at det skal sendes, samt adresseoplysninger.

Lyder godt. Takker. :-) :-) :-)

.
Torp Hedehusene

Moeffe-cos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 28. apr 2016, 21:28

Pullede pork på rotesseri har jeg lavet en del gange, det er dejligt nemt og passer sig selv. Men har aldrig brugt meget mere end 5-6 timer om at nå 96-97c kerne temp og de har aldrig været tørre .

Billede

Og færdig

Billede

kim_g
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 28. apr 2016, 21:37

I ovn laver jeg pp i en stegeso. Den får rub dagen inden. I bunden af stegesoen ligger jeg 6-8 halve løg til at hæve kødet fra saften, der samler sig. Jeg plejer også at hælde en god dl vand eller øl ved.
Kernetemperatur på 95 grader opnås efter ca. 11 timer ved 110 grader varmluft.
Jeg bruger både et termometer i kødet, og et ved risten udenfor stegesoen. Min ovn har lettest ved at finde en stabil temperatur ved varmluft, men jeg er nødt til at indstille efter et termometer, hvis jeg vil ramme 110 grader nogenlunde.

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#26 » 28. apr 2016, 21:58

Moeffe-cos skrev:Pullede pork på rotesseri har jeg lavet en del gange, det er dejligt nemt og passer sig selv. Men har aldrig brugt meget mere end 5-6 timer om at nå 96-97c kerne temp og de har aldrig været tørre .

Billede

Og færdig

Billede

Ved hvilken temperatur har du tilberedt dem, meget relevant i denne sammenhæng.

.
Torp Hedehusene

Moeffe-cos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 28. apr 2016, 22:05

Har aldrig haft temperatur måler i låget på en grill. Men det tager de 5-6 timer at lave. Så langt fra de 20-24 timer. Og fugtigheden fejler ikke noget,men jeg antager at den er høj nok.

På min røgovn kan jeg opnå ca 120-130grader der tager det også 5-6 timer igen med et saftigt resultat .
http://grillklubben.dk/forum/viewtopic. ... 511#p24511

Men har opgivet saltning,og går direkte på dry rub og lader den stå 12-24timer og så på grillen,pizza ovnen eller røgovnen, og de klare den alle uden problemer. Dog bruger jeg vandbad i dem alle.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 28. apr 2016, 22:14

Moeffe-cos skrev:På min røgovn kan jeg opnå ca 120-130grader der tager det også 5-6 timer igen med et saftigt resultat .

Man kan da ikke klare en 2,4 kg nakkefillet på 6 timer ved 120 grader. :shock:

Moeffe-cos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 28. apr 2016, 22:33

Kan jo kun sige at min kerne temp altid er de 96-97grader og tager de 5-6 timer. Så kan det nemt være at temperaturen er højere. Men min røgovn er den eneste jeg har målt. Og der tog det stadig kun de 5 timer. Og alt har kunne hives fra hinanden med grydeske.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#30 » 29. apr 2016, 06:40

Moeffe-cos skrev:Kan jo kun sige at min kerne temp altid er de 96-97grader og tager de 5-6 timer. Så kan det nemt være at temperaturen er højere. Men min røgovn er den eneste jeg har målt. Og der tog det stadig kun de 5 timer. Og alt har kunne hives fra hinanden med grydeske.

Det passer meget godt med mine erfaringer.

På min gamle q300 lavede jeg en pp på ca 2,5 kg på rottiseriet. Når jeg brugte rottiseriet kunne jeg ikke komme under 130 så det blev den temperatur jeg brugte. Stegen faldt af spyddet efter ca. 6 timer :lol: så jo man kan godt lave pp. Meget hurtigere end 18-24 timer og efter min mening med et fantastisk resultat.

Moeffe-cos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 29. apr 2016, 08:21

Ja det er en fordel at komme snor på stegen

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#32 » 29. apr 2016, 11:21

Cyberguyen skrev:

Jeg mener helt klart, at man på ingen måde er kommet ordenligt i gang med at grille, hvis man ikke som det første, efter grillen, køber et stegetermometer af en god kvalitet....at sjusse sig frem til et godt resultat på tiden er selvfølgelig fint for mange, men grænsen mellem et dejlig saftig stykke kød og en tør gulvmåtte kan ofte være meget lille og i min verden er det resultat ikke noget jeg vil gamble med ved at undvære et stegetermometer.

Nå, det var et sidespring - god weekend derude :-D
hilsen
Jesper

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#33 » 29. apr 2016, 11:28

prause skrev: Et par af disse pointer er jeg ikke enig i - ikke fordi de ikke kan være korrekte eller for at gøre mig til dommer over hvad der er rigtigt eller forkert.
IMO jo større nakke jo mere saftig nakke. De små under 2400g bliver mere tørre når de er færdige.
98 grader er efter min mening nogle grader for højt, jeg synes de er mest saftige lige omkring de 90 grader, men der kan dele af nakken (der består af mange forskellige muskler med forskellig struktur) være svære at pulle. Jeg ender oftest omkring de 94 grader.

Det er kun godt at dele erfaringerne, så tingene bliver belyst fra flere sider alt efter hvilken erfaring man selv gør sig med tiden :-)
Det med størrelsen fik jeg fra en slagter engang som mente, at logisk set vil en større nakke give en større muskelmasse hvilket vil øge muskelmassen i forhold til fedtmassen, som gør kødet saftigt....så derfor har jeg egentlig mest brugt nakker på ca 2400gr.
Men jeg vil da prøve en af de større næste gang :-D
hilsen
Jesper

Moeffe-cos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#34 » 29. apr 2016, 17:58

Det med grisen.

Fra en gammel producent af avlsdyr(mig) inden for danavl.skal der et godt stykke kød på grillen,så få fat i en polt der aldrig er blevet løbet ( eller en der aldrig blev drægtig) de skal så op på 120-160kg og af et normal huld,som en polt nu skal have. For så får i et godt stykke gris i fryseren.

Skal det være helt nørdet så har en landrace 1 ribben mere i hver side i forhold til de andre racer. DVS mere ribs.

Tilbage til "Hjælp til maden..."