Hjælp til setup til Pizza på Primo XL

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
freakojac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hjælp til setup til Pizza på Primo XL

Indlæg#1 » 22. jul 2015, 10:44

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Primo Oval XL og har kørt et par tests i løbet af de sidste dage for at lære dyret at kende. Det er min første kamado og indtil videre overgår den alle mine forventninger. Indtil videre har jeg lavet Ribs, PP og varmrøget laks på den, det er alt sammen blevet meget vellykket.

Nu vil jeg så til at lave pizza på den og har kun en weber pizzasten. I OTG har jeg lagt en ring af trækul hele vejen rundt i kanten på grillen for at undgå for meget varme direkte under stenen (læs:brændt bund).

Hvilket setup kører i med på en primo, hvis ikke i har en pizzasten som isolerer/skærmer for undervarmen?

Bruger i D-sten og pizzasten direkte ovenpå eller D-sten i holdere og pizzasten på risten, så der er luft imellem?

Hvilken temperatur kører i ved (Celcius)?

Jeg vil så nødig stå med en flækket lerpotte fordi der er gået en lille pizzadjævel i mig, der ikke kan få den varm nok.

På forhånd tak for hjælpen.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Hjælp til setup til Pizza på Primo XL

Indlæg#2 » 22. jul 2015, 14:27

Kan ikke give dig direkte svar på det du spørg om da jeg har smidt mine webersten ud for længe siden

Jeg vil forslå dig at du for fat i en pizzasten her fra http://www.fredstone.dk/page/pizza-17/

for den kan virkelig tåle varmen og du kan afbage den ene efter den anden uden sort / brændt bund

jeg har pizzasten fra fredstone og der køre jeg med 350-450 grader i primoen med den i og det er bare noget der virker
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 22. jul 2015, 14:54

Kan også kun hjælpe med temperaturen, da jeg også bruger en Fredstone. Men den temperatur som passer bedst til mig er +/- 330 grader (Fredstonens temperatur målt med infrarødt termometer) . Skal siges at jeg kun laver tynde pizzaer med begrænset fyld (Napoli-typen).

Bliv aldrig ven med hverken Webers eller Primo's sten.
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 22. jul 2015, 17:14

Fanoe skrev:Kan også kun hjælpe med temperaturen, da jeg også bruger en Fredstone. Men den temperatur som passer bedst til mig er +/- 330 grader (Fredstonens temperatur målt med infrarødt termometer) . Skal siges at jeg kun laver tynde pizzaer med begrænset fyld (Napoli-typen).

Bliv aldrig ven med hverken Webers eller Primo's sten.

+1
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 22. jul 2015, 17:42

Hvis du køber en ekstra pizzasten (jeg købte en til 40 kr i Netto), så kan du lægge den billige nederst og så lægge den anden oven på, men med nogle stykker af en flise elle lignende i mellem.
Altså rist, pizzasten 1, flisestumper og pizzasten 2. Jeg bager typisk ved 300-330, men mine pizzaer ofte også lidt tykkere end de napolitanske og dermed skal de have lidt længere tid.
Husk at lade dig grill blive helt gennemvarm - jeg tænder typisk op ca. 1 time før den skal bage pizzaer.
Tillykke med grillen i øvrigt.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
freakojac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 23. jul 2015, 08:37

Tak for svar.

Jeg brugte en ekstra pizzasten, jeg normalt bruger i ovnen. Og så et par 25mm rustfri firkantprofiler, som ellers bliver brugt til at lægge grillspyd på, som afstandsstykker.

IMAG0552.jpg

Varmede Primoen op til 375 grader
IMAG0553.jpg

Pizza klar efter 4 min.
IMAG0554.jpg

Bestemt godkendt resultat, men mon ikke der skal investeres i en Fredstone. :-)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 24. jul 2015, 10:16

Super - jo jeg overvejer også en af Frederiks sten, for jeg har flækket min ene pizzasten.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Tilbage til "Hjælp til maden..."