opbevaring af kul om vinteren

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
kahrenkiel
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

opbevaring af kul om vinteren

Indlæg#1 » 27. okt 2007, 13:34

Tænkte på, hvordan i i opbevarer jeres kul om vinteren?
Kan kullene tåle frost, eller skal de helst indendøre?

Kenneth :)

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 27. okt 2007, 13:57

he he jeg har et bryggers hvor der ligge små 100 kg, der er tørt og varmt, men du kan sagtens have dem i et udehus hvis der er tæt og ingen fugt

jørgen
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

jkofod
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 27. okt 2007, 15:57

Smid du dem bare ud i skuret.
Jeg har 130 kg liggende i skuret. Altså "udenfor".

De er pakket i sorte plast sække. 20 kg i hver. På den måde kan de sagtens overvintre. Så napper jeg en pose ind i varmen efterhånden som de bliver brugt. Jeg har såmænd haft dem liggende i ungernes utætte legehus på samme måde. UDEN problemer. Jeg har brugt Netto' 3 kg poser i flere år. De "Australske" samt "Heat Beads". Alle har klaret opholdet.

Sådan har jeg gjort gennem mange år ( 8-10 år ). Altså helt dertilbage hvor der BARE IKKE var briketter at finde om vinteren, overhovedet.

OM jeg kan finde briketter hos Silvan eller et andet sted til vinter ved jeg ikke. Men med 130 kg på lager er det heller ikke nødvendigt [:)]
Jeg lagde på lager da jeg faldt over Weber Heat Beads i bauhaus til
61kr - 12% prisgaranti :D

/Jan

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: opbevaring af kul om vinteren

Indlæg#4 » 27. okt 2007, 17:44

kahrenkiel skrev:Tænkte på, hvordan i i opbevarer jeres kul om vinteren?
Kan kullene tåle frost, eller skal de helst indendøre?
Kenneth :)

Frost som sådan er vel ikke noget problem, det er vel nærmest fugtighed der er 'fjenden'.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 28. okt 2007, 22:04

Jeg har mine sølle 30 kg. liggende bag i bilen :)

xfken
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 29. okt 2007, 00:08

niclar skrev:Jeg har mine sølle 30 kg. liggende bag i bilen :)

:shock: Det kan da umuligt være økonomisk, medmindre det er en varevogn der er forhjulstrukket OG du regner med frost indenfor nærmeste tid, så er det nok fornuftigt nok :D:D

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 29. okt 2007, 00:56

Jeg har mine kul liggende i et skur hvor der er tørt, men samme fugtighed som i luften...

Og har den åbne pose ekstra liggende i hyndeboks ude ved grillen sammen med mine andre grill ting..

Og jeg kan se allerede nu, at det tager længere tid at tænde op end om sommeren, men det gør udemærket alligevel... Men skal bare lige sætte lidt ekstra tid af..
Senest rettet af mzr 29. okt 2007, 09:26, rettet i alt 1 gang.
// Rico

junior5
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 29. okt 2007, 06:44

Jeg har mine 80 kg kul liggende i en opvarmet garage..
junior5

Q 200
Smokey joe
One-Touch Gold 57 cm
Patton gasgrill

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 29. okt 2007, 09:26

liggende i en opvarmet garage..

Hvilket uden tvivl er fornuftigt hvis man har pladsen..
// Rico

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 29. okt 2007, 09:44

Det er ganske givet, at såfremt man har plads til det, er opbevaring af kul bedst et sted hvor det er tørt.
Jeg har adskellige gange oplevet hvor svært det kan være, at få gang i kullene pga. fugt.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Degnen777
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 29. okt 2007, 11:44

Tror det eneste du skal passe på er fugt, da briketter er sammenpresset smuld. Frost tror jeg ikke skader i sig selv.
Degnen

--------------------
Grill:
OT Platinium 57 cm (2006)
Tilbehør:
Weber style: 2 stk. trådløse stegetermometer, Grillbakke, Stegholder, kyllingeholder
Weber: Dobbelte gaffelskruer, Grilltang, Grillgaffel, Grillspade, Grillhandske og Weber Bred Grillbørste 53,5 cm

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 29. okt 2007, 14:22

Det er ganske givet, at såfremt man har plads til det, er opbevaring af kul bedst et sted hvor det er tørt.
Jeg har adskellige gange oplevet hvor svært det kan være, at få gang i kullene pga. fugt.

Tror det eneste du skal passe på er fugt, da briketter er sammenpresset smuld. Frost tror jeg ikke skader i sig selv.

Fugt betyder ikke andet end at du skal sætte et kvarter ekstra af til at få dem tændt..

Men det er ikke godt hvis de bliver våde. Dvs, de kan faktisk godt holde til at du gør dem våde og tører dem igen, så tager de bare noget længere tid at få gang i, fordi der er tilføjet "ting" der gør at de tænder hurtigere. Dette har været diskuteret tidligere, men jeg kan ikke lige finde tråden lige nu.
// Rico

Tilbage til "Hjælp til maden..."