Hjælp Rugbrød

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Hjælp Rugbrød

Indlæg#1 » 18. jan 2015, 18:50

Jeg kan ikke få det ordentlig, løs skorpe eller klæg ellers smuldre det og ikke til at skære vil så gerne bage mit eget rugbrød uden surdej med mange kerner, er der en som har en vejledning som er idiot sikkert.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

maler
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Hjælp Rugbrød

Indlæg#2 » 19. jan 2015, 14:44

Hej derinde.
Jeg vil gerne bidrage med en rigtig god opskrift på rugbrød.

1 liter kærnemælk / tykmælk.
1,5 dl. Vand ( tykmælkskartonen skylles med 1,5 dl. vand og vandet tilsættes )
1 hvidtøl (33 cl.)
50 gr. Gær
400 gr. fuldkornshvedemel
400 gr. Rugmel
200 gr. Fuldkornsrugmel
300 gr. hvedemel
2 tsk. Salt
2 dl. Solsikkekerner
2dl. Hørfrø
1 dl. Femkornsblanding
1spsk. Atamon

Fremgangsmåden er:
Kærnemælk / Tykmælk, hvidtøl, atamon og vand lunes til 37 grader.
Hældes i røremaskinen og gæren udrøres heri.
Solsikkekerner, hørfrø og femkornsblanding tilsættes.
til sidst tilsættes fuldkornshvedemel, rugmel, fuldkornsrugmel, hvedemel og salt.
Dejen røres med dejkrog i minimum 10 minutter.
herefter hæver dejen tildækket med film ved stuetemperatur i 1 time.
Rugbrødsformene fyldes 3/4 og dejen formes med en våd dejskraber.
brødene prikkes med en stegegaffel og pensles med vand og drysses med kerner,
brødene hæver nu 1 time overdækket og bages i varmluftovn ved 180 grader i 75 minutter.
brødene tages straks ud af formene de skal være helt sprøde bankelyden skal lyde hult.
brødene skal være helt afkølede inden de kommes i tætsluttende poser.

God fornøjelse.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 19. jan 2015, 14:48

autokat skrev:Jeg kan ikke få det ordentlig, løs skorpe eller klæg ellers smuldre det og ikke til at skære vil så gerne bage mit eget rugbrød uden surdej med mange kerner, er der en som har en vejledning som er idiot sikkert.

Hej autokat

Der er for mange ting oven i hinanden til at kunne gennemskue dit problem.

Et godt råd KUNNE være, at købe et færdigprodukt med mange kerner i fra eks. Finax og så lade det danne grundlag for dine forsøg.
Mht. forsøg, så kunne det evt. være at du blandede flere kerner i, indtil det lykkedes, at ramme det du gerne vil have.

NB. Hvis dit rugbrød er klæg, skyldes det ofte, at det ikke er bagt tilstrækkelig.
Hvis skorpen er løs, skyldes det ofte, at dejen har været for kold ELLER dejen ikke er prikket tilstrækkelig, det KAN også være hævet for længe.
Er det løs i krummen KAN årsagen være, at der er for meget hvedemel i opskriften.

Ovenstående er kun et lille udpluk af mulige årsager til dit problem. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. jan 2015, 16:29

autokat skrev:... vil så gerne bage mit eget rugbrød uden surdej med mange kerner...

Må jeg spørge, hvorfor uden surdej?

Hvis du kan forenes med rugbrød bagt med surdej, kan jeg give denne opskrift, som jeg bruger ugentligt med fin succes:

3 dl Surdej (surdejen er lavet efter Claus Meyers hjemmeside)
ca. 7 dl koldt vand
½ L hvedemel
½ L Rugmel
½ L Rugkerner, knækket
1 ½ dl solsikkefrø
1 dl hørfrø
1 stk salt
1 spsk mørk sirup

Røres godt sammen og hældes i form.
Lad hæve ved stuetemperatur i ca. 12 timer.
Afbages ved 200°C i 75 min.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 19. jan 2015, 16:31

SpiFF skrev:
autokat skrev:... vil så gerne bage mit eget rugbrød uden surdej med mange kerner...

Hvis du kan forenes med rugbrød bagt med surdej, kan jeg give denne opskrift, som jeg bruger ugentligt med fin succes:

ca. 7 dl koldt vand
½ L hvedemel
½ L Rugmel
½ L Rugkerner, knækket
1 ½ dl solsikkefrø
1 dl hørfrø
1 stk salt
1 spsk mørk sirup

Prikkes med 20-25 gange hele vejen igennem
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 19. jan 2015, 17:15

Til maler. Du skriver Atamon i opskriften og det har jeg vredet min hjerne for at forstå, men det kan jeg ikke.
Atamon indeholder natriumbenzoat, der er et konserveringsmiddel, der bla. forhindrer vækst af gær og skimmel. Det inaktiveres ved 100 grader (altså under bagningen). Hvad er pointen med at tilsætte dette konserveringsmiddel?
Skulle det måske være Molkosan?
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

maler
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 19. jan 2015, 17:39

Hej igen.
Jeg havde den ide at brødet nok kunne holde sig længere, men jeg kan da se at jeg ikke skal bruge det mere.
Tusind tak for oplysningen :-D
mvh Maleren.

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 19. jan 2015, 17:54

SpiFF skrev:

ca. 7 dl koldt vand
½ L hvedemel
½ L Rugmel
½ L Rugkerner, knækket
1 ½ dl solsikkefrø
1 dl hørfrø
1 stk salt
1 spsk mørk sirup

Det var for hurtig at kunne lave et , jeg har sat surdej over idag prøver at lave noget i weekenden hvis surdejen er færdig vil lige tjekke nettet for opskrifter ellers bruger jeg måske din tak.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 19. jan 2015, 18:37

Fred skrev:
autokat skrev:Jeg kan ikke få det ordentlig, løs skorpe eller klæg ellers smuldre det og ikke til at skære vil så gerne bage mit eget rugbrød uden surdej med mange kerner, er der en som har en vejledning som er idiot sikkert.

Hej autokat

Et godt råd KUNNE være, at købe et færdigprodukt med mange kerner i fra eks. Finax og så lade det danne grundlag for dine forsøg.
Mht. forsøg, så kunne det evt. være at du blandede flere kerner i, indtil det lykkedes, at ramme det du gerne vil have.

NB. Hvis dit rugbrød er klæg, skyldes det ofte, at det ikke er bagt tilstrækkelig.
Hvis skorpen er løs, skyldes det ofte, at dejen har været for kold ELLER dejen ikke er prikket tilstrækkelig, det KAN også være hævet for længe.
Er det løs i krummen KAN årsagen være, at der er for meget hvedemel i opskriften.

Tak Fred nu når surdejen ( sat over i dag 2dl vand 1 del rugmel 1 del hvedemel) er klar hvordan vil du så lave 2 rugbrød godt med kerner??
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 19. jan 2015, 22:04

autokat skrev:
Fred skrev:

Hej autokat

Tak Fred nu når surdejen ( sat over i dag 2dl vand 1 del rugmel 1 del hvedemel) er klar hvordan vil du så lave 2 rugbrød godt med kerner??

Hej autokat

Siden min PC'er gik ned og der dermed forsvandt tæt på 400 opskrifter, har jeg ikke arbejdet ret meget med rugbrød og dermed opskrifter, men der findes jo et hav af gode opskrifter på nettet.
Så mit bedste råd er at finde en opskrift evt. ved et firma, hvor opskriften virkelig har været afprøvet. Et forslag kunne jo også være at prøve ovenstående opskrift fra maler. :-)
Mange har utrolig stor succes med deres egen surdej og andre har ikke den ønskede succes og det skyldes tit, at en surdej har helt sit eget liv, da der er mange ting der kan spille ind mht. processen.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 20. jan 2015, 06:57

maler skrev:Hej igen.
Jeg havde den ide at brødet nok kunne holde sig længere, men jeg kan da se at jeg ikke skal bruge det mere.
Tusind tak for oplysningen :-D
mvh Maleren.

Velbekomme. Jeg tænkte, at det var mig der var dum og ikke kunne gennemskue hvor atamon gjorde noget genialt. Du skal nok være opmærksom på, at dit brød hæver noget mere op hvis du lavet det uden atamon, for det har formentlig bremset din gær.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Tilbage til "Hjælp til maden..."