Hakket kød

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Hakket kød

Indlæg#1 » 1. mar 2014, 21:48

Er der nogen der konsekvens køber hele stykker kød (evt. på tilbud) og hakker selv, for at pakke det portionsvis, og smide i fryseren, og i så fald, hvilke stykker er det man skal gå efter for at få en god fars.

Eller er supermarked/slagter et bedre bud på "frisk" hakket fars.

Ps. Ved godt at helt nyhakket fars er det optimale, men der er jo noget rengøring efter at ha' hakket 500 gr. fars

Ser frem til nogle gode bud på spørgsmålet.

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hakket kød

Indlæg#2 » 1. mar 2014, 22:01

Til omkring 60-70kr pr kilo hakket kød ved slagter kan det ikke svares sig med hjemmehak, medmindre man har nogle helt specifikke ønsker.
Har altid selv ønsket at lave hakket oksemørbrad, men aldrig blevet til noget....ENDNU da.. :-)

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 1. mar 2014, 22:05

Fik engang fars af kødkvæg (Limousine) og også af de stykker der "normalt" ikke ville blive hakket.
HOLD DA HELT FERIE. Jeg var ikke tidligere supervild med hakkebøffer - det er jeg nu.

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 1. mar 2014, 22:11

Denraretiger skrev:Til omkring 60-70kr pr kilo hakket kød ved slagter kan det ikke svares sig med hjemmehak, medmindre man har nogle helt specifikke ønsker.
Har altid selv ønsket at lave hakket oksemørbrad, men aldrig blevet til noget....ENDNU da.. :-)

Brugte også før den lokale slagter der hakkede kødet når man købte, men han har drejet nøglen om pga. alder, og der er startet andet erhverv op i lokalerne, så derfor spørgsmålet.

Uden tilsætning af fedt kød, vil mørbrad blive en meget tør bøf - ville skrabe en oksemørbrad til tartar - det er forresten længe siden jeg har fået det !

Ib M

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 1. mar 2014, 22:14

Tænkte den lidt som tatar, nu med stegeskorpe. :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 1. mar 2014, 22:17

CP skrev:Fik engang fars af kødkvæg (Limousine) og også af de stykker der "normalt" ikke ville blive hakket.
HOLD DA HELT FERIE. Jeg var ikke tidligere supervild med hakkebøffer - det er jeg nu.

Ja, jeg har også tit på fornemmelsen at det ikke er helt reelt kød der bliver pakket i supermarkederne - og specielt hvis man køber på tilbud, kan man ende med at stå med kogte kødboller på panden frem for frikadeller, fordi der er så meget væde i farsen.

Noget andet er at man med friskhakket oksefars, kan "tillade" sig at få et rod og saftig hakkebøf.

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 1. mar 2014, 22:18

Denraretiger skrev:Tænkte den lidt som tatar, nu med stegeskorpe. :-)

Ja, måske ? - har ikke prøvet den ver.

Ib M

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 1. mar 2014, 23:00

Når vi taler om flæskefars til frikadeller, karbonader og så'n, der køber jeg færdighakket kød. Det samme gælder oksekød til lasagne, chili con carne og lignende.

Lige præcist idag havde jeg købt en stor grydesteg. Den skar jeg 500 gram kød fra i store tern. Så lagde jeg det i fryseren i en god ½ time sammen med kødhakkeren (til min Kenwood). Dernæst blev det iskolde, lidt stive kød hakket i en iskold hakkemaskine med skivestørrelse 8. 2 Bøf blev formet - kolde som snebolde. De blev så stegt på kamadoen med flotte grillstriber til en centrumstemperatur på 53 grader. (det krævede lidt tid over indirekte efter 2x2 minutter på hver side)

Hold kaje, hvor var de gode - med bløde løg, brunet smør og katofler. Og en rimelig rødvin til. For sådan en bøf gider jeg godt hakke selv. Ellers ikke. Og jeg kommer ALDRIG rå fars i fryseren. Men jeg laver gerne en stor portion frikadeller og fryser ned.

Resten af grydestegen ryger i Sous Vide til på mandag.

Jeg kunne iøvrigt aldrig drømme om at købe fiskefars til fiskedeller. Det foretrækker jeg ALTID at hakke selv, og det sker maks ½ time før dellerne skal på panden.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 1. mar 2014, 23:17

Takker for indlægget Carl. Minder meget om min tankegang og fremgangsmåde efter den lokale slagter lukkede.
Køber heller aldrig hjemmerørt fars, farsbrød ol. da jeg syntes man kan lave det bedre selv, og først og fremmest ved hvad der er kommet i farsen, og man kender "friskheden" på råvarerne.

Ib M

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 2. mar 2014, 00:21

Jeg har den senest periode været lidt for god til at købe færdighakket kød, både dyr og billig kød, men det skuffer, syntes tit de har klumper af sener og andet skidt - dette er blevet meget klart for mig efter jeg i en længere periode selv har hakket alt kød selv og det skal jeg til igen...

Køber normalt nakkefilet på tilbud og skæret det op i strimler, der passer i min kødhakker, og fryser det ned i portioner der passer til os - jeg syntes at nakkefilet, har en passende fedtmængde, skal jeg lave noget med hakket svin, som der skal være fedtfattigt, bruger jeg mørbrad.

Okse, prøv at hakke en gang højreb til burger - mums, ellers bruger jeg tit grydesteg, bov, tykkam og lign. Til gryderetter, mexikansk mv

Fisk, der køber jeg altid den fisk jeg gerne vil have og hakker den...

Generelt, har jeg ikke den store tillid til ting der er hakket i forvejen (med mindre jeg ser det bliver hakket) tror der er mange steder de bruger det "gamle" kød mv
Smagen er bedre i det friskhakket og derfor hakker jeg heller lidt af gangen end at hakke meget og fryse det og så svært er det heller ikke at rengøre en kødhakker:-)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 2. mar 2014, 00:34

Takker for de gode råd Michael
God Info om hvilke kødstykker du anvender, og rådet om at fryse kød i hakkevenlige strimler - det er lige sådanne råd det er værd at tage med og få afprøvet.

Og er helt enig i at de hårde og seje stykker man ind imellem støder på i færdighakket fars ikke hjælper på tilliden til færdighakket fars, og man kan sidde tilbage med en tvivl om det var en svinetryne man bed i.

Ps. Havde forøvrigt en (syntes jeg selv) fornuftig kødhakker, men besluttede alligevel at prøve kødhakkeren til Assistent, og det har jeg ikke fortrudt. Der er en verden til forskel.

Ib M

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 2. mar 2014, 00:49

Ib M skrev:Ps. Havde forøvrigt en (syntes jeg selv) fornuftig kødhakker, men besluttede alligevel at prøve kødhakkeren til Assistent, og det har jeg ikke fortrudt. Der er en verden til forskel.

Ib M

Jeg gik fra en billig, ment helt ok kødhakker og skiftede den ud med en til vores Kitchen Aïd - det har jeg ikke fortrudt, det er stadig ikke en prof maskine, men den er sku ok :-) - så det kender jeg :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 2. mar 2014, 18:31

scharstein skrev:
Ib M skrev:Ps. Havde forøvrigt en (syntes jeg selv) fornuftig kødhakker, men besluttede alligevel at prøve kødhakkeren til Assistent, og det har jeg ikke fortrudt. Der er en verden til forskel.

Ib M

Jeg gik fra en billig, ment helt ok kødhakker og skiftede den ud med en til vores Kitchen Aïd - det har jeg ikke fortrudt, det er stadig ikke en prof maskine, men den er sku ok :-) - så det kender jeg :-)

Tit hører man om at tilbehør blot er ubrugeligt fyld, men dejligt når det er brugbar kvalitet man kan tilkøbe til køkkenmaskinerne.

Ib M

Brugeravatar

MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 2. mar 2014, 20:45

Jeg holder MEGET af grillede burger, og jeg vil have kvaliteten helt i top! Dog hakkes ikke højreb eller Kobe kød til den slags, ligeledes kunne jeg ikke drømme om at købe færdighakket til formålet.

Det perfekte resultat får jeg med at hakke en Cuvette. Kg prisen er ofte rimelig, og typisk bliver det helt perfekt fedt% (vurderet med hånd/øje). Jeg vælger en, der har fedtlag nok, til den er 'hård' at føle på.

Prøv det ! (omend det nok er for fedt til en alm hakkebøf, men en burger skal altså ikke være tør).

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 2. mar 2014, 22:51

MiNo skrev:Jeg holder MEGET af grillede burger, og jeg vil have kvaliteten helt i top! Dog hakkes ikke højreb eller Kobe kød til den slags, ligeledes kunne jeg ikke drømme om at købe færdighakket til formålet.

Bare rolig - det sker ikke tit, men det er prøvet et par gange og jeg kan lide resultatet

MiNo skrev:Det perfekte resultat får jeg med at hakke en Cuvette. Kg prisen er ofte rimelig, og typisk bliver det helt perfekt fedt% (vurderet med hånd/øje). Jeg vælger en, der har fedtlag nok, til den er 'hård' at føle på.

Prøv det ! (omend det nok er for fedt til en alm hakkebøf, men en burger skal altså ikke være tør).

Se det er den jeg nok bruger mest til burger - og det giver også en fantastisk smag - så +1 prøv det!
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Sv: Hakket kød

Indlæg#16 » 3. mar 2014, 07:10

scharstein skrev:Jeg har den senest periode været lidt for god til at købe færdighakket kød, både dyr og billig kød, men det skuffer, syntes tit de har klumper af sener og andet skidt - dette er blevet meget klart for mig efter jeg i en længere periode selv har hakket alt kød selv og det skal jeg til igen...

Køber normalt nakkefilet på tilbud og skæret det op i strimler, der passer i min kødhakker, og fryser det ned i portioner der passer til os - jeg syntes at nakkefilet, har en passende fedtmængde, skal jeg lave noget med hakket svin, som der skal være fedtfattigt, bruger jeg mørbrad.

Okse, prøv at hakke en gang højreb til burger - mums, ellers bruger jeg tit grydesteg, bov, tykkam og lign. Til gryderetter, mexikansk mv

Fisk, der køber jeg altid den fisk jeg gerne vil have og hakker den...

Generelt, har jeg ikke den store tillid til ting der er hakket i forvejen (med mindre jeg ser det bliver hakket) tror der er mange steder de bruger det "gamle" kød mv
Smagen er bedre i det friskhakket og derfor hakker jeg heller lidt af gangen end at hakke meget og fryse det og så svært er det heller ikke at rengøre en kødhakker:-)

/Michael

Når du sammenligner dyrt og billigt færdig hakket, er det så fra supermarked og slagter? Jeg ved nemlig fra min tid på et kreatur slagteri, at forskellen på det billige fra netto, og det dyre fra Irma er, ja rigtig gættet ;-) etiketten :-)
Det er nøjagtig det samme, de stopper bare op et øjeblik for at skifte etiket, og Kører så videre
Og så koster det så Ca. Det dobbelte i Irma :-)

Med venlig hilsen Claus

Sendt via tapatalk
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Dingle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 3. mar 2014, 10:49

Jeg hakker ikke konsekvent mit oksekød selv (Har heller aldrig prøvet med svin), men hvis jeg skal bruge noget der er godt fx. til hakkebøf, er det en højreb, eller cuvette/culotte jeg køre igennem Kenwoden. På et tidspunkt have www.kødbilen.dk så billige cuvetter, at man endte nede omkring 55kr kiloet, hvis man købte et større parti...

Hvis vi snakker kyllinge frikadeller, smider jeg nogle inderfilleter, bacon og grøntsager igennem, så bliver det lige som jeg vil have det.
Mvh.
- Christian

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#18 » 3. mar 2014, 19:27

Det er sjovt I bruger den slags udskæringer til hakkebøffer :shock: . Det er mørt kød godtnok, men det er jo i sig selv ikke nær så rigt på smag som f.eks. bov og klump, for ikke at nævne tværrebsstykker mv. :-)
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 4. mar 2014, 01:51

Jeg får fra min kødpusher, som har limosinekvæg gående. Køber gerne 1/4 kalv og så 10kg ekstra, som jeg selv pakker og vakumerer til fryseren. Så er der til ca 2 mdr. Men kan rigtig godt li at få 1/4 for så er der også de rigtig gode udskæringer til sousvide. Og må sige efter vi er begyndt at få derfra, så bliver det sjældent kølediskens. Det er bare for skuffende....
Glæder mig til fredag, der kommer der ca 70 kg prime limosine kalv :-)

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 4. mar 2014, 07:26

Som jeg tidligere i andre tråde har nævnt, har jeg i mange år brugt okseklump til at hakke og nakkefilet til hakket svinekød.

I næste uge henter jeg 5 kg hakket Dexter kød hos en privat avler. Det er dejlig fedtfattigt.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 4. mar 2014, 09:41

Nakkekam fra svin er jævnligt på tilbud til 37,50 kr/kg. Det er - efter min mening - noget af det mest velsmagende på grisen og det har et passende fedtindhold til pølser, som er det jeg laver langt mest af.

Hver gang jeg ser det til den pris køber jeg 2-6 nakkekamme og smider dem i fryseren. Senere holder jeg en hakkedag hvor jeg hakker det halvfrosne kød og lægger det i fryseren igen, hvis jeg ikke skal lave pølser lige efter.

MVH
Jan - der lige har fået en kummefryser mere
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#22 » 4. mar 2014, 12:25

I min tid som arbejdsknægt ved den lokale slagter i byen benyttede vi gerne okseklump.

Må indrømme at færdighakket fra brugsen i dag har så stort et vandindhold at det efterhånden er kogt kød som kommer af panden, med mindre man virkelig har fuld skrald på varmen - og her skal man så passe på at det ikke branker totalt...
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#23 » 4. mar 2014, 16:56

15kr halv kilo for 8-12% i Rema i denne uge. Åndvag billig og det er fint til os
Weber Summit S-670
Weber Smookey Mountain 57cm
LIDL Sousvide

Tilbage til "Hjælp til maden..."