Oksemørbrad - i ovn, på gasgrill eller kuglegrill?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Oksemørbrad - i ovn, på gasgrill eller kuglegrill?

Indlæg#1 » 29. dec 2013, 20:33

Kære alle

Jeg har søgt en del herinde på opskrift på oksemørbrad - men langt de fleste omhandler tilbedredning ved SV. Da jeg ikke har udstyret hertil, må det blive på et andet tidspunkt.

Jeg har tænkt mig at skære mørbraden op og fylde den med en blanding af smøristede svampe og derefter snøre sammen og smøre med en blanding af hvidløgs- og persillesmør.

Vi kan i vores familie godt lide kødet rødt (så rødt at en god dyrelæge stadig kan nå at genoplive koen), men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal lave den i ovn, på gasgrill eller kuglegrill?

Jeg kunne godt tænke mig at bruge min nye Weber Q3000 med stegholder - men ved ikke, om det er det bedste valg. Hvis den skal laves i min Q3000, har jeg tænkt mig at brune den af på risten først, og derefter smide den i stegholderen. Men jeg tænker, at der vel også skal være lidt væde til den - hvor stiller jeg foliebakken? Det er vel en fordel hvis saften fra mødet kan dryppe ned og ramme brænderne, så den får en smule "grillet" smag - eller hvordan?

Hvad siger I - hvordan skal den tilberedes?

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Oksemørbrad - i ovn, på gasgrill eller kuglegrill?

Indlæg#2 » 29. dec 2013, 21:23

måske min tråd kan hjælpe dig på vej

viewtopic.php?f=81&p=289757#p289757
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 29. dec 2013, 21:54

michael1980 skrev:måske min tråd kan hjælpe dig på vej

viewtopic.php?f=81&p=289757#p289757

Tak for svar - det er altid værdsat. :-)

Så vidt jeg kan se, omhandler svarene heri dog mest SV. Hvor/Hvorlænge/Hvordan ved "alm. stegning" ?

Brugeravatar

Cafewest
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 29. dec 2013, 22:11

Du kan også prøve med Beef Wellington.
Det kan altid googles, jeg ved at Price har opskrift på det.
:o

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 29. dec 2013, 22:48

så gør som jeg læs og forstå. overslt og tilsæt dine egne ideer. her er mit bud

mørbrad smager af så lidt i sig selv at jeg ville give den en god coating af krydderurter+peber (rosmarin, timian, enebær + santamaria peber blanding er det jeg bruger når jeg laver sådan en)og så brune den af på en meget varm pande, så hvile i 20m og ind i en ovn ved lav varme til centrum når 54 grader ca.
Gourmetsaltning:

Drys kødet med 1% af kødvægten i salt. Eventuelt wrap den i plastfilm. Læg den på køl i et døgn (for mørbrad - for flade bøffer i 5-6 timer).

Steg den i ovn ved 95 grader til centrumstemperatur >52 - <58 grader alt efter smag og præference. Brun evt. i meget hed olie på en pande LYNHURTIGT. Eller med en blæselampe.

Om man vil krydre den er en smags-sag. Jeg foretrækker den rene smag af kød, kun forstærket ved brug af gourmetsalting og så et drys peber.

eller en jeg fandt

• Oksemørbrad:
• 1,2 kg oksemørbrad
• Smør
• Salt
• Peber

• Pommes Anna:
• 6-8 bagekartofler
• 2 persillerødder
• Grovkornet sennep
• Krydderurter, dog ikke persille
• 300 g smør
• Urtesalt/Salt
• Citronpeber/Peber
• Hønsefond / bouillon
Langtidsstegt oksemørbrad med hjemmelavet Pommes Anna. Den ultimative opskrift på oksemørbrad og en fantastisk bearnaisesauce. Denne opskrift tager lidt tid og lave, men resultatet er værd og vente på. En god bøf af oksemørbrad og en godt krydret bearnaise kan få ethvert mandehjerte til og smelte.
Oksemørbrad – fremgangsmåde:
Finpuds oksemørbraden, og steg den på en brandvarm pande, med en lille smule smør. Krydr den med salt og peber. Efterfølgende får den brunede oksemørbrad 3 timer ved ca. 100 grader i ovnen. Brug et stegetermometer til og måle kernetemperaturen til 57 grader, og så er oksemørbraden færdig.
Når oksemørbraden er færdig lægges den under et klæde i 15-20 minutter inden den skæres for og serveres.
Pommes anna – fremgangsmåde:
Pommes Anna kan laves ved og klare en pakke smør, og deri stege hvidløg, sennep, salt, peber, og hønsefond. Dertil en håndfuld blandede krydderurter. Skræl herefter bagekartofler og persillerødder. Snit dem med en skarp kniv eller i køkkenmaskinen på langs, ca. 1 mm i tykkelse.
Brug en rugbrødsform til klargøring af Pommes Anna. Læg bagepapir i bunden og læg herefter skiftevis persillerødder, kartofler og en skefuld af smør blandingen – gentag indtil ingredienserne er opbrugt. Bag de hjemmelavede Pommes Anna ved 200 grader i ca. 20 minutter.
Pommes Anna kan med fordel gøres klar i den sidste time, som oksemørbraden har tilbage i ovnen. Idet oksemørbraden tages ud af ovnen sættes pommes anna ind. Således bliver de færdig samtidig.
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 30. dec 2013, 22:36

Tak for svar.

Jeg tror jeg ender med at skære mørbraden op og smøre den over alt med en smør af persille, hvidløg, frisk rosmarin og timian samt salt og peber.

På panden smørrister jeg div. svampe, som mørbraden bliver fyldt med og snøret sammen.

Selvom det er fristende at lave den ved 95c i ovn, har jeg besluttet mig for, at jeg bliver nødt til at lave det på min julegave (Q3000).

Planen er derfor at varme den op til 350c og give mørbraden 5 sek på hver side. Herefter sænker jeg temp til laveste på den yderste brænder og smider en pizzasten og stegholder ind (dette burde give mig ca 130 C). Jeg tænker, at den skal have ca 1 time til den er 55 C. Herefter lader jeg den hvile i 30 min.

Hvad siger eksperterne - lyder det helt galt (når den nu skal grilles)?

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 31. dec 2013, 02:29

Hej Christian - Tillykke med julegaven, den skal du nok blive glad for :-D :-D :-D
Fremgangsmåden med at brune kødet først på en varm grill - tage det ud og skrue ned for temperaturen til den ønskede stegetemperatur, inden kødet lægges tilbage på grillen er helt fin. Og ja, det er en rigtig god ide at skærme kødet fra den meget varme rist ( Jeg bruger selv en skamolplade som er hævet lidt over risten som varmeskjold ). Dog tror jeg, at du kan klare dig med den lille brænder i midten :-D
Når du tager kødet ud af grillen ved 55°C, så vil det stige en smugle i kernetemperatur (ca. 1-2°C hvis du ikke pakker det ind) Hvis du pakker det ind vil overfladevarmen søge indad og kernetemperaturen vil stige yderligere. Derfor plejer jeg altid at lade kødet hvile utildækket indtil kernetemperaturen begynder at falde, inden det pakkes ind, og så forbliver kerne-temperaturen konstant længe.
Når du bruner kødet af er det vigtigt at det når at lave stegemærker inden du vender, for ellers hænger det fast i den meget varme rist. Du kan mærke når kødet slipper risten, og så er det tid til at vende det
Det skal nok blive godt, og det er altid dejligt at servere et godt stykke perfekt stegt kød :-D :-D :-D
Læg gerne et billede eller 2 op af det færdige resultat :-D :-D :-D
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 31. dec 2013, 14:23

anje skrev:Hej Christian - Tillykke med julegaven, den skal du nok blive glad for :-D :-D :-D
Fremgangsmåden med at brune kødet først på en varm grill - tage det ud og skrue ned for temperaturen til den ønskede stegetemperatur, inden kødet lægges tilbage på grillen er helt fin. Og ja, det er en rigtig god ide at skærme kødet fra den meget varme rist ( Jeg bruger selv en skamolplade som er hævet lidt over risten som varmeskjold ). Dog tror jeg, at du kan klare dig med den lille brænder i midten :-D
Når du tager kødet ud af grillen ved 55°C, så vil det stige en smugle i kernetemperatur (ca. 1-2°C hvis du ikke pakker det ind) Hvis du pakker det ind vil overfladevarmen søge indad og kernetemperaturen vil stige yderligere. Derfor plejer jeg altid at lade kødet hvile utildækket indtil kernetemperaturen begynder at falde, inden det pakkes ind, og så forbliver kerne-temperaturen konstant længe.
Når du bruner kødet af er det vigtigt at det når at lave stegemærker inden du vender, for ellers hænger det fast i den meget varme rist. Du kan mærke når kødet slipper risten, og så er det tid til at vende det
Det skal nok blive godt, og det er altid dejligt at servere et godt stykke perfekt stegt kød :-D :-D :-D
Læg gerne et billede eller 2 op af det færdige resultat :-D :-D :-D

Tak for et rigtig godt svar. Jeg smider et par billeder op :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 1. jan 2014, 16:30

Kære alle

Som lovet hermed et par billeder.

Forretten stod på seranoskinkeroulade (desværre ingen billeder) og hjemmebagt foccaciabrød på grill med pizzasten:

foto_2.JPG

brød.JPG
brød.JPG (131.71 KiB) Vist 8680 gange

foto_3.JPG

foto_4.JPG

Ja, der blev taget mange billeder ar brødet :-)

Jeg grillede oksemørbraden ca. en time - da jeg havde skåret den op, var det dog lidt svært at finde et sted, hvir kødet var tykt nok til at måle, og den måtte derfor have 10 minutter i ovnen til slut - resultatet var dog fantastisk:

foto_5.JPG

Deserten stod på div. is i nødekurve.
Vedhæftede filer
foto_4.JPG

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#10 » 1. jan 2014, 19:37

Det er en flot stegt mørbrad, med stegeskorpe og ellers ens rød farve gennem hele stykket. Meget flot stegt :-D :-D :-D
I det hele taget en meget dejlig nenu :D
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 1. jan 2014, 21:16

anje skrev:Det er en flot stegt mørbrad, med stegeskorpe og ellers ens rød farve gennem hele stykket. Meget flot stegt :-D :-D :-D
I det hele taget en meget dejlig nenu :D

Tak :-)

Tilbage til "Hjælp til maden..."