verdens bedste brød

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

verdens bedste brød

Indlæg#1 » 18. jan 2013, 15:21

Ville lige høre hvor lang tid skal det hæve første gang hvis jeg lader det hæve i køleskab ?

Er det simpelthen samme tid som ved stue temp. ?

Kantax
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: verdens bedste brød

Indlæg#2 » 18. jan 2013, 15:33

Min hæver normalt 12-13 timer i køleskabet, og det fungerer fint. Når den skal hæve anden gang er det på køkkenbordet, hvor den hæver nogle timer. Om det er det korrekte, ved jeg ikke. At den hæver på køkkenbordet i anden omgang skyldes, at jeg bager i en römertopf, og jeg tør ikke tage chancen med en 5 grader dej og en 250 grader varm so:)

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 18. jan 2013, 15:45

Ok, tak for det ,jeg var bare kommet i tvivl da jeg sad og læste om dette brød , har lavet det et par gange men hævet ved stue temp. det siges det bliver bedre ved hævning på køl.

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 18. jan 2013, 16:00

gielsgaard skrev:Ok, tak for det ,jeg var bare kommet i tvivl da jeg sad og læste om dette brød , har lavet det et par gange men hævet ved stue temp. det siges det bliver bedre ved hævning på køl.

Hvis du kender brødet så prøv om du ikke som jeg syntes det her er bedre eller mindst lige så godt men kræver langt mindre tid og skal ikke hæve på køl.
Opskriften står lidt nede i tråden på side 1 viewtopic.php?f=89&t=25685&hilit=nyt%C3%A5r
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 18. jan 2013, 16:23

gundersen skrev:
gielsgaard skrev:Ok, tak for det ,jeg var bare kommet i tvivl da jeg sad og læste om dette brød , har lavet det et par gange men hævet ved stue temp. det siges det bliver bedre ved hævning på køl.

Hvis du kender brødet så prøv om du ikke som jeg syntes det her er bedre eller mindst lige så godt men kræver langt mindre tid og skal ikke hæve på køl.
Opskriften står lidt nede i tråden på side 1 viewtopic.php?f=89&t=25685&hilit=nyt%C3%A5r

Tak for det Gundersen , det må blive næste gang , har lige smidt det på køl.

Brugeravatar

FSM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 19. jan 2013, 00:16

Prøv at tilsætte 50 gram rå rødbeder eller soltørrede
sorte oliven skåret i små stykker 4 x 4 mm.
Jeg smider det i vandet før jeg tilsætter melet.
Det smager godt og det giver samtidig et flot brød.
Med venlig hilsen
Flemming
(Ingrid Bergman 1915-1982)

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 19. jan 2013, 10:04

Kantax skrev:Min hæver normalt 12-13 timer i køleskabet, og det fungerer fint. Når den skal hæve anden gang er det på køkkenbordet, hvor den hæver nogle timer. Om det er det korrekte, ved jeg ikke. At den hæver på køkkenbordet i anden omgang skyldes, at jeg bager i en römertopf, og jeg tør ikke tage chancen med en 5 grader dej og en 250 grader varm so:)

jeg lader min hæve ude i ca 12 timer. Jeg har heller ikke haft nogle problemer med at smide dejen direkte i den varme stegeso. :)
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 19. jan 2013, 10:28

martinmic skrev:
Kantax skrev:Min hæver normalt 12-13 timer i køleskabet, og det fungerer fint. Når den skal hæve anden gang er det på køkkenbordet, hvor den hæver nogle timer. Om det er det korrekte, ved jeg ikke. At den hæver på køkkenbordet i anden omgang skyldes, at jeg bager i en römertopf, og jeg tør ikke tage chancen med en 5 grader dej og en 250 grader varm so:)

jeg lader min hæve ude i ca 12 timer. Jeg har heller ikke haft nogle problemer med at smide dejen direkte i den varme stegeso. :)

Jeg gør nøjagtig det samme - men sætter lige stegesoen på et sammenfoldet håndklæde, da den jo er utrolig varm. Ingen problemer :-D
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 19. jan 2013, 13:11

Nå men jeg har vist misforstået konceptet mht tørgær måske , blandede det med melet og salt , smed det på køl i 14 timer , det lignede ikke det som jeg har
lavet et par gange , men tænkte det nok fordi det er koldhævet ,men nej det endte med at være som gummi indeni , vil tro det kan bruges til et motorophæng
på bilen.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 19. jan 2013, 13:19

gielsgaard skrev:Nå men jeg har vist misforstået konceptet mht tørgær måske , blandede det med melet og salt , smed det på køl i 14 timer , det lignede ikke det som jeg har
lavet et par gange , men tænkte det nok fordi det er koldhævet ,men nej det endte med at være som gummi indeni , vil tro det kan bruges til et motorophæng
på bilen.

Gær er gær og skal bruges på samme måde uanset om det er alm. gær eller tørgær.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Sv: verdens bedste brød

Indlæg#11 » 19. jan 2013, 16:03

Niks gær er ikke gær, tørgær skal blandes godt i melet og ikke som alm. gær røres ud i væsken.
Ned med vegetarer, de spiser kørenes mad.

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 19. jan 2013, 16:25

Nå , nu er jeg først forvirret .

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 19. jan 2013, 16:30

soele skrev:Niks gær er ikke gær, tørgær skal blandes godt i melet og ikke som alm. gær røres ud i væsken.

Jeg har altid behandlet tørgær og alm. gær ens. - med godt resultat.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 19. jan 2013, 16:43

gielsgaard skrev:Nå men jeg har vist misforstået konceptet mht tørgær måske , blandede det med melet og salt , smed det på køl i 14 timer , det lignede ikke det som jeg har lavet et par gange

Der skal da også væde i . :oops:
Sorry kunne ikke lade være. :-?

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 19. jan 2013, 16:46

Torp Hedehusene skrev:
gielsgaard skrev:Nå men jeg har vist misforstået konceptet mht tørgær måske , blandede det med melet og salt , smed det på køl i 14 timer , det lignede ikke det som jeg har lavet et par gange

Der skal da også væde i . :oops:
Sorry kunne ikke lade være. :-?

.

Jo ok det havde jeg ikke skrevet , men der kom væde i :-D

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 19. jan 2013, 19:31

Torp Hedehusene skrev:
soele skrev:Niks gær er ikke gær, tørgær skal blandes godt i melet og ikke som alm. gær røres ud i væsken.

Jeg har altid behandlet tørgær og alm. gær ens. - med godt resultat.

.

Har været inde og søge på nettet, de fleste steder (melleverandører) anbefaler man at blande det i melet, på flere fora, skriver alm. mennesker at nogle bruger det som alm. gær - og nogle skriver at de blander det i melet.
Men de fleste anbefaler at dejen bliver ældet mere med tørgær end med alm.gær..
Så min konklution er: Det må være en temperamentsag - nogle kan lide datteren andre moderen. :shock: :shock:

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

PiaP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#17 » 19. jan 2013, 19:35

Så vidt jeg har set, er der to typer tørgær. En der skal opløses i vand og bruse op før man bruger det. Og en der skal iblandes det tørre. Det står på pakken normalt, hvordan det skal behandles.
Primo Jr (2012), Auplex mini (Juli 2013) og Weber Q100 (2007)
Hjælpemidler: Fredstone, og Bjørn

Wellness er en beslutning du tager
http://www.body-sentio.dk

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#18 » 19. jan 2013, 19:42

PiaP skrev:Så vidt jeg har set, er der to typer tørgær. En der skal opløses i vand og bruse op før man bruger det. Og en der skal iblandes det tørre. Det står på pakken normalt, hvordan det skal behandles.

Har du nogle link eller produktnavne på de to slags tørgær.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

PiaP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#19 » 19. jan 2013, 19:49

Nope, desværre. Jeg lagde mærke til det da jeg boede i Frankrig, da det tog mig et par år at finde ud af, hvor jeg kunne købe frisk gær, så jeg blev nødt til at lære det med tørgær. De bager nærmest ikke selv brød dernede, tror da pokker med de geniale og meget billige baguetter de kan købe - ca 7-8 for en hel baguette, det kan de danske bagere godt lære lidt af ;)

Det skulle meget gerne stå på pakken, hvordan det skal blandes i med resten.

edit:
Fra wikipedia (som jeg sikkert også konsulterede dengang) http://en.wikipedia.org/wiki/Baker%27s_yeast

Active dry yeast is the form of yeast most commonly available to noncommercial bakers in the United States. It consists of coarse oblong granules of yeast, with live yeast cells encapsulated in a thick jacket of dry, dead cells with some growth medium. Under most conditions, active dry yeast must first be proofed or rehydrated. It can be stored at room temperature for a year, or frozen for more than a decade, which means that it has better keeping qualities than other forms, but it is generally considered more sensitive than other forms to thermal shock when actually used in recipes.

Instant yeast appears similar to active dry yeast, but has smaller granules with substantially higher percentages of live cells per comparable unit volumes.[15] It is more perishable than active dry yeast, but also does not require rehydration, and can usually be added directly to all but the driest doughs. Instant yeast generally has a small amount of ascorbic acid added as a preservative. Some producers provide two or more forms of instant yeast in their product portfolio; for example, LeSaffre's "SAF Instant Gold" is designed specifically for doughs with high sugar contents. These are more generally known as osmotolerant yeasts.[17]
Primo Jr (2012), Auplex mini (Juli 2013) og Weber Q100 (2007)
Hjælpemidler: Fredstone, og Bjørn

Wellness er en beslutning du tager
http://www.body-sentio.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 19. jan 2013, 21:03

Jeps det er jo det sidste sted en mand kigger :oops: brugsanvisningen !! Ja der står sandeligt at det skal blandes i melet og vædsken skal være varm .
Senest rettet af gielsgaard 19. jan 2013, 22:48, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#21 » 19. jan 2013, 22:13

gielsgaard skrev:Jeps det er jo det sidste sted en mand kigger :oops: brugsanvisningen !! Ja der stå sandeligt at det skal blandes i melet og vædsken skal være varm .

skal man bruge brugsanvisningen........................................ ,smid lortet ud så er det ingenting værd aligevel :-D
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

Emneforfatter
gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 19. jan 2013, 22:27

Amazonas skrev:
gielsgaard skrev:Jeps det er jo det sidste sted en mand kigger :oops: brugsanvisningen !! Ja der stå sandeligt at det skal blandes i melet og vædsken skal være varm .

skal man bruge brugsanvisningen........................................ ,smid lortet ud så er det ingenting værd aligevel :-D

Bare rolig jeg bruger alm gær fra nu af :lol:

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 19. jan 2013, 22:29

gielsgaard skrev:
Amazonas skrev:

Bare rolig jeg bruger alm gær fra nu af :lol:

Der er heller ikke nogen brugsanvisning på pakken, så der er ikke noget at læse. :-)

.
Torp Hedehusene

Støy
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#24 » 20. jan 2013, 17:04

Må lige tilslutte mig resten af koret :-)

Kan kun få tørgær her i Qatar og har aldrig spekuleret over metoden hvormed det skal bruges... og har da SLET IKKE overvejet at læse på pakken før netop nu, hvor jeg rejste mig fra sofaen og gik i køkkenet. Det er SAF Instant fra LESAFFRE og der står godt nok det skal blandes godt med mel først.

Jeg ved med sikkerhed at jeg har prøvet både at røre ud i vand og blande med mel først. Begge metoder med fint/ens resultat. Førstnævnte er dog noget værre bøvl. Nu om dage pløkker jeg enten bare det hele i Assistenten eller rører let med en grydeske hvis det er 'no knead' brød.
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

Tilbage til "Hjælp til maden..."