Jeg hader Weberguru

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Kreiner
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Jeg hader Weberguru

Indlæg#1 » 10. feb 2007, 07:57

Siden vi fik vores første webergrill - OTP - til vores sølvbryllup i 2003, har vi egentlig klaret det ganske godt med tilberedning af spændende retter, uden nævneværdig brug af ekstraudstyr.

Sidste år måtte vi - på grund af pladsmangel, flytninger mv. - skille os af med den. Så da vi igen fik mulighed for at have en weber, måtte vi naturligvis investere i en ny, som blev en OTG. Og der kom atter gang i spændende retter på grillen. Stadig uden brug af specialværktøj.

Så langt så godt..!

Så lærte jeg om grillguru.dk, og det er lige før, jeg forbander den dag. Hvad det dog ikke har kostet mig, bare fordi jeg har surfet lidt rundt på sitet...(?)

Først en rund pizzasten (en enkelt misser, men ellers en succes), så et stegetermometer (lidt startproblemer, men ellers en succes), og ny en weber wok, der kom med posten i går.

Nå, spøg til side, vi har fået endnu flere oplevelser med grillen efter mødet med grillguru, så hadet stikker ikke så dybt.

Jeg har tyret alle (eller i hvert fald mange) indlæg om wok igennem her på sitet, men sidder alligevel tilbage med et par spørgsmål, før jeg i eftermiddag går i gang med at "brænde den af" - wok'en altså.

Hvor lang tid tager det for wok'en at køle af mellem de enkelte "afbrændinger" (f.eks. på en dag som i dag, hvor temperaturen er forholdsvis lav)? Jeg ville jo gerne prøve at tilpasse det, så jeg kunne gå direkte på debut'en udi wok'erierne.

Og, jeg har set - vistnok i Glæsels grillerier - at man bør fyre op, så der er omkring 1/4 kulrist UDEN briketter, hvor man kan "opbevare" dele af retten, uden den voldsomme varme.

Er der nogen, der har erfaringer på dette område?

vh
john k-

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#2 » 10. feb 2007, 09:57

Ja Du er desværre ikke den eneste der har måtte til tegnedrengen,efter man har fundet Weberguru, men det har været alle pengene værd.
:P :P :P
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 10. feb 2007, 10:10

Ja - Weberguru har også kostet os mange penge. Føj, at de kan være det bekendt :-)

I aner ikke hvor forfærdeligt meget vi gerne ville have denne artikel trykt i et landsdækkende medie....

Inspiration er nemlig nøgleordret til denne side. Og hvor et det en god historie du har skrevet Kreinar. Jeg tror, at rigtig mange herinde har haft samme oplevelse som du.

Da vi startede med at Weber-grille (jeg var Europæisk ukronet mester i kasse-grillning i mange år) tog det os lige lidt tid at mestre teknikken og udstyret.

Meget af det indkøbte udstyr er idag enten givet væk, eller gemt langt væk.

Gourmani-stegeplade
Weber style tænger
Weber grillspyd
Weber grillstarter
En isoleringssten til en brændeovn (istedet for pizzasten)
Nettos billige spareribholder
og nogle emsa vivario fade

er det udstyr der står nærmest grillen altid. Resten skal der ledes langt efter...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Emneforfatter
Kreiner
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 10. feb 2007, 10:34

Jamen, hvis et landsdækkende medie skulle falde over historien, er de velkomne til at kontakte mig, så kan de endda få den yderligere krydret med spændende, morsomme og ind imellem ganske overraskende historier.

Flytteriet, jeg nævner, var den klassiske. Ungerne er flyttet hjemmefra, græsset skal slås hver uge, haven skal i det hele taget passes, og der skal skovles sne om vinteren.

Vi solgte huset, og købte i stedet en lejlighed uden altan. Hva' pokker, der var skov og strand iden for rækkevidde, udsigt over fjorden fra soveværelset og bare små hundrede meter ned til en hyggelig havn. Ku' man egentlig ønske sig mere.

Ja, vi kom rethurtigt til at savne, at kunne sætte os udenfor. Indrømmet, det var ikke Weber'en, som vi havde foræret væk, der gjorde udslaget, men vi solgte igen og købte et lille byhus.

Det kostede fjordudsigten og godt hundrede meter ekstra til havnen, men nu fik vi en lille gårdhave - og plads til en ny Weber (og alt det, I lokker med herinde på grillguru.dk - min I er alle tilgivet!)

Min ophavsret kan jeg ikke afgive (lovgivningen), men jeg bidrager gerne, for - som nævnt - mit had til grillguru.dk er absolut til at overse.

Og så skal man altid huske, at det modsatte af kærlighed IKKE er had, men derimod ligegyldighed...

Lindharth
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 10. feb 2007, 11:09

Ikke alene udgifter til diverse tilbehør - tænk på energi forbruget når vi alle dagligt lige er nødt til at se hvad der sker på grillguru.dk. men se på det posetive. Siden jeg første gang stiftede bekendskab med guruens super side har jeg IKKE haft problemer med at finde på ønsker til fødselsdag, julegave o.s.v.
Guru - du skriver " isoleringssten til brændeovn" hvis det er en fedtsten du taler om, så lige en lille advarsel. Der er en lille risiko for at fedtsten kan indeholde asbest.
Tak til dig og dit back-up team for den inspiration du selv nævner i dit indlæg. Den er guld værd - selv min "sviger-mafia" får lys i øjnene, når jeg inviterer på en af de gode opskrifter, man kan finde her på siden.

Jørn

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#6 » 10. feb 2007, 12:28

- Bare rolig.

Det er ikke en fedtsten. Jeg kan bare ikke huske hvad de hedder....
KCBS certified BBQ judge

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 10. feb 2007, 22:04

Forlige at hapse dit problem med wokken:

Jeg har erfaret, at den måde jeg arbejder bedst med min wok er: alle kul i en pyramide under wokken!
Jeg har til dato ikke oplevet at min wok ikke kunne styres. Ikke noget med brændt mad her.
Og med hensyn til afbrændingen, så her i vinteren går afkølingen pænt stærkt.

Og ja..... Weberguru, er noget fanden skabte på en dag han kedede sig bravt!!! :groupjump: Men han er jo så skyld i, at vi andre lige må ind og kikke... også i arbejdstiden, vi bruger en bunke penge på acessories (man må aldrig går ned på grej, var der en gang en der sagde... så må det være sandt!!!) :sioux:
Og vi få lave megameget lækker mad til famlie og venner!!! Så jo..... det er et frygteligt sted at komme :D
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Emneforfatter
Kreiner
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Kanonsucces med den nye wok

Indlæg#8 » 11. feb 2007, 08:47

Med de mange venlige tips og råd, jeg modtog i anledning af den nyindkøbte wok, synes jeg også, at jeg skylder en tilbagemelding.

Det blev en succes...

Jeg havde muligvis kommet lidt for meget olie på i den første "afbrænding", og var derfor lidt mere tilbageholdende i de to følgende. Det blev måske ikke så pænt, men det virkede...

Og jeg kan nævne - hvis andre skulle stå med det spørgsmål - at som temperaturerne var i går, da tager det 10-15 minutter at køle wok'en af mellem afbrændingerne. Men pas på håndtagene, de er af et kraftigere materiale, så de holder noget længere på varmen.

Premieren blev en ret baseret på kyllingekød skåret i strimler af overlårene - kyllingens altså.

Jeg brugte den metode, at jeg havde samlet kullene i den ene side af grillen (ind mod mig selv), så cirka en kvart cirkel var uden kul under wok'en. Det var en fordel, for der kunne jeg "lagre" kødet, der var stegt, mens jeg wok'ede porrer i skiver, champinons i skiver, sukkerærter, rød peber i tern og rejer.

Da tilbehøret var ved at være klar, wok'ede jeg det hele sammen. Derefter tilsatte jeg nudler, der var forkogt inde i køkkenet, hældte saften af en lime-frugt og kinesisk soya over, og så naturligvis salt og peber.

Det blev en helt skøn ret, og selv vores datter, der var på besøg, og normalt er lidt skeptisk, når far ifører sig forklæde og grill-tang, var begejstret.

Det var bestemt ikke sidste gang (og slet ikke til den pris en wok har), men det er nok mere en sommerseance, fordi man jo skal være mere over grillen, og derfor ikke kan trække ind i varmen, mens "apparatet" gør det grove.

Men en herlig oplevelse, og tak for de mange reaktioner.

vh
john k-

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 11. feb 2007, 09:14

Yes.

Vi har også indkøbt en wok, som tages livligt i brug efter 1. april... (Når vores hus er færdigbygget...)
KCBS certified BBQ judge

Tilbage til "Hjælp til maden..."