Nu må i hjælpe mig

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
btoe
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Nu må i hjælpe mig

Indlæg#1 » 11. jan 2007, 21:01

Jeg har ikke før vovet mig ud i at grille en oksefilet, men nu har jeg jo fået et termometer til jul, så nu skal det prøves.
Men skal den marineres ?
Hvad putter i i drypbakken til at lave sovs af ?
Hvor længe skal den have, den er ca. 2,5 kg.
Med venlig hilsen
Berit

Olbaid
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#2 » 11. jan 2007, 22:37

Hej Berit

om den skal marineres er dels en smagssag men også et spørgsmål om mørhed. Ved du at den er mør, mener jeg at en oksefilet med salt, peber og knust hvidløg er helt fantastisk.

Er den ikke mør - kan du med fordel marinere den i rødvinsmarinade: 1 fl, 1 dl, soya, lidt spiseolie (ikke oliven), 1 løg i store tern, 3 fed hvidløg - mast, evt friske krydderurter...

Marineres i to gerne tre døgn, hvis den ikke bliver mør af det, bliver den det aldrig...

Hvis du vælger at marinere stegen kan du bruge marinade i drypbakken - hvis ikke putter du stort set det samme i bakken - rødvin, soya osv - men evt. kun halvdelen.

Stegen skal have til den er så rød eller gennemstegt som du ønsker - det er det geniale med et stegetermometer - jeg kan godt lide rødt kød, så jeg tager stegen af ved 58 gr - andre vil gerne have det mindre rødt og tager den af ved en højere temperatur - igen et spørgsmål om smag.

Husk at lade stegen stå og trække når den kommer af grillen - mindst en ½ time og lad termometret bliv i indtil du skal skære stegen ud.

God fornøjelse og prøv om du kan tage nogle billeder som vi kan se... ;-)

Mvh/Erik

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 11. jan 2007, 23:10

Jeg lavede sådan en til nytårsaften.... Den var så lækker!!!!
Så endelig tag nogle billeder!

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 12. jan 2007, 00:24

En nem måde at lave oksefilet på er først at gnide den med salt, evt peber, evt lidt olie.
Grillen sættes op til indirekte. Først vendes kødstykket over de varme kul for at lukke saften inde. Kullene må gerne være meget varme, dvs f.eks en stor ladning heat beads.
Herefter lægges kødstykket over på indirekte-siden. Stegetermometer i. Hvis man kan lade være- så åben IKKE for låget til temparaturen er oppe på det ønskede (50grader f.eks. -så stiger temparaturen yderligere efter stegen ryger af--hvis man kan li rosastegt)
Stegen er færdig på forbløffende kort tid, 25-30 minutter. Jeg kan ikke se grunden til at have drypbakke med henblik på sovs, der er jo ikke rigtig noget der drypper ud af en oksefilet? Medmindre man har marineret den i nogle dage som erik siger, hvor man bruger marinaden til sovs.

Emneforfatter
btoe
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 12. jan 2007, 12:16

Tak for jeres svar.
Det er dejligt, at man altid kan få svar når man er i tvivl !
Jeg skal nok fortælle, hvordan det gik og hvis jeg kan få billederne til at blive gode, så skal i nok få dem også.
Med venlig hilsen

Berit

Tilbage til "Hjælp til maden..."