Pillivuyt Fade

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Malle
Grillguru mester
Grillguru mester

Pillivuyt Fade

Indlæg#1 » 9. jan 2007, 11:38

Kan man bruge et Pillivuyt stegefad i weberen?? Jeg har læst et sted, at man kan bruge det i kuglegrill.
Hvis nogen har erfaring med det, vil jeg gerne høre om det.
Hilsen Maximus

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#2 » 9. jan 2007, 15:04

Hej
Jeg ville ikke gøre det. Jeg har knækket to fade i min weber og holder mig nu til metalfade. Det er gået godt mange gange med porcelæn fadene. Så der sker måske ikke noget første gang. Men nu er det jo ret dyre fade du har så hvis de var mine ville jeg ikke gøre forsøget. De to jeg har ødelagt har godt nok været nogle af de billige til 4 for 150.-. Så måske kan dine godt holde til det, men er det risikoen værd når nu metal virker så godt.

/Thomas
Senest rettet af morfmir 9. jan 2007, 17:09, rettet i alt 1 gang.
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 9. jan 2007, 16:31

Jeg bruger EMSA fade som kan holde til 1100 grader. De er dyre men virkelig lækre!!

-Meyer
Med venlig hilsen

-Meyer

klaasehaans
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 9. jan 2007, 16:47

Efter at have knækket et puilluvuit(?)-fad i Weberen kan jeg bestemt ikke anbefale brugen. Særligt ikke når jeg tænker på hvor sur min kone stadig er over det.... :shock: Brug foliebakker eller små bradepander i stedet.
Grill: Weber Performer

Brugeravatar

Emneforfatter
Malle
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 9. jan 2007, 17:24

Tak for svarene, jeg troede nu heller ikke selv på det.
Det viser blot at det er godt at søge profesionel hjælp :D
Bruger KUN metal for eftertiden i min weber.
Mvh. Malle
Billede

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 9. jan 2007, 22:07

Øhhhhh, svar mig lige.... Hvor sætter i de der fade, siden deknækker og bliver ødelagte???? Hvis de er ovnfaste burde de da kunne holde til det????

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 10. jan 2007, 00:17

Hej Missmus

Jeg sætter det væk fra kullene så de ikke står direkte oven på gløderne.
Men jeg tror det har noget at gøre med en meget ujævne varme som kommer i en kuglegrill. Lige ved kullene vil der jo være MEGET varmt og andre steder vil der være relativt koldere. I en ovn er varmen mere jævnt fordelt. Og netop temperatur forskellene er med til at fadene knækker da der opstår spændinger i dem hvis temperatur forskellene bliver for store.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 10. jan 2007, 06:08

Jeg har knækket mange fade hehe, men sker det egentlig ikke kun når der er temparaturchok, f eks der kommer mere vand til, eller ingredienser som er kolde. Jeg ville som missmus mene at det er jo ovnfaste fade vi snakker om. De burde kunne klare det ----minus temparaturchokkene. Foriøvrigt læste jeg på nettet at når man laver mad på støbejern, får man dækket sit daglige behov for jern ---? Mon det er rigtigt?

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 10. jan 2007, 11:12

Ha ha ha..... Kamado.....mon det er alvorligt ment????

Det lyder jo et eller andet sted foruroligende.... Hvad får man så dækket af at anvende flåede tomater i sin mad????

Det er en skræmmende tanke, men når jeg nu tænker efter, har jeg hørt, at hvis man vander sine heste i trug af jern, får de også dækket deres jernbehov. Men om det har noget på sig, det ved jeg ikke...
Umiddelbart er det vel ikke den slags jern man har behov for??? Er der en læge tilstede, som kan be- eller afkræfte???

missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 10. jan 2007, 11:36

Ja, det er der, og han har aldrig hørt at det skulle være tilfældet, men det kan da være at der er andre der ved mere om det. Så vi fortsætter i hvert fald med at grille på støbejern :)
Angus

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 10. jan 2007, 17:06

Jeg har også læst engang, at hvis maden tilberedes på støbejern, så afgives der så meget jern. at man får dækket sit daglige behov.

Jeg bruger ofte støbejern, og køber på loppemarkeder gl. fade som jeg gør istand, så jeg efterhånden har en del.

-Meyer
Med venlig hilsen

-Meyer

Brugeravatar

Emneforfatter
Malle
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 11. jan 2007, 12:47

Meyer - det var et godt tip du der kom med, de baner har jeg aldrig tænkt i.

Jeg er ofte på loppemarkeder om sommeren, så må jeg til at lede efter gl. metalfade der, alderen er jo uden betydning, blot de er hele.
Tak for tippet
Maximus
Mvh. Malle
Billede

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 11. jan 2007, 23:14

Tak Angus....
Vi fortsætter... Bortset fra.... Havd nu hvis vi vil tabe os... og vi lige har lavet en masse forskelligt på støbejern.... Hvordan påvirker det så vægten??? :shock:

missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 12. jan 2007, 06:52

Bare spis videre og glem alt om støbejern og optagelse af jern. :lol: Tror du man ville tilsætte ekstra jern til vitaminpiller til gravide f.eks., hvis man bare kunne sige: I dag behøver du ikke din vitaminpille - du skal bare lave din mad på støbejern.
Angus

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 12. jan 2007, 07:43

Hej
Det er rigtigt at jerngryder afgiver jern til maden. Også i mængter så det er gavnligt som jern tilskud til jernfattig kost. Der er lavet studier i ulande hvor mange især børn lider af jernmangel. Undersøgelserne er lavet samme med den danske landbohøjskole. Og de studier har vist at tilberedning af mad i jerngryder nedsætter andelen af børn med jernmangel. Der er også lavet studier på landbohøjskolen om hvilke fødevarer som får gryden til at afgive mest jern til den færdige ret. Jeg mener at kunne huske at det var retter med tomater i som var bedst til at trække jernet ud.

/Thomas

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 12. jan 2007, 09:00

Min læge-mand vil gerne have nogle links til de undersøgelser.
Angus

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#17 » 12. jan 2007, 14:45

Hej Angus

Det kan jeg da godt forstå. Men jeg har ikke noget link ellers havde jeg lagt det ved fra starten. Jeg har læst om undersøgelserne i et tema hæfte om børneernæring fra landbohøjskolen. Hvis din mand er interesseret er jeg sikker på at han kan få hele undersøgelsen som er omtalt ved at henvende sig til landbohøjskolen.

/Thomas

Tilbage til "Hjælp til maden..."