Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Striploin ... hmmm???
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Brugeravatar

Alder: 42
Geografisk sted: Fyn
Hej GG'er

Næste weekend kommer svigermekaniken på besøg, og de kommer helt fra Norge af, så det er lidt vigtigt at vi får noget godt i brødhullet. Derfor har vi fundet et flotte stykke oksefilet udskåret på amerikansk striploin-manér.

Mit spørgsmål er så, er det bedst at skære den ud i steaks eller grille den hel?

Vi har snakket om at grille den hel og servere den med råstegte kartofler, en form for brokolisalat og en lækker varm eller kold sovs. Men siden konen er gravid og ikke kan og må, spise "råt" kød, ville det måske være en god idé at skære den ud til bøffer, så jeg lettere kan lave et "gennemstegt" stykke kød til konen og de to små piger i maven :)

Er der nogen der har nogle god forslag til tilberedningen og til tilbehøret?

På forhånd tak!

Profil My GrillGalleri  

Titel: Re: Striploin ... hmmm???
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Geografisk sted: Næstved
Hey Mychri

Jeres menu idé lyder super ! Du kunne jo evt skære en bøf af til konen og grille den for sig selv, gennemstegt :)

Så ellers grille resten af fileten til rosa-medium eller hvad nu folket kan lide ! Det er selvfølgelig også en mulighed at grille alt som bøffer til den enkeltes smag med en god rub eller bare salt og friskkværnet peber ! Personligt synes jeg at ko-bøffer også skal krydres med hivdløg i en eller anden afskygning, hvis dine gæster ikke er til det kan du svitse lidt finthakket hvidløg i god olie (fx Bornholmsk Rapsolie eller Oliven Olie) og servere det som en lille "sovs" til at komme ovenpå bøffen..

Som tilbehør kan jeg foreslå Pommes Anna, det skal laves dagen i forvejen og så lige grilles (eller-puha-varmes i ovnen) før servering.

Held og lykke !

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 40
Geografisk sted: Tølløse
Jeg ville grille den helt og bare skære en bøf af til konen hvis hun ikke har lyst til rødt kød.
Du får mere smag og saft i en hel steg end i en steak. Desuden er det lettere for dine gæster at få det de kan spise. Det er tit et problem med steaks at nogle i selskabet føler de må proppe sig og andre ville kunne spise lidt mere. Når det er en hel steg kan man tage så mange skiver man kan spise. Jeg ville stege den til 55c i kernen og lade den hvile tildækket af et viskestykkei 30 minutter inden serveringen.

Råstegte er også en af mine favoritter og broccoli er flotte lige for tiden så det lyder som en god plan. Du kunne også smide en gang vindruesalsa med, den er rigtig god og passer perfekt til de lidt fede råstegte kartofler.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Et godt spørgsmål, synes jeg!

Hvad mener du helt præcist med, at oksefileten er udskåret på amerikansk striploin-manér? -- at det er en hel oksefilet fra det, vi normalt udskærerer til højreb, til det, vi der normalt udskæres til tyndsteg?

Jeg mener grundlæggende, at der er ræson i at skelne mellem højrebsstykket og tyndstegen. Og ville nok vælge at lave to stege, for kødstrukturen er forskellig, og optimal kernetemperatur forskellig. Det taler måske for bøffer i portionsstørrelse. Eller to stege.

Hvor meget vejer dit kødemne? En 5 kilo?

Hvor mange spisende i alt?

Jeg ville med en gravid kone nok vælge at lave et separat stykke til hende -- og sikre mig, at det blev gennemstegt. Fx i vakuumpose i ovn ved fx 80 grader i en times tid efter overfladebrunin ved høj varme.

Årstiden taget i betragtning ville jeg nok vælge tilbehør i sitl med persillerod, pastinak, portobellosvampe, gulerødder -- stegt i andefedt og krydret med fristhakket bredbladet persille. Sauce bordelaise til.

Jeg ville personligt nok køre med hele udskæringer...

Inspiratin her:
http://bergholt.net/gastronomi/opskrift ... ordelaise/

En gratinere kartoffelmos til kunne også sagtens gå an -- lige så dine råstegte kartofler. Men mulighederne er legio.

Go' fornøjelse med projektet!

---
Kasper Bergholt
http://bergholt.net/gastronomi

Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Brugeravatar

Mange tak for svarene, det er til stor hjælp, som altid. :D

Jeg regner med at grille den hel, med en afskåret bøf til konen, bare et lillebitte stykke. Hun har jo ikke plads til så meget med to piger i maven :wink: hihi.
Tilbehøret bliver nok råstegte kartofler med enten div. rodfrugter eller brokkolisalat med bacon og vindruesalsa... mmmm :savl2:

Profil My GrillGalleri  

Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Brugeravatar

Fik desværre ikke taget nogle billeder, men svigerfar tog hjem den aften med et bredt smil på læben og en udspilet mave :wink:

Det endte med en fantastisk kombination af hel grillet Striploin (konen fik enderne), årstidens grillede rodfrugter, råstegte kartofler, vindruesalsa (nam nam namme nam) og en fabelagtig bordelaise med en hel flaske reduceret rødvin. Dertil en af vores foretrukne vine fra toscana. :savl2:

En meget vellykket aften!

Profil My GrillGalleri  

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]