Hjælp til køb af kamera

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
Kemo-Kalle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hjælp til køb af kamera

Indlæg#1 » 11. mar 2008, 16:06

Hej

Vi er ved at overveje at købe et nyt digitalkamera og har brug for lidt gode råd.
Jeg har set at der nogle kamerakyndige herinde.

Det skal være et kamera til husbehov og der er ikke 5-10-15 tusind kr i budget til et.
Hva skal jeg gå efter. Når jeg ser omtale af kameraer står der en masse forskellige tal. Er det Pixel jeg skal kigge efter og hvor mange?
Håber nogle vil/kan hjælpe.
Så må jeg se hva tegnebogen kan holde til :?
MHV. Kemo-Kalle
Livet er som et glas Jalapenos - hva du gør i dag kan brænde din røv imorgen

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 11. mar 2008, 16:43

Der er flere faktorer som spiller ind, opløsning (Mpixel), zoom, størrelse, blitz, lysfølsomhed, kontrast, kvalitet osv.
De fleste brunvarebutikker vil forsøge at sælge dig et kamera på at det har mange megapixel. Det er nemlig nemt for alle at forstå at flere pixels giver flere detaljer. Det er dog ikke korrekt, og slet ikke for de små lommekameraer (kaldet point and shoot kameraer). Den sensor som skal fange billedet kan slet ikke opfange de mange detaljer når det samtidigt skal være presset ind i så lille en "indpakning" så derfor vil et højt megapixel tal faktisk betyde ringere billededynamik og detaljegrad.
Hvor meget har du så brug for? Tidligere har man sagt at alt over 3.2Mpixel var rigeligt til et foto printet i A4 størrelse. Det vil sige at det var mere end rigeligt til almindelige små fotos. man skal også tænkte på at jo flere megapixel et kamera er, jo mere flyder hvert billede og jo mere plads på hukommelseskortet bliver jo så brugt. Hukommelseskort er heldigvis billige, men det er alligevel værd at tænke over om der kan være 50 eller 500 billeder på kortet når man lige smutter et par uger på ferie.
Zoom er en anden ting. Alt hvad der hedder digital zoom skal du se bort fra. Det er ikke zoom, men blot en måde hvor den klipper et mindre stykke af det oprindelige billede ud og så gør det så stort som det oprindelige billede. Det er ikke brugbart og bør generelt slåes fra hvis det er tilgængeligt.
En ting som mange glemmer er at kigge på hvordan blitzen virker. Tro det eller lad være, men langt over halvdelen af alle billeder jeg tager er med blitz - ligegyldigt om det er ude eller inde, om det er nat eller dag. Man bruger den meget og isæt på de små kameraer som ikke er så gode til at lukke nok lys ind i kameraet. Derfor skal blitzen også være god, og vigtigere endnu, så skal den være placeret så langt som muligt fra objektivet. Nogle lommekameraer har en blitz som nærmest sidder lige op af objektivet og det giver et rigtigt dårligt lys på billederne. samtidigt kan det give underlige skygger, røde øjne og lignende. Derfor er det heller ikke altid optimalt at have de mindste kameraer der findes på markedet.

De forskellige kamera fabrikanter har forskellige ting de fokuserer på og som de mener er det smarteste i verden. Nogen har 100 indstillinger til at tage billeder af alt fra fyrværkeri og menneskter til akvarier og sne. Andre har smarte systemer der kun tager billeder når alle smiler eller selv sørger for at fokusere på ansigter i billedet. Alt sammen meget sjovt, men i bund og grund bare til leg og pjat.
Jeg vil ikke anbefale dig et bestemt kamera, men i stedet vil jeg anbefale dig at du køber et kamera fra en af de større producenter som Canon, Nikon, Sony, Kodak, Casio, Sigma og lignende. Så går du ikke helt galt i byen.
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Hjælp til køb af kamera

Indlæg#3 » 11. mar 2008, 16:50

Kemo-Kalle skrev:Hej

Vi er ved at overveje at købe et nyt digitalkamera og har brug for lidt gode råd.
Jeg har set at der nogle kamerakyndige herinde.

Det skal være et kamera til husbehov og der er ikke 5-10-15 tusind kr i budget til et.
Hva skal jeg gå efter. Når jeg ser omtale af kameraer står der en masse forskellige tal. Er det Pixel jeg skal kigge efter og hvor mange?
Håber nogle vil/kan hjælpe.
Så må jeg se hva tegnebogen kan holde til :?

Hvis det er et lommecamera du er ude efter vil jeg med god samvittighed anbefale et Pamasonic af lumix FX serien. Vi har et FX01 som er udstyret med Leica optik og tager fine billeder. Det har en vidvinkel zoom svarende til 28 til 100 mm på et 24*36 kamera. Det er en god ting at have en god vidvinkel, det er der ikke så mange af de billige kameraer der har.
Hvor mange megapixels? Det husker jeg ikke og er også ligeglad, det har nok og det har alle nye kameraer.
Vi har altid dette lille camera med på ture og bruger det mere end de andre fine og meget dyrere kameraer jeg har. Prisen var omkring 3000 og det er nok det samme for de nyere modeller.
Glemte at sige at det også har antishake som er en anden god ting.
Lige et billede at kigge på:

Billede
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Emneforfatter
Kemo-Kalle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 11. mar 2008, 17:02

Okay sikke en smøre. Dejligt med lidt nowhow. Tak for det kimusan
Jeg har kikket på:
Fuji Finepix s5700 7,1 megapix max opløsning 3072x2304 max.
10 x optisk zoom 4,8 x digital zoom
blænde/lukketid f/3.5-3.7 - 1/1000 til 4 s Selvudløser 2 eller 10 s

Eller

Kodak Easyshare z710zoom
7,4 megapixel maxopløsning 3072 x 2304
10 x optisk zoom 5 x digital zoom
Blænde/lukketid f/2.8-3.7 - frav1/2000 til 8 s Selvudløser 10 s

Er det helt galt
MHV. Kemo-Kalle

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 11. mar 2008, 17:05

Det er squ' da fedt, at man på en grillside kan få sådan nogle gode råd og vejledninger - om fotografiapperater (ja, sådan sagde man da jeg var ung)
Robert

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 11. mar 2008, 17:28

jeg er selv gammel Fuji Finepix ejer og var meget glad for mit S5000 (gammel forgængeren til det du nævner). Dog ville jeg nok anbefale Kodak'en af de 2, da det er mere lysfølsomt (2.8 frem for 3.5) hvilket kør at du kan tage billeder på lidt mørkere steder uden blitz. Begge er dog rigtigt udemærkede kameraer hvor det eneste jeg måske kunne savne var billede stabilisator (det er dog bestemt ikke et krav).

Zoooidberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 11. mar 2008, 19:28

Hvis du vil have en god billedkvalitet og et kamera der er en del bedre en "kompakt" kameraer, så ville jeg kigge efter et brugt digitalt spejlrefleks. De koster ikke alverden, og man kan sikkert finde et med et par objektiver. Det lyder måske voldsomt, men det er altså også gode kameraer. Jeg har selv et, og er virkelig glad for det. Jeg har også et rimelig nyt kompakt kamera, og billedkvaliteten kan slet ikke sammenlignes. Det kompakte har svært ved at tage billeder under dårlige lysforhold, det bruger lang tid om at fokusere, blitzen lader langsomt op, billederne bliver ofte kornede osv osv. Det er næsten lige omvendt på mit spejlrefleks. Hvis du er interesseret i sådan et, så sig til. Så kan jeg kigge på brugtmarkedet for dig. Men at handle brugt kan selvfølgelig også være en risiko...
Jeg har selv et 400D, og du kan se nogen af billederne taget med det inde på www.lasoe.dk (nogen af dem er godt nok redigerede - og ikke alle er taget med spejlrefleks).
Jeg skyder på at du kan få sådan et brugt for omkring 3-4000kr.

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 11. mar 2008, 20:37

jeg er selv gammel Fuji Finepix ejer og var meget glad for mit S5000 (gammel forgængeren til det du nævner). Dog ville jeg nok anbefale Kodak'en af de 2, da det er mere lysfølsomt (2.8 frem for 3.5) hvilket kør at du kan tage billeder på lidt mørkere steder uden blitz. Begge er dog rigtigt udemærkede kameraer hvor det eneste jeg måske kunne savne var billede stabilisator (det er dog bestemt ikke et krav).

Jeg er lidt uenig.

I praksis er der ikke ret mange kameraer der kan tage ordentlige om end bare tålelige billeder indendørs uden blitz.

Og slet ikke lomme modeller.

Så det er bedre at have et med en ordentligt blitz der kan lyse et standard størrese rum indendørs nogenlunde op (og jeg har haft ixus, og har mju så... )

Det første valg man skal tage er om den kan skal kunne være i lommen eller ej.

Det næste valg er om man tager billeder indendørs eller udendørs, eller en blanding.

Trejde valg kunne så være om man har behov for ultra-zoom (10-16 gange.)
Det er ikke særligt brugbart i hverdagen, med mindre man løber rundt og er fotonørd.
Det er til gengæld fedt på ferie, hvor man gerne vil fotografere et eller andet underligt dyr man har været på safari for at se :-)

Jeg vil starte med at sige at jeg er nikon mand normalt, og har nikon spejlreflex som jeg selv bruger.
Der ud over at jeg et olympus lommecam, som jeg desværre har for ofte med i forhold til nikon'et.

Når man skal vudere bliver man nød til at begrænse sine valg,
der er utroligt mange producenter på markedet,
og jeg plejer at gøre sådan.

Lommecameraer
Enten olympus eller canon,
de har begge været med på dette marked i mange år
og har lavet mange fejl undervejs der gør at de har rimelige produkter i dag.

Mellemstørrelse :
Her plejer jeg kun at kikke canon.
Har dog prøvet andre og altid kommet frem til at
canon i dette område var et rimeligt godt bud.

Canon har en A serie ok, men ikke noget specielt.
Der er dog andre f.eks. G9, S5 IS, SX100 er der noget mere spædende rent fotomæssigt.
De vokser sig så desværre ind i størrelses området hvor de ikke kan være i en lomme.. i hvert fald ikke en bukselomme.

Spejlreflex D-SLR:

Canon og Nikon sidder rimeligt hårdt på dette marked, der er andre, men....

DSLR markedet er i sig selv tre-delt også.

I bunden er der en masse consumer modeller hvor canon i hvert fald er hurtig til at få smidt en masse modeller på markedet.

Hvis du er foto intereseret så er disse også en mulighed, da de også kan tage "point and shot billeder", men hvis du slet ikke vil sætte dig ind i fototekniske ting, så bør du holde dig væk fra disse.

i midten kommer der så nogle modeller der er til at købe 8-15.000 kroners klassen, men hvor man realt skal vide noget for at få det rigtige ud af kameraet. Herfra er det religion hvad man vælger, intet af de to produkter kan over tid sige at være bedre end det andet.. En del der har denne type kameraer har også ekstra objektiver der ofte overstiger værdien af kamerahuset.

og så er der så de professionelle til 30.000+ også nicon og canon et meget langt stykke hen af vejen.

Jeg vil våge den påstand at 98% af alle de knivskarpe billeder du ser her på grillguru er taget med et DSLR, enten af mærket canon eller nikon. Og de fleste nok fra midter kategorien.

Det var sådan lidt generelt.. kunne sikkert være skrevet bedre og mere dybdegående.. og selvfølgelig kun min personlige holdning til hvordan man kan gribe sådan et køb an..

Men et super godt sted at kikke er :

http://www.dpreview.com/

Og du kan ligeså godt starte med at sætte en hel aften af til research :-)
// Rico

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 11. mar 2008, 22:56

Hvad med et godt lille canon powershot, sådan et har jeg--
jeg er glad for det men har ikk meget forstand på om det er godt!!

Det kan optage video i avi format, til TV programmer om BBQ *** LOOL

JanLund
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 11. mar 2008, 23:15

Når vi snakker DSLR, så bør man ikke overse Sony som den nye frække modstander til Canon og Nikon. Ved den netop afholdte årlige fotomesse i Las Vegas, løb Sony med al opmærksomhed foran næsen på Canon og Nikon, så de skal til at frem i skoene hvis de ikke vil overhales indenom indenfor de næste par år.

Sony A200 er i handlen, og kan fåes til under 5000 inkl. et udemærket start objektiv. Og på alle Sony's DSLR'er er der billedstabilisering indbygget i selve huset, så det vil virke på alle objektiver.

Man bør i det mindste lige se dem an inden man afskriver dem ;)
/Jan

Emneforfatter
Kemo-Kalle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 12. mar 2008, 06:41

Stop, Stop, Stop
Nu kan jeg ikke klare mere info,(har næsten fortrudt jeg spurgte)
Inponerende at så mange grillnørder og så er fotonørder.
1000 tak for alle inlæg, det var mere end jeg forventede.
Jeg køber et Kodak Easyshare z710zoom
Skulle min fotointeresse så explodere i løbet af de næste par år ved hva jeg skal have.
Igen tak for hjælpen
MHV. Kemo-Kalle

Zoooidberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 12. mar 2008, 21:06

Brugeravatar

larslyn
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 12. mar 2008, 21:22

Venlig Hilsen
Lars
outdoor chef "ascona"
performer med gastænding
jbi "juleforhøjer"
genesis e-310 med spyd
ProQ Excel 20
lukket grill til pattesvin
1x1,5mtr. åben grill

Zoooidberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 12. mar 2008, 22:03

Hehe jo, jeg tør bare ikke handle hos Pixmania :)

lulme
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 12. mar 2008, 22:30

Hvorfor ikke købe hos kamerahuset.dk, det har jeg gjort med fuld tilfredshed, det er uden tvivl det billigste og mest professionelle sted

mvh Louis

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 12. mar 2008, 23:21

pixmania er ok. har handlet der et utal af gange.

PiaR
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#17 » 12. mar 2008, 23:47

Jeg har i dag hentet et 40D hus hos www.photoshop.dk - de er også lynhurtige til at levere.
mvh PiaR

Billede
Grill: Go Anywhere, grøn OTG 57, sort Limited OTG 57, Ranch Kettle, Q200 samt sort Limited Q320
www.weberudlejning.dk

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 13. mar 2008, 07:46

tillykke med det nye legetøj pia. :-)

PiaR
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#19 » 13. mar 2008, 09:47

Tak Kimu :)
mvh PiaR

Billede

Grill: Go Anywhere, grøn OTG 57, sort Limited OTG 57, Ranch Kettle, Q200 samt sort Limited Q320

www.weberudlejning.dk

EddyTheMadChef
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#20 » 13. mar 2008, 10:14

PiaR skrev:Jeg har i dag hentet et 40D hus hos www.photoshop.dk - de er også lynhurtige til at levere.

du bruger da også penge hele tiden :lol: :lol:
Den skøre kok med den skøre hjemmeside
http://www.EddyTheMadChef.dk
BilledeBillede
Mit ynglings legetøj
Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb
Marst 2009 1 Smokey Mountain Cooker™ 57

PiaR
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#21 » 13. mar 2008, 14:37

Jamen Eddy, sådan er reglerne da :D
Michael tjenerne dem og jeg bruger dem.
mvh PiaR

Billede

www.weberudlejning.dk

EddyTheMadChef
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#22 » 13. mar 2008, 21:40

PiaR skrev:Jamen Eddy, sådan er reglerne da :D
Michael tjenerne dem og jeg bruger dem.

Ja han må bare ud i nogle flere bygge markeder og snakke nogle flere penge ind :lol:
Den skøre kok med den skøre hjemmeside

http://www.EddyTheMadChef.dk

BilledeBillede

Mit ynglings legetøj

Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb

Marst 2009 1 Smokey Mountain Cooker™ 57

Brugeravatar

larslyn
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#23 » 13. mar 2008, 22:07

tillykke med det nye legtøj :)
har også selv købt mig et nyt idag omend det er en anden prisklasse :shock:
har købt dette: http://www.itbutikken.info/i/299685/1.htm
det skal nævnes at vores "gamle" kamera er et cybershot på 3 megapixel og 2xoptisk zoom :) så det er virkeligt et skridt op ad stigen i vores øjne :oops: havde kigget på mange brugte på dba da jeg helst ville have et slr kamera men blev skræmt af det store udvalg og spring i priser. pga. min manglende viden omkring emnet :oops:
Venlig Hilsen
Lars
outdoor chef "ascona"
performer med gastænding
jbi "juleforhøjer"
genesis e-310 med spyd
ProQ Excel 20
lukket grill til pattesvin
1x1,5mtr. åben grill

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 14. mar 2008, 00:20

Robert.A skrev:Det er squ' da fedt, at man på en grillside kan få sådan nogle gode råd og vejledninger - om fotografiapperater (ja, sådan sagde man da jeg var ung)

Fotografiapperater det kaldte man det også da jeg gik på aftenskole og lærte at fremkalde både sort/hvid og Cibacrome ( lysbilleder på papir ) samt farvefoto fremkaldelde, men hold da op hvor skulle der bare være check på det især ved farvefremkaldelse, temperatur 19 grader ikke 18,9 eller 19,2 nej 19 grader. Så for mig var det udelukkende sort/hvid fotografering som tiltalte mig.

Dette er lidt svært med et digital kamera, men de programmer der følger med kan jo godt konvertere om så det bliver sort/hvid, men det er ikke det samme.
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Tilbage til "Snik snak"