Kan i anbefale en støbejernspande

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Kan i anbefale en støbejernspande

Indlæg#1 » 12. feb 2017, 19:16

Hej Allesammen

Jeg overvejer at skifte nogle af mine stegepander ud til støbejern, det hænder trods alt i et svagt øjeblik at jeg laver mad i køkkenet [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Er der nogle af jer, der har erfaringer i hvad der er godt, eller skidt?
Jeg har kigget lidt på Staub, er de mon værd at kaste penge efter?

https://bagerenogkokken.dk/gryder-stegepander/stegepander/staub-stegepande-med-lyst-trahandtag-26-cm/?group=prod_brd-s1%2F10787
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Brugeravatar

mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kan i anbefale en støbejernspande

Indlæg#2 » 12. feb 2017, 19:54

Jeg fik en Skeppshult grillpande i støbejern fra Kunst og Køkkentøj i julegave og er rigtig glad for den. Jeg tænker, at deres andre pander er af samme kvalitet, så udtaler mig bredt, men på baggrund af den ene pande. Det jeg godt kan lide ved den er, at den er ikke emaljeret, men 'lukket' med olie. Den er pissetung og varmer jævnt og godt. Jeg læste et sted, at man kunne bruge alle former for redskaber i den - også metal - men det ville give mig kuldegysninger at skrabe en metalspatel på så ru en overflade, så det holder jeg mig fra.
Hvad er så negativt? Jeg ved ikke om jeg er så vild med udseendet på håndtaget, men det er virkelig det mindste. Fordelen er, at den kan gå i ovnen, da det hele er metal. Jeg ved ikke om det er en ulempe, men da de ikke er emaljeret (som en støbejernsgryde jeg har), så tåler de ikke sæbe. Men det er du vel også ganske klar over, nu du specifikt spørger efter støbejernspander.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 12. feb 2017, 20:08

Jeg tror der er rigtig mange gode producenter af støbejernspander (både nuværende og tidligere).
Det springende punkt med støbejern syntes jeg er vedligeholdelse/rengøring - husstanden skal være enige om at sæbevand på støbejern er udelukket
Skeppshult støbejernspander har jeg efter "indstegning" været godt tilfreds med.
https://bagerenogkokken.dk/gryder-stege ... stobejern/

Ps. Har ikke nogen erfaring med den du linker til, men tror den er udemærket

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 12. feb 2017, 20:21

Lecruset er det der duer. De er emajleret og ruster slet ikke samt kan vaskes med opvaskemiddel som man lyster uden at blive ødelagt.
Jeg har selv begge typer pande og jeg ved nok hvilken jeg bruger, ikke den der ruster.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 12. feb 2017, 22:30

Tak for jeres indspark [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Jeg fik en Skeppshult grillpande i støbejern fra Kunst og Køkkentøj i julegave og er rigtig glad for den. Jeg tænker, at deres andre pander er af samme kvalitet, så udtaler mig bredt, men på baggrund af den ene pande. Det jeg godt kan lide ved den er, at den er ikke emaljeret, men 'lukket' med olie. Den er pissetung og varmer jævnt og godt. Jeg læste et sted, at man kunne bruge alle former for redskaber i den - også metal - men det ville give mig kuldegysninger at skrabe en metalspatel på så ru en overflade, så det holder jeg mig fra.
Hvad er så negativt? Jeg ved ikke om jeg er så vild med udseendet på håndtaget, men det er virkelig det mindste. Fordelen er, at den kan gå i ovnen, da det hele er metal. Jeg ved ikke om det er en ulempe, men da de ikke er emaljeret (som en støbejernsgryde jeg har), så tåler de ikke sæbe. Men det er du vel også ganske klar over, nu du specifikt spørger efter støbejernspander.

Det er netop den u-behandlede jeg er ude efter, og jeg er helt med på at de ikke skal have sæbe :-)

Jeg tror der er rigtig mange gode producenter af støbejernspander (både nuværende og tidligere).
Det springende punkt med støbejern syntes jeg er vedligeholdelse/rengøring - husstanden skal være enige om at sæbevand på støbejern er udelukket

Det med rengøring har vi styr på i husstanden, vi har i forvejen en støbejernswok til gasgrillen, den har vi ingen problemer med at holde ren, UDEN sæbe :-)

Lecruset er det der duer. De er emajleret og ruster slet ikke samt kan vaskes med opvaskemiddel som man lyster uden at blive ødelagt.
Jeg har selv begge typer pande og jeg ved nok hvilken jeg bruger, ikke den der ruster.

Som skrevet ovenfor har vi i forvejen en støbejernswok, som vi uden problemer og rust holder ren uden sæbe, så det frygter jeg ikke skulle blive et problem med en pande :-)

Jeg tror jeg vil kigge lidt på Skeppshult også :-)
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Renos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 14. feb 2017, 15:21

Iittala har lavet nogle finde støbejenspander.

De laves ikke mere, så de skal findes brugte.

Vi har selv den lille og den store, nogle meget tunge drenge, men hold da op, hvor de er gode.

Husk at når man har sådan en pande, så skal den fylde med salt og står ved lav varme, 60-70 grader i et døgn, så åbner porrene i jernet sig og du lad så panden køle af med olie i, et døgns tid til og så har du nærmest en slip/let overflade.

SÆBE ER BANDLYST [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Brugeravatar

mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 14. feb 2017, 16:23

Det er et meget godt tip med salt og olie, hvis nu en af husets andre beboere dypper panden i opvaskebaljen.
Til panden jeg har fra Skeppshult, fulgte der en lille indlægsseddel med, hvor de skrev, at den var badet i olie fra fabrikken, så det er ikke noget du selv behøver at gøre. Den mærkes også fedtet...

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 14. feb 2017, 16:40

Jeg har lige været på ferie i Sverige hvor der var en skeppshult pande
Der i den grad havde vasket med sæbe
Jeg skrev en mail til skeppshult og fik en klar beskrivelse af salt tricket
Også en beskrivelse af hvordan man beskytter sin pande igen
Så hvis der en nogle der mangler en sådan beskrivelse har jeg den på mail

Vil klart anbefale skeppshult
Den virkede perfekt efter behandlingen
Selv efter så meget "hærværk"
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 14. feb 2017, 17:02

Jeg har altid anvendt nedenstående metode på de støbejernspander jeg har skulle "helbrede"

Varm panden godt op med et lag salt på i minimum 15 min. for at trække evt. sæberester ud. Saltet fjernes og panden steges ind med vindrue eller majsolie. Tør panden af med køkkenrulle, og den er klar.

Hvis Skeppshult skulle ha' andre metoder til deres støbejern, kunne det da være interessant at høre om det.

Ib M

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 14. feb 2017, 17:33

Jeg bruger samme måde som Ib M, også til vores pladejernspander.

Har i øvrigt aldrig haft en pande som rustede, ved ikke om det er forbi de lige ryger på bluset og tørrer lige efter de er gjort rene.
Jacob F.
Primo Oval XL

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 14. feb 2017, 17:46

Jeg prøver om jeg kan vedhæfte en PDF
Vedhæftede filer
skotsel.pdf
(771.41 KiB) Downloadet 129 gange
Mvh Kenneth

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 14. feb 2017, 17:49

Svinto er svensk ståluld
Jeg ved ikke om det indeholder noget specielt
Tror nu bare det er den rene vare
Mvh Kenneth

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 14. feb 2017, 18:32

Takker for beskrivelsen fra Skeppshult - jeg kan godt li' deres tips til vedligeholdelse:

"En gennemprøvet måde at gøre vedligeholdelsen endnu nemmere på, er nu og da steger pølser. Steg pølsen ved lidt mindre varme end normalt for at forlænge tilberedningstiden.
Denne kombination af madlavning og vedligeholdningsindfedtning er normalt alt hvad der behøves for at holde panden ved lige.

Endelig bedst af alt - i modsætning til andet værktøj bliver en støbejerns pande bedre og bedre jo mere du bruger den"

Ib M

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 14. feb 2017, 19:28

Den metode med pølserne kan jeg klart bedst li
Mvh Kenneth

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping