Sprød svær - nødhjælp

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Sprød svær - nødhjælp

Indlæg#1 » 23. dec 2006, 22:10

Grillede en stor bakke rodfrugter og en pæn flæskesteg i dag. Og jeg kan altså ikke det, I andre tilsyneladende kan: få sværen til at blive sprød.

Men - der er hjælp at hente: man skærer sværen af, lægger den på et par stykker sammenfoldet køkkenrulle på en tallerkern, lægger ligeledes et par stykker sammenfoldet køkkenrulle over og giver sværet 4-5 min. i mikroovnen ved fuld varme. SÅ er den sprød!

Til de grillede rodfrugter (gulerødder, søde kartofler, løg, pastinak, rødbede, porre, kartofler - alt vendt i lidt olie og salt, oregano og basilikum) fik vi jordskokkecreme: en bakke jordskokker skrælles, skæres i små stykker og koges møre i en lille bitte smule vand, dampes næsten tørre, blendes med stavblender sammen med lidt fløde til en cremet konsistens, koges igennem og tilsættes salt.

Om et par dage skal vi mæske os i sandwich med resten af stegen, uhm!

Glædelig jul til alle!

Karen

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 25. dec 2006, 19:51

Hej!
I en stor --57cm (og ikke model kompakt) grill kommer sværet af sig selv. Svinekammen skal evt bare ligge lidt på skrå så fedtet kan løbe fra. I næsten alle andre størrelse grill jeg har prøvet er der ikke automatisk garanteret gode svær.

påmedlåget
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 29. dec 2006, 10:25

Jeg har også grillet flæskesteg og den svær blev heller ikke sprød men så var gode råd dyre,jeg vente den om så sværen var placeret direkte over kullene i ca., 15 min. men hold øje med den for den kan hurtig blive sort og for det andet kommer den til smage af grill.
Allan

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 29. dec 2006, 11:47

Hej Karen
Den metode med microovnen kan for øvrigt også bruges til en svær som er blevet blød af at ligge i køleskabet. Et par minuter i microovnen gør sværen næsten som ny igen.
Ift. at du ikke kan få sværen sprød som kunne det have noget at gøre med at du ikke har varme nok på grillen. Det kunne være fordi dine kul er fugtige eller fordi du løfter låget for tit, for lige at kikke om stegen har det godt.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Kitty
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 29. dec 2006, 12:44

min erfaring er at hvis man gnider salt -godt- ind i sværen og derefter kommer den i grill - ovn osv. på ca. 200 grader så bliver sværen sprød.

eneste gang jeg har oplevet at den ikke blev det, var fordi den var så mager at der ikke var noget fedt under skindet - der blev den noget slatten... så vendte jeg den også direkte over kullene i nogle minutter ...og så blev den sådan set rigtig fin og sprød.

Jeg lærte engang af en kok at man faktisk ikke kan komme for meget salt på sværene - jeg bruger en del og gnider det så virkelig godt ind - og ned i rillerne - så skulle det komme af sig selv.

vh
kitty

Emneforfatter
Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 29. dec 2006, 19:52

Jeg bruger nye, knastørre heat beads, når jeg steger større kødstykker, jeg løfter ikke låget unødigt - og jeg gnider masser af groft salt ned i ridserne i sværen. Så alle de ting kan jeg melde hus forbi på.

Når jeg laver steg i ovnen forkoger jeg sværen ved at lægge stegen upside-down i en lille bradepande med vand lige op omkring sværen og så 20 min. med 225 gr. Derefter steges den almindeligt. Så bliver sværen sprød. Jeg kunne jo gøre det samme i weberen, men gider faktisk ikke, for det er altså ikke det store problem at få sværen sprød i microovnen eller direkte over kullene i få minutter.

Mvh. Karen

Brugeravatar

Malle
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 29. dec 2006, 22:50

Karen skrev:Jeg bruger nye, knastørre heat beads, når jeg steger større kødstykker, jeg løfter ikke låget unødigt - og jeg gnider masser af groft salt ned i ridserne i sværen. Så alle de ting kan jeg melde hus forbi på.

Når jeg laver steg i ovnen forkoger jeg sværen ved at lægge stegen upside-down i en lille bradepande med vand lige op omkring sværen og så 20 min. med 225 gr. Derefter steges den almindeligt. Så bliver sværen sprød. Jeg kunne jo gøre det samme i weberen, men gider faktisk ikke, for det er altså ikke det store problem at få sværen sprød i microovnen eller direkte over kullene i få minutter.

Mvh. Karen
Vil bare lige fortælle, at vi stegte en stor kamsteg på godt 3 kilo juleaften, selvfølgelig på Weberen...
Jeg sørgede for, hvilket jeg tror er nødvendigt, at sværen var tørret godt af i køkkenrulle inden den blev smidt over gløderne.
Åh guder, det var en sprød svær og meget saftig kamsteg.
Vil lige fortælle tilsidst at det er første gang, vi har stegt sådan en fyr på en grill, da vi er ret nye udi den kunst.
Har kun haft Webergrill i et par måneder, så vi har meget at lærer endnu.
:P

Pogge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 29. dec 2006, 23:59

Sværen bliver sprød hvis;
-Husk at skære dybt nok, ellers løber fedtet ikke af
-Brug groft/kokke salt, og gnid ned i mellem ridsene. Salt trækker vædsken ud.
-Brug varme kul, lunkne kul kan godt stege stegen, men ikke sværen.
-Steg den lidt ekstra tid.

TIP.
Hvis sværen er kikset, så skær stegen i ½ tykke skiver og grill dem på normal vis, dog kun kort. Så løber fedtet af og sværen bliver sprød. MEN det er jo ikke *ægte* kan eller ribbensteg...

Pogge

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 30. dec 2006, 00:26

Der er mange goe fif til sprøde sværd! Dog synes jeg det er "mest vellykket" når man bare smider kamstegen på, og først tager den af når sværen er klar, uden at man har lagt stegen over kullene osv. Men til dagen efter f.eks er microovns ideen genial!!

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 4. jan 2007, 10:20

Jeg plejer at lægge den over kullene, hvis sværden ikke bliver sprød. Jeg glemmer :oops: desværre altid lige at lægge stegen lidt på skrå, så fedtet kan løbe fra.... Må lave mig en huskeseddel, så det bliver en refleks...

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Tilbage til "Snik snak"