Pizza katastrofen

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
grilllnewbie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Pizza katastrofen

Indlæg#1 » 15. jul 2015, 14:06

Så skulle man lige prøve Pizzabagning i den nye gasgrill. Pizzasten og spade var indkøbt. Grillen blev varmet op til ca. 280 grader incl. sten. Dejen som var dejlig elastisk blev "pyntet" med fyldet. Første problem opstod da jeg ikke kunne få pizzaen op på spaden. Næste problem var at jeg ikke kunne få pizzaen af spaden og ned på steen. Men til sidst lykkedes det alligevel at få placeret noget dej med fyld på stenen - men nogen pizza lignede det bestem ikke :-(
Efter 5-7 min var bunden af dejen forkullet men de tykke stykke af dejen forsat var dej! - mums, som man siger :-( :-( :-(

Øvelse gør mester, så jeg prøver nok igen, men gode råd modtages gerne. Skal der fx bruges bagepapir?

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Pizza katastrofen

Indlæg#2 » 15. jul 2015, 14:35

Bagepapir kan være udemærket. Ligeledes er det at anvende majsgryn (læs ikke majsmel) der virker som små kugler som dejen kan "rulle" på.

Og ellers bliver der jo med jævne mellemrum arrangeret pizzakurser.
viewtopic.php?f=131&t=38957&p=327802&hilit=Pizzakursus#p327802

Ib M

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 15. jul 2015, 15:55

At bruge en pizzaspade kræver øvelse!

Den skal være ren og 100% tør! Brug evt lidt durum mel for at mindske friktion.

Øv dig på en pizza uden fyld.

Og hvis du (som jeg) til sidst må give fortabt, så er aluplader en god løsning. Her kan pizzaen bæres og og blot sættes på stenen. Det virker hver gang.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 15. jul 2015, 15:57

Hvis det efter alle gode råd stadig driller, kan du bruge en aluplade efter anvisningen her: http://www.fredstone.dk/product/aluplade-rund-oe-36-38/
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 15. jul 2015, 16:14

Der er også noget som kan tyde på du har for meget varme direkte under stenen i forhold til stenens materiale. Har indtil videre kun stiftet bekendtskab en en fredstone som kan håndtere stærk varme direkte under stenen uden at pizzaen brænder på.

Overvej hvorvidt du kan skrue ned for det midterste blus når grillen er gennemvarm, og så styre det den vej for at undgå en forkullet bund :-)
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 15. jul 2015, 17:45

Nu står der ikke noget om i din profil om hvor du kommer fra men der bliver afholdt Pizzakursus her i gemmen GG på Sjælland den 8.8.2015 hvis det skulle ha din interesse :-D

http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=131&t=38957
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Tilbage til "Gasgrill"