Pizza sten /stål

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Biker104
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Pizza sten /stål

Indlæg#1 » 28. jun 2015, 13:24

Vil gerne finde en pizza sten/stål til bagning af pizza på min t36. Er der nogle der har erfaringer med denne? https://bagestaalet.dk/butik/ eller som kan anbefale andre. På forhånd tak.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Pizza sten /stål

Indlæg#2 » 28. jun 2015, 22:01

Til bagning/pizza viul jeg anbefale en Fredstone, se www.fredstone.dk

.
Torp Hedehusene

Brian Wolter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 30. jun 2015, 20:17

Hej Grillmestre :-)

Da jeg står for ovennævnte butik, vil jeg da lige forklare lidt om hvad det er jeg sælger :-)

Jeg vil ikke påstå at Fredstone ikke giver gode pizzaer, men en sten vil alt andet lige være i risiko for at gå i stykker når den udsættes for varme/kulde. En bagesten af stål kan klare meget høje temperaturer, er bedre til at lede varme end sten, og kan indeholde/optage meget meget mere varme, pga. den større massefylde. Man kan lave pizza, baguette, boller, brød på den, og nogle af mine kunder har også allerede smidt den på grillen, og stegt bøffer på den. Se bl.a. dette indlæg: https://bagestaalet.dk/tobias-bagestaal-grill/

Den nuværende plade er skabt til ovnen, men kan også bruges til grillen. Den er slyngrenset for at kopiere stenens overflade, men til grillen vil en helt glat overflade nok være at foretrække, da det vil lette rengøringen betydeligt. Derfor er jeg også ved at undersøge at lave nogle modeller til grillen, runde og rektangulære med glat/poleret overflade. Da jeg selv er mere bager end grillmester, vil jeg være meget taknemmelig for gode råd fra jer grilleksperter :-), det være sig mht størrelse eller specielle ønsker til pladerne eller andet udstyr i stål I går og mangler i jeres grill univers :-).

vigge
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 30. jun 2015, 23:39

Fredstone er en sker vinder.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 1. jul 2015, 09:51

vigge skrev:Fredstone er en sker vinder.

+1

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 1. jul 2015, 14:01

Tak for præsentation af bagestålet. Uden at have prøvet dit stål selv er det 2 vidt forskellige og i virkeligheden modsatrettede principper der sammenlignes.
Et stål er som der skrives af producenten tungt, med en stor varmekapacitet samt en stor varmeledningsevne. Dette er godt i en ovn, hvor temperaturen alt andet lige er lavere og meget mere ensartet end i en grill. Oftest er der primært oven-varme i en ovn og der er det en fordel at have en stålplade, der dels kan akkumulere en masse varme og dels er godt til at give den videre til en pizza.
På en grill er situationen oftest den modsatte, der er direkte varme nedefra og fordelingen er ofte ikke særlig god. Der vil der ofte være behov for at bremse undervarmen sådan at bunden ikke bliver sort før toppings er færdige. Det er her de porøse keramiske bagesten kommer ind i billedet. De er ret luftholdige og dermed er den meget mere isolerende end eks en stålplade. Kort sagt en stålplade øger den varmemængde der afsættes i pizzaen nedefra, en porøs keramisk plade nedsætter eller i hvert fald modererer den mængde undervarme der afsættes nedefra.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 1. jul 2015, 15:30

prause skrev:Tak for præsentation af bagestålet. Uden at have prøvet dit stål selv er det 2 vidt forskellige og i virkeligheden modsatrettede principper der sammenlignes.
Et stål er som der skrives af producenten tungt, med en stor varmekapacitet samt en stor varmeledningsevne. Dette er godt i en ovn, hvor temperaturen alt andet lige er lavere og meget mere ensartet end i en grill. Oftest er der primært oven-varme i en ovn og der er det en fordel at have en stålplade, der dels kan akkumulere en masse varme og dels er godt til at give den videre til en pizza.
På en grill er situationen oftest den modsatte, der er direkte varme nedefra og fordelingen er ofte ikke særlig god. Der vil der ofte være behov for at bremse undervarmen sådan at bunden ikke bliver sort før toppings er færdige. Det er her de porøse keramiske bagesten kommer ind i billedet. De er ret luftholdige og dermed er den meget mere isolerende end eks en stålplade. Kort sagt en stålplade øger den varmemængde der afsættes i pizzaen nedefra, en porøs keramisk plade nedsætter eller i hvert fald modererer den mængde undervarme der afsættes nedefra.

+1
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 1. jul 2015, 17:00

Torp Hedehusene skrev:
vigge skrev:Fredstone er en sker vinder.

+1

.

Bruger også fredstone, den er fantastisk til højvarme og afbagning af mange pizzaer.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 2. jul 2015, 07:27

prause skrev:Tak for præsentation af bagestålet. Uden at have prøvet dit stål selv er det 2 vidt forskellige og i virkeligheden modsatrettede principper der sammenlignes.

Meget enig Prause ! Jeg kan også godt se idéen med bagestål til pizza i en ovn, men på grill med direkte undervarme brænder bunden... Kunden, der på forhandlerens hjemmeside angiveligt roser bagestålet til pizza har netop også tilberedt den i ovn.

Når jeg fyrer en pizza af ved 350 - 400 grader behøver jeg også netop en fredstone eller 2 keramiske bagesten med afstandsstykker imellem for at skærme mod undervarmen....
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#10 » 2. jul 2015, 21:39

jeg har netop eksperimenteret lidt selv med at smide en 6 mm rustfri plade på ca str med a4 tror jeg ud på grillen. lidt kul under og en masse over og så risten på så bagestenen kan ligge her. ideen var netop at holde bedre på varmen når jeg laver flere pizzaer. men virkeligheden virker til at være at pladen kræver en del varme for at blive varm nok og den holder ganske vist længe på den også, men jeg bruger faktisk 1,5 grillstarter med kul for at få en ordentlig temperatur på 250+ men om det skyldes nogle ringe kul også vides selvfølgelig ikke, jeg bruger dancook og har været fint tilfreds, men kan slevfølgelig have fået en dårlig pose. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal synes om ideen. I teorien er det jo smart med den stålplade også på grillen. i praksis har jeg dog ikke været imponeret.
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Brian Wolter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 23. jul 2015, 20:00

Hej igen

Det er rigtigt at med direkte undervarme, bliver pizzaen let sort på grillen :-(, men hvis man undgår direkte undervarme, kan det faktisk godt lade sig gøre.

Michael, en af mine kunder, skrev følgende til mig: "Jeg havde grillen (q3000 fra Weber) til at stå tændt i 20 min for fuld skrald. Jeg slukkede derefter grillens midterste brænder og kørte minimum varme på den yderste brænder når jeg ikke bagte. Alle brændere var slukket når jeg bagte pizza og jeg bagte 4 perfekte pizzaer. Grillen holdt 300 grader uden at være tændt. Hver pizza tog 4 min. at bage."

Ovenstående scenarie kan vel ikke rigtig kopieres på en kulgrill? Vil den bedste "kul" løsning være at tænde op i god tid, med kullene placeret yderligt, stålet på risten, låg på.. og så vente 1-2 timer og tjekke om temperaturen ligger mellem 300-400 grader. Derefter bage pizzaen i 3-4 minutter? ..eller hvordan kopierer man bedst ovenstående forhold fra gasgrillen til kulgrillen?

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 24. jul 2015, 10:11

Med al respekt, man bruger noget andet end et stål - eks. en keramisk plade i stedet.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 24. jul 2015, 11:54

på kulgrillen der smed jeg en grillstarter kul på, så 1 stålplade lidt mindre end de mindste du sælger og i 6 mm rustfri stål. om det er anderledes end i alm stål som du vist sælger vides ikke. men grillen døjede med at blive varm da stenen suger meget varme, så jeg lavede en grillstarter 3/4 fyldt og smed oveni. så gik der 10 min og så var grillen varm. så varm jeg kunne lave 2 pizzaer på den tid jeg kunne nå at lave 1 på en q200. Men så havde jegogså brugt næsten 2 grillstarter med kul, så det alene vil sikkert kunne gøre det.

teorien med at metal akkumulerer varmen bedre end luft er fin nok, men i praksis synes jeg som skrevet ikke at jeg er imponeret over det.
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Tilbage til "Gasgrill"