Gasflaske type - Hvad er klogt at vælge?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen
Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Gasflaske type - Hvad er klogt at vælge?

Indlæg#1 » 24. apr 2013, 20:34

Jeg har aldrig brugt gasflasker før og nu står jeg så med et komfur der kører på flaskegas om et par dage. Det er også planen at der skal en gasgrill og gasblus i udekøkkenet i en ikke så fjern fremtid.

Jeg havde så tænkt mig at vi skulle have 4-5 flasker totalt, så man ikke sådan lige løb tør og så man havde lidt at "fylde op" i når der ind imellem var tilbud på sådan noget.

Men hvad er fornuftigt at investere i af flasker? for forhandlerne bytter vel kun deres egne og samme type flaske(r). Hvad mærke er har f.eks normalt laveste priser, oftest på tilbud og mest tilgængeligt?
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Gasflaske type - Hvad er klogt at vælge?

Indlæg#2 » 24. apr 2013, 21:03

Tror først og fremmest ikke du har brug for så mange flasker, vi bruger cirka to flasker om året. Vi er to i huset, men brugt ikke mere da vi var fire.

Letvægtsflasker er klart at fortrække når de skal skiftes. De er lige nogle kilo lettere, og det kilo (cirka) der er mindre gas i dem har ikke den store betydning.

Har aldrig haft problemer med om flasken kom fra den ene eller anden leverandør, så tror ikke det har betydning.

Normalt køber vi gas i Tyskland, hvor den flaske vi har med bare bliver fyldt op, hvorefter vi betaler for det antal kilo flasken har fået påfyldt. Smart, for så kan vi også få fyldt en halvtom flasken.
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 24. apr 2013, 21:16

Fanoe skrev:Tror først og fremmest ikke du har brug for så mange flasker, vi bruger cirka to flasker om året. Vi er to i huset, men brugt ikke mere da vi var fire.

Letvægtsflasker er klart at fortrække når de skal skiftes. De er lige nogle kilo lettere, og det kilo (cirka) der er mindre gas i dem har ikke den store betydning.

Har aldrig haft problemer med om flasken kom fra den ene eller anden leverandør, så tror ikke det har betydning.

Normalt køber vi gas i Tyskland, hvor den flaske vi har med bare bliver fyldt op, hvorefter vi betaler for det antal kilo flasken har fået påfyldt. Smart, for så kan vi også få fyldt en halvtom flasken.

Jow, det lyder ganske smart og det kan da også være jeg har misforstået konceptet helt - men ombytter man ikke normalt flasken med en der er fyldt i Danmark? (Jeg kommer sjældent til Tyskland).
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 24. apr 2013, 21:47

Du kan selvfølgelig kun bytte flasken til en af samme størrelse/type, men mener at forhandleren er ligeglad med om der står Kosan, Primagaz eller noget tredje, når bare flasken er godkendt til brug i Danmark.
Jacob F.
Primo Oval XL

JonasPed
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 24. apr 2013, 22:06

Mit indtryk er at fohandlerne ikke er ligeglade... i hvert fald ikke når vi snakker de store kæder som f.eks. Bilka, Bauhaus osv. De skriver normalt også i deres tilbud at man kun kan bytte en Kosan til Kosan osv. og udover det skal det også være samme type - altså en 11 kg stål til 11 kg stål. Nogle gange kører de dog kampagner hvor man gratis eller næsten gratis kan bytte til f.eks. en letvægts flaske.

Om du vælger det ene eller det andet tror jeg egentlig mest kommer an på hvad der er tilgængelig i nærheden. Jeg har ikke indtryk at at der er den store forskel på prisen når de er på tilbud. Personligt bruger jeg selv Primagaz da det fås i både Bilka og Bauhaus og det er steder jeg af og til kommer.

Og det er korrekt at man i Danmark normalt bytter flasken til en anden der er fyldt.
Weber 57cm One Touch Gold
Weber Spirit E-320 Premium
Auplex 57 cm kamado
+ en diverse tilbehør

http://jope.eu

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 24. apr 2013, 22:18

Når den nu skal bruges ude og formentlig både vinter og sommer så vil jeg anbefale en stålflaske på trods af den er en smule tungere. For at gas kan skifte fra flydende til en luftart skal der være en minimumtemperatur. Når gas forbruges falder temperaturen i flasken og derfor skal der bruges varme fra omgivelserne. Her leder stålet lettere varmen ind i flasken. Det er derfor at letvægtsflasker kan være svære at tømme når det er meget koldt om vinteren og man også nogle gange kan se is på flasken. Derfor er det også en skidt ide at bruge flaskeovertræk om vinteren.

I forhold til kosan kontra primagaz. Nogle går meget op i at bytte mærke til mærke andre er mere ligeglade (Hvis de forhandler begge mærker). Gasindholdet er ens i de to mærker svjv.

Ved godt det er en meget forsimplet forklaring. Det er i øvrigt en kendt sag i campingverdenen.

/Jacob

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 24. apr 2013, 22:32

Er det et bevidst valg at skifte til gas?

Ville selv vælge stål, men du nævner 4-5 stykker hvilket er en del og leder mig til næste del om hvorvidt man må have så mange som privat uden div. forholdsregler. Nogen der ved det?

JonasPed
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 24. apr 2013, 22:39

Denraretiger skrev:Er det et bevidst valg at skifte til gas?

Ville selv vælge stål, men du nævner 4-5 stykker hvilket er en del og leder mig til næste del om hvorvidt man må have så mange som privat uden div. forholdsregler. Nogen der ved det?

Faktisk et meget relevant spørgsmål. Jeg fandt http://brs.dk/forebyggelse/brand/Documents/Folder_flaskegas_i_hjemmet.pdf hvor der står lidt om hvad man må og hvad man ikke må.
Weber 57cm One Touch Gold
Weber Spirit E-320 Premium
Auplex 57 cm kamado
+ en diverse tilbehør

http://jope.eu

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 25. apr 2013, 07:49

Denraretiger skrev:Er det et bevidst valg at skifte til gas?

Jeg elsker gas komfur og det er der hvor jeg flytter til - men flaskegas. Jeg har derudover længe kunne tænke mig en gasgrill ud over de andre for at kunne grille enkelte ting lidt hurtigt ind imellem. Nogle gange er det temmeligt omstændigt at tænde op - måske for 10 minutters brug til en bøf eller lign. Overvejer en "Outdoorchef Ascona", så jeg forhåbenligt kan genbruge noget af mit weber udstyr og så et ekstra gasblus, men det er en anden snak.

Denraretiger skrev:Ville selv vælge stål, men du nævner 4-5 stykker hvilket er en del og leder mig til næste del om hvorvidt man må have så mange som privat uden div. forholdsregler. Nogen der ved det?

Mig bekendt må man have 40 kg stående og da der er tale om flere bygninger og jeg egentligt havde tænkt mig at placere de 2-3 fyldte i min garage 50 meter væk fra huset hvor der vil stå 2-3 ser ville jeg ikke tro det var et problem.

EDIT: Kan se at man må have 40 kg indendørs og 40 kg udendørs fra det fine link. Jeg vidste de med de 40 kg indendørs (et af de første link fra beredskabsstyrelsen når man søger efter flaskegas på Google, men havde ikke lige set det med udendørs også). Det det er rigeligt indenfor grændserne.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 25. apr 2013, 08:12

Jeg har ikke gasgrill men bruger dog en del gas i forbindelse med ølbrygning.

Jeg foretrækker letvægtsflasker, blot fordi de er lettere at bakse rundt med og man kan se hvor meget gas der ca er tilbage.
Jeg har altid flaskerne til at stå indendørs, så er det ikke et problem at tømme dem om vinteren.

Der er lidt gasmafia i Danmark så priserne er generelt ikke så forskellige, så jeg vil anbefale dig at købe den type der er lettest tilgængelig.
Med venlig hilsen
Morten

Klaus Skotte
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 25. apr 2013, 08:15

Hej.
I tillæg til de andre indlæg, så vær opmærksom på, at skifter du fra en elkogeplade til et gaskomfur, så kræves der 65 cm fra brænderhøjde til underkant emhætte, hvor der til en elkogeplade kræves noget mindre.
Så se lige efter om forholdet er opfyldt - det kunne jo være at emhætten skal flyttes lidt.
Noget andet er kravet til frisklufttilførsel - det skal også være opfyldt.

I det store hele er en gasinstallation lidt mere krævende end med et el-komfur - men glæden er stor - og det er rent faktisk kun induktionspladerne som kan konkurrere med gassen hurtighed.

Hilsen

Skotte

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 25. apr 2013, 08:48

Troede slet ikke folk valgt gas mere. Jo kun til grill. Og gas kan slet ikke følge med hverken induktion eller de gamle kogeplader. Til gengæld sviner det 5 gange så meget og 12 gange mere omstændigt at gøre rent.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 25. apr 2013, 08:59

Denraretiger skrev:Troede slet ikke folk valgt gas mere. Jo kun til grill. Og gas kan slet ikke følge med hverken induktion eller de gamle kogeplader. Til gengæld sviner det 5 gange så meget og 12 gange mere omstændigt at gøre rent.

Aaaarh det er vist personlig præference :)

Jeg er bestemt også gasmand i køkkenet - specielt til wokmad kan ingen elplade følge med, uanset om det er induktion eller almindelige kogeplader.
Med venlig hilsen
Morten

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 25. apr 2013, 09:06

Nej en rundbundet wok er sgu ikke sagen for induktion.. :-D

Har været så nørdet at teste det en række gange hvor gas tabte. Men har været koldt vand der skulle op og koge måske ikke den bedste udfordring for gas. Men en induktion er ligeså hurtig i respons som gas.

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 25. apr 2013, 09:47

Fik nyt køkken for 2 år siden og valgte gas. Det var ret omstændeligt at lægge gas ind fra en udendørs gasflaske med alle de sikkerhedshensyn, der skal tages, men det synes jeg er ret betryggende. Til komfuret valgte vi de gule kosangasflasker, som så står i en specialbygget kasse udenfor køkkenvinduet - til grill letvægtsflaskerne. Der er altid en fyldt af hver i reserve, d.v.s. jeg kører med 4 flasker.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 25. apr 2013, 10:01

Klaus Skotte skrev:I tillæg til de andre indlæg, så vær opmærksom på, at skifter du fra en elkogeplade til et gaskomfur, så kræves der 65 cm fra brænderhøjde til underkant emhætte, hvor der til en elkogeplade kræves noget mindre.
Så se lige efter om forholdet er opfyldt - det kunne jo være at emhætten skal flyttes lidt.
Noget andet er kravet til frisklufttilførsel - det skal også være opfyldt.

Det er installeret hvor jeg flytter hen, så jeg er ikke selv igang. Jeg regner stærkt med at tilstandsrapporten ville have nævnt hvis der var fejl i installationen (De nævnte da ihvertfald en kæmpe katastrofe som en manglende stikkontakt i en gang :-) )
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 25. apr 2013, 16:04

Hej

Det kan være du har været hurtig, og allerede skaffet flaskerne.
Eller kommer lige endnu et velmenende råd:

Tjek lige dba og lign. for tomme flasker.

Jeg "kom til" at købe en gasgrill for lidt tid siden.
Der fandt jeg to gule 11 kg gasflasker på dba.dk til 80 kr stykket (tomme selvfølgelig (heldigvis kun 5 km væk hjemmefra)).
Der kan derfor være mange penge at spare når du skal ud og have dig nogle stykker :-D

Jeg er godt tilfreds med denne model. At letvægtsflaskerne er lidt lettere betyder intet for mig.
Der er hverken gigtsygdom, knogleskørhed eller d-vitaminmangel der gør at jeg ikke kan løfte et par kg ekstra.
[smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 25. apr 2013, 16:25

jaknil skrev:....
Tjek lige dba og lign. for tomme flasker.
....

Tak for et godt råd.. Det havde jeg allerede besluttet mig for fordi sælgeren af huset nævnte det tidligere - Der er en del penge at spare.
Med venlig hilsen,
Thomas

Dingle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 25. apr 2013, 20:03

... og hvis du finder de gule flasker på DBA kan du sagtens ombytte dem til letvægt flaske. Afhængigt af mærke.
Mvh.
- Christian

Brugeravatar

larslyn
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 26. apr 2013, 09:11

Dingle skrev:... og hvis du finder de gule flasker på DBA kan du sagtens ombytte dem til letvægt flaske. Afhængigt af mærke.

Det er så kun hvis de reklamere med det, sådan har det ihvertfald været de gange jeg har haft brug for det.

@jaknil det er muligt at du regner os andre for svagelige når vi fravælger stål til fordel for letvægt, men for mit vedkommende har det været fordi at det ganske enkelt er mere overskueligt hvor meget jeg har tilbage i flasken ;-)
Venlig Hilsen
Lars
outdoor chef "ascona"
performer med gastænding
jbi "juleforhøjer"
genesis e-310 med spyd
ProQ Excel 20
lukket grill til pattesvin
1x1,5mtr. åben grill

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 26. apr 2013, 09:51

larslyn skrev:jaknil det er muligt at du regner os andre for svagelige når vi fravælger stål til fordel for letvægt, men for mit vedkommende har det været fordi at det ganske enkelt er mere overskueligt hvor meget jeg har tilbage i flasken ;-)

Bestemt ikke!

Jeg skrev bare at det ikke var noget problem for mig.
Jeg har jo 2 så jeg altid kan have en fyldt i back up.
Og jeg er i stand til at løfte dem.

Derfor kan jeg være tilfreds med at have fået nogle rigtigt billige flasker.

Jeg var faktisk ikke engang klar over at der var mulighed for at aflæse mængden af tilbageværende gas på letvægtsflaskerne.
Så jeg angiver slet ikke at være verdensmester i gasflasker....
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#22 » 26. apr 2013, 12:44

Hejsa :)

Min erfaring med gasflaskerne, er at letvægtsflaskerne godt kan stå og sive lidt! Det kan lugtes i redskabsrummet!

Da jeg købte flaske nr 2 på dba (100kr) blev det den gule jernmodel!

Jeg har hørt flere der omtaler gas-lugt og at de over længere tid kan se standen svinde lidt i letvægtsflaskerne! Tjek Google, jeg er ikke den eneste!

Det med at man kan se indholdet er smart nok, men ellers er det jo bare at veje den fulde flaske på badevægten og så ved du jo at der er 11 kg gas i en fuld :)

Skulle jeg købe igen skiftede jeg min letvægt til jern, da det eneste jeg flytter på dem er til og fra grillen! :) og at de er nemme at få fat på, på dba ;)

Thomas

Tilbage til "Gasgrill"