Mini pølseværksted på Lillegården...

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 18. okt 2008, 21:06

Idag kl. 09.00 mødtes en lille gruppe brugere fra Grillguru til mini pølseværksted på Lillegården, hvor Angus og Dr. Henrik bor idyllisk.

Tilstede var:
Guruen + Bettina
Hr. og Fr. Hypper
Morfmir, kone og børn
Grillkulmule
Angus og Dr. Henrik

Arrangementet har ikke været annonceret, da pladsen til tider er trang. Men vi har alle været på pølseværksted sammen tidligere.

Så idag skulle evnerne afprøves igen og nye opskrifter prøves under kyndig vejledning af Morfmir.

Så Lillegården blev fyldt med stemning og hygge, mens regnen og blæsten ruskede udenfor...

Stor stor tak til Inge og Henrik for at huse os alle.

Her er lidt fotos, som taler helt for sig selv.... :

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

1000 tak for en sjov og lærerig dag...

Det ser godt ud, ik?
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 18. okt 2008, 21:46

Haløjsa
I har da haft en rigtig dejlig dag kan man se. :D

Hvor mange meter lammetarme fik I lige brugt :?:
Det ser godt nok ud til at I fik lavet rigtig mange lækre gode pølser.

Da jeg så billederne af jer igang med pølsestopperen, blev jeg bare så glad, om cirka 4 uger kommer min nemlig.
Og så kan jeg også komme igang med spegepølser. :D
Kan du afsløre hvilke pølser I fik lavet.

Med venlig hilsen

Brugeravatar

Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 18. okt 2008, 21:48

det ser kanon hyggeligt ud , og det ser da også ud som om i fik lavet en masse forskellige ting .
Mvh. Carsten

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 18. okt 2008, 21:51

Der blev lavet:

Hvidløgspølser med urter
Karrypølser
Frankfurter
Chilipølser

Kødpølse
Malakoffpølser

Der blev lavet pølser af 2 forender og 3 kg hakket oksekød.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 18. okt 2008, 21:55

Hvidløgspølser med urter
Karrypølser
Frankfurter
Chilipølser

Kødpølse
Malakoffpølser

6X mums :savl2:
Det er da bare helt vildt lækkert med så mange forskellige på en gang.
med venlig hilsen

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 18. okt 2008, 22:03

Damn, det ser lækkert ud - Stor respekt herfra! [smilie=pdt_aliboronz_31.gif]
Smokey Joe Silver
Go-Anywhere.
OTG-57.
Performer Touch-N-Go.
Smokey Mountain Cooker.
Q 120
Genesis Gold C.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 18. okt 2008, 22:18

Der blev virkelig gået til bidet. Vi brugte vel omkring 40 meter lammetarm og 20 steriltarme. Jeg havde også tænkt at vi skulle lave røget medister, men det droppede vi da tiden ikke var til det. Men alle fik da omkring 4kg pølser med hjem.
Det var noget af en udfordring at ryge i dette regnvejr. Men det lykkedes med godt resultat.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 18. okt 2008, 22:22

Hmmm hvor bestiller man en kasse med blandede pølser?
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Fruhypper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 18. okt 2008, 22:22

bjærge skrev:6X mums :savl2:
Det er da bare helt vildt lækkert med så mange forskellige på en gang.
med venlig hilsen

Ja det var super med så mange pølser på en gang. :lol:

Der var rigtig noget at rive i... Vi fik lavet 165 grillpølser plus smagsprøver, ups'erne og frokosten. Ud over det blev der så 18 frokostpølser i alt (har lige siddet med lommeregneren og den skulle være god nok)
Det har virkelig været en super dag!! NU er vi ikke nervøse for at skulle igang med pølseriet herhjemme.
Men hold da op vi er trætte og tanken om at snuppe en lille pølse til natmad er yderst ubehageligt at tænke på.... Tror lige, der skal gå et par dage før vi kan nyde pølserne som de bør nydes. Vi har fået nok lige for nu.
Mange hilsner
Gitte

OTG 57
Performer med gastænding
JBI smoker
Rød Q120

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 18. okt 2008, 22:24

Hold da op for et lille hyggeligt og produktivt selskab, Guru.

Herlige billeder af nogle herlige stunder, syns jeg. Gad da godt ha været en pølseflue på væggen :lol:

Brugeravatar

Fruhypper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 18. okt 2008, 22:33

Kære pølsevenner.

Tusind tak for en dejlig dag i det lidt sorte og lumre hjørne. Håber ikke det er sidste gang vi svinger pølserne sammen. Det var jo et hit.
Inge og Henrik: det var dejligt I ville lægge hus til. Håber ikke der var alt for meget oprydning. Det var godt nok lidt kaotisk undervejs :-)
Thomas: Endnu engang gjorde du os klogere og gav nogle gode håndgribelige fif til at komme igang herhjemme. Fra nu af er der vidst kun de dårlige undskyldninger imellem os og pølsefremstilling.
Jackie: Vi er for gode!! Du ved..... ;-)
Guru og Bettina: Bare hænderne over hovedet, så er vi usynlige!!

Vi glæder os allerede til 2'eren. Det har været en super god dag og vi er glade for at være blevet inviterede.

Knus og ømme fødder
fra
Hypperne
Mange hilsner

Gitte

OTG 57

Performer med gastænding

JBI smoker

Rød Q120

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 18. okt 2008, 22:33

Men hold da op vi er trætte og tanken om at snuppe en lille pølse til natmad er yderst ubehageligt at tænke på.... Tror lige, der skal gå et par dage før vi kan nyde pølserne som de bør nydes. Vi har fået nok lige for nu.

Det kan jeg sagtens følge dig i for et par weekender siden, lavede jeg karry og hvidløgs pølser og medisterpølser med PB Helsinges krydderiblandinger ialt 8 kg i medistertarme og det meste blev sågar røget også, dog ikke medisteren.
Den aften fik vi pølser, pølser og pølser - skulle jo lige smage det hele- , men der gik lige nogle dage inden jeg skulle spise pølser igen. :D
Men det er bare så lækkert, at kunne gå ud og tage nogle af ens egne pølser og så vide hvad der er i hele vejen.
Med venlig hilsen

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 18. okt 2008, 22:35

Det ser jo alvorligt ud :-)
Hvem er det der har en vaccumpakker? Sådan én kunne jeg godt tænke mig at vide mere om.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#14 » 18. okt 2008, 22:36

Det er Grillkulmulens...

Satans smart maskine...
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 18. okt 2008, 22:37

morfmir skrev:Der blev virkelig gået til bidet. Vi brugte vel omkring 40 meter lammetarm og 20 steriltarme. Jeg havde også tænkt at vi skulle lave røget medister, men det droppede vi da tiden ikke var til det. Men alle fik da omkring 4kg pølser med hjem.
Det var noget af en udfordring at ryge i dette regnvejr. Men det lykkedes med godt resultat.

/Thomas

Morfmir
Hold da op det var mange meter.
Hvor skaffer man steriltarme ud over dem man kan købe ved danishoutdoor :?:
Jeg tænker især på dem man laver "små" spegepølser med :?:
Med venlig hilsen

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#16 » 18. okt 2008, 22:47

Jøsses Kinøjser, som I dog har haft en skøn dag - hvor ser det bare enormt hyggeligt ud. Og sikke lækkerier, I har begået.

Hvor er MiniHyp da en lækker begge unge, han kan godt komme på ferie i det Østjyske, hahaha. Ja, jeg går ud fra, det er MiniHyp?
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#17 » 18. okt 2008, 22:47

Jeg tror ikke det er steriltarme de har hos danishoutdoor. Spegepølsetarm og steriltarm ligner hinanden, MEN DE ER FORSKELLIGE.
En spegepølsetarm skal være gennemtrængelig så væske kan komme ud af pølsen og røg kan komme ind.
En steriltarm er behandlet med en lak på indersiden. Det bevirker at den smelter sammen under kogningen, og bliver netop steril. Hvis man bytter om på spegepølsetarm og steriltarm får man et dårligt resultat. Uanset hvordan man har taget fejl. Fordelen med steriltarm er at den giver en super god holdbarhed.

Det er PB som har leveret de tarme vi har brugt i dag. Du kan jo prøve at skrive til ham om han vil være behjælpelig.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#18 » 18. okt 2008, 22:48

Det ser godt nok ud til at have været en både hyggelig og lærerig dag. Utroligt flotte billeder :D :D :D :D
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#19 » 18. okt 2008, 22:54

Nææ det er Morfmir jrjr
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#20 » 18. okt 2008, 22:55

Så er MiniMorfmir en lækker unge :-)

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#21 » 18. okt 2008, 22:55

Hej Trine

Det er ikke MiniHyp men MiniMorfmir. Min yngste Rune som optræder på slap line.
Han er vild med alt hvad der kommer fra fars grill. Og han fik da vist guffet sin del af smagsprøverne og den lækre valnøddekage Angus havde bagt.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Fruhypper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 18. okt 2008, 22:56

TrineHG skrev:Jøsses Kinøjser, som I dog har haft en skøn dag - hvor ser det bare enormt hyggeligt ud. Og sikke lækkerier, I har begået.

Hvor er MiniHyp da en lækker begge unge, han kan godt komme på ferie i det Østjyske, hahaha. Ja, jeg går ud fra, det er MiniHyp?

Nej det er ikke minihyp, men mini viking :wink: Lækker unge. Det er den anden også... Han var bare tryllebundet til flimmeren i dag.
Mini Hyp var hos mormor og morfar i dag. Han har alt for meget krudt i måsen til at have med sådan en dag, hvor vi gerne vil have lavet noget. :roll:
Det er jo ikke for sjov vi kalder ham for KRUDT :twisted: :twisted:
Mange hilsner

Gitte

OTG 57

Performer med gastænding

JBI smoker

Rød Q120

Brugeravatar

Fruhypper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 18. okt 2008, 22:58

så er det på plads.fnis!!
Mange hilsner

Gitte

OTG 57

Performer med gastænding

JBI smoker

Rød Q120

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#24 » 18. okt 2008, 23:00

Morfmir og fru Hypper - nu skal jeg jo passe på ikke at få lavet GG-børn i jeres regi, men jeg mente jo at huske, at hypperne i hvert fald har en skøn bette unge også.........god disposition med en børnefri dag, men den bette knægt er godtnok skøn, sikke øwn han dog har :-) Synd, man bor så langt væk, ellers kunne man babysitte OG være smagstester, hohohooooooooooo :-D Det er eddermame flot, det I har begået, og sikke omgivelser, I har været i, det ser bare SÅ hyggeligt.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#25 » 18. okt 2008, 23:11

morfmir skrev:Jeg tror ikke det er steriltarme de har hos danishoutdoor. Spegepølsetarm og steriltarm ligner hinanden, MEN DE ER FORSKELLIGE.
En spegepølsetarm skal være gennemtrængelig så væske kan komme ud af pølsen og røg kan komme ind.
En steriltarm er behandlet med en lak på indersiden. Det bevirker at den smelter sammen under kogningen, og bliver netop steril. Hvis man bytter om på spegepølsetarm og steriltarm får man et dårligt resultat. Uanset hvordan man har taget fejl. Fordelen med steriltarm er at den giver en super god holdbarhed.

Det er PB som har leveret de tarme vi har brugt i dag. Du kan jo prøve at skrive til ham om han vil være behjælpelig.

/Thomas

Tak for svaret Morfmir.
Snakker med PB om det,
Kan man bruge steril tarme til alle koge/skære pølser :?:
Med venlig hilsen

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#26 » 18. okt 2008, 23:18

steenj skrev:Det ser jo alvorligt ud :-)
Hvem er det der har en vaccumpakker? Sådan én kunne jeg godt tænke mig at vide mere om.

Husker stadig den vacum-pølse-pakke-maskinen fra "Spise med Price" . Det er dælme smart!

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#27 » 19. okt 2008, 00:22

Hold da op gode billeder!!
Sikke mange små events der er for tiden--- det er jo hver uge der sker
noget, super spændende at være her hvor det sker!
Jeg håber i har lavet for mange pølser -- jeg vil da gerne aftage nogle
hvis det er -- (gider ikk lave dem men vil gerne spise dem hehehe)!!

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#28 » 19. okt 2008, 01:04

Hej Thorsten

Du kan godt få en smagsprøve hvis du kommer forbi med en ny pakning til mig kamado. Jeg er hjemme hele dagen i morgen.

/Thomas
Billede

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#29 » 19. okt 2008, 06:30

Det ser rigtig hyggeligt ud med det pølseværksted :D

Nu glæder jeg mig endnu mere til en hyggelig lørdag i november - hvor vi også drager på pølsekursus. 8)
Mor Birthe
(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#30 » 19. okt 2008, 06:49

Hej, nogle flotte billeder, Guru :D Jeg indrømmer blankt, at jeg først har åbnet computeren her til morgen. Jeg tror ikke, at klokken var mere end 2100, da jeg lå i min seng - jeg tror at alt hvad vi ejede af køkkeninventar, fade etc. var i brug på et eller andet tidspunkt i går.
Kors hvor var det hyggeligt :D

Vi er klar til hold 2 senere :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#31 » 19. okt 2008, 07:14

Det var helt vildt, hvad der foregik på forholdsvis beskeden plads - på et tidspunkt stod der bare røremaskiner, kødhakkere, food processors, pølsestoppere overalt, og jeg tror at alle fik deres egne maskiner med hjem incl. de løse dele til dem . Jeg har en food processor, men egentlig aldrig brugt den, men kan se på et af billederne, at den har været i brug, så nu ved jeg da, hvad den kan bruges til :lol: :lol:

Grillkulmule, som jo stod og vacuumpakkede, stod bare og ventede til alt var væk, så var det der var tilovers jo nok hans, og det var det også :)

Nu vil jeg gå ned og starte vaskemaskinen med alle mine viskestykker og en masse håndklæder - det er jo et hus uden opvaskemaskine - men det klarede I fint allesammen :lol: :lol: Ih, hvor var i flinke til at rydde op
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

bear
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#32 » 19. okt 2008, 10:01

Det ser ud til at havet været en hyggelig dag med mange gode produkter men træt det bliver man det husker jeg fra sidste weekend(4 slags spegepølser 3 slags grillpølser) plus en hel masse hygge
Hilsen Bear

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#33 » 19. okt 2008, 12:31

Har lige spist Morfmirs Malakoff pølse til frokost - den er bare formidabel nu hvor den er kølet ned - så vi er glade for at vi blev "nødt" til at vælge den i stedet for den alm. kødpølse :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#34 » 19. okt 2008, 12:36

I går fandt vi ud af, at vi bare kunne sætte min 30 år gamle røreskål på Grillkulmules nye Electrolux maskine uden problemer - fantastisk. Men er der nogen der ved, om hulskiverne til Electrolux også kan bruges til Ballerup maskinen. Min maskine blev i sin tid kun leveret med 1 hulskive, men jeg vil gerne have en hulskive med mindre huller :?:
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 19. okt 2008, 12:38

Hvor ser det hyggeligt ud :P
Hej fra
Morten

Brugeravatar

michael og marianne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#36 » 19. okt 2008, 12:44

ser meget meget hyggeligt ud :D og hvor fik I lavet meget.
vi vil også på pølsekursus :savl2: :savl2:
Marianne

2008 Kamado Primo jr
2010 Kamado Primo XL
2011 Mini BGE
+ 7 andre grill

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#37 » 19. okt 2008, 13:05

angus skrev:I går fandt vi ud af, at vi bare kunne sætte min 30 år gamle røreskål på Grillkulmules nye Electrolux maskine uden problemer - fantastisk. Men er der nogen der ved, om hulskiverne til Electrolux også kan bruges til Ballerup maskinen. Min maskine blev i sin tid kun leveret med 1 hulskive, men jeg vil gerne have en hulskive med mindre huller :?:

Det er jeg ret sikker på at de gør. Elektrolux er jo en videreførsel af Ballerup.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Grillkulmule
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#38 » 20. okt 2008, 08:23

Tak for endnu en god dag sammen med en flok dejlige grillnørder :D

Det var igen super hyggeligt og lærerigt og humoren var bestemt ikke glemt der hjemme.

Igår morges da Minimule stod op, kom hun med bedrøved øjne og spurgte "far har du ikke lavet kødpølse?" så måtte vi en tur i køleskabet så jeg kunne vise hende et par (velstoppet :wink: ) kødpølser, så var der hoppen, klappen i hænderne og glæde i øjene igen :D Så håber jeg at madpakken i børnehaven er god.

Menuen igår stod selvfølgelig på dejlige pølser og Minimulen var helt vild med hvidløgspølserne.

Vaccummaskinen er en en kammerat har skaffet til mig, jeg er super glad for den, det er blevet meget nemmere at pakke kød. Det er nemmere at se hvad der er i poserne og de er noget mere holdbare end alm. fryseposer.
/Jackie
Billede

En dårlig fisketur er altid bedre end en god dag på arbejde.

Brugeravatar

Grillkulmule
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#39 » 20. okt 2008, 09:10

Og forresten tak til Angus og Dr. Henrik for at ligge lokaler til, på jeres dejlige landsted, og tak for chillierne dem glæder jeg mig til at bruge, de gav da ihvertfald god smag til chillipølserne :fire:

Og de to parpartzzier Bettine og Hypper (glæder mig til at se billederne)

Og en super kødpølsestoppersamarbejdspartner i Fru Hypper :wink:

Og Morfmir for kyndig vejledning (jeg skal nok komme forbi inden længe :oops: )

Og selvfølgelig verdens bedste SNIPPEVASKER 8)
/Jackie

Billede

En dårlig fisketur er altid bedre end en god dag på arbejde.

Smokeasaurus
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#40 » 20. okt 2008, 13:45

Det ser da ud til at have været en spændende dag.

Morfmir vil du ikke dele opskriften på din Malakoff-pølse, den ser rigtig god ud... ?
// SmokeAsaurus

- Tommerup Røger
- Weber Smokey Mountain
- Primo Oval XL & Junior
- Le Pitchoun Pizzaovn

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#41 » 20. okt 2008, 16:15

Hej Brian

Jo det vil jeg gerne. Men jeg er ikke helt sikker på krydderierne endnu. Det var første gang vi lavede opskriften her i weekenden.
Den smager rigtig godt, menj ge syntes den mangler lidt justeringer på krydderierne. Normalt går der 2-3 gange før jeg er helt tilfreds med en opskrift.

Men her får du den let redigerende opskrift. Jeg har skruet lidt ned for sukker og op for de andre krydderier.

Malakoffpølse
Kød:
500g flæskekød 18%-20%, 400g fedt afpuds , 600g skinkekød 5-7%, 500g røget snitte eller fedt bacon, 500g okse 5-7%
Krydderi:
15g hvidpeber, 10g muskatnød, 7g muskat blomme, 10g ingefær, 10g løvstikke, 5g selleri frø, 5g merian, 8g koriander, 45g salt.
Andet:
2 æg, 5 dl isvand, 100g løg. 50g mel, 50g kartoffelmel,
50g tørmælk, 25g sukker, 200g løst frosne ærter.

Fremgangsmåde:
Alle ingredienser vejes af. Salt holdes separat, de andre krydderier blandes godt.
Løgene skrælles og deles så de kan komme ned i hakkeren.
Oksekødet hakkes på 3mm skiven.
Løgene og flæskekød hakkes på 3 mm.
Fedtafpuds og bacon/røget snitte hakkes på 5mm
Skinkekødet hakkes på 8mm.
Oksekødet kommes i foodprocessoren og køres langt med æg, mel, krydderi og isvand.
Bindefarsen og salten kommes op i den resterende fars. Farsen køres til den er fast. Til sidst tilsættes ærterne og farsen blandes forsigtigt så ærterne forbliver hele.
Stoppes i Steriltarm. Bindes stramt af, og "Snutterne" vaskes grundigt og klippes til inden kogningen.
Koges ved 80c i 1 minut per mm.

Hvis man ikke kan finde tørmælk kan modermælks erstatning bruges. (det er ikke gas) :)

Har du fået skeen?

/Thomas
Billede

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#42 » 20. okt 2008, 16:21

Hej Morfmir
Tak for opskriften, tror jeg vil kaste mig ud i den i løbet af vinteren.
Hvis du justere på denne opskrift.
Vil du så være rar, at ligge en tråd på den, det tror jeg andre end jeg vil sætte stor pris på :D
Med venlig hilsen

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#43 » 20. okt 2008, 16:27

Jeg kan godt fortælle jer, at den er svær at stoppe :) Ærterne skal jo ligge pænt fordelt i hele pølsen - det krævede øvelse af dem der prøvede det. Jeg tror jeg starter med den alm. kødpølse - ikke for at tage lysten fra jer - det er bare om at gå igang :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#44 » 20. okt 2008, 16:53

Det er rigtigt som Angus siger. Den er svær at stoppe rigtigt. Farsen skal lægger i hele tarmen og ikke bare sprøjtes ud i midten. Det kræver lidt øvelse. Men det har minimal betydning for smagen, det er kun udseende det går ud over.

Jeg skal nok give besked hvis jeg justere på den. Men hvis I andre prøver den vil jeg da sætte pris på en PM med kommentar til forbedringer.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#45 » 20. okt 2008, 17:12

Ellers se på billederne af fru Hypper - hun havde styr på det :lol: [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#46 » 20. okt 2008, 19:30

:-$ Når jeg ser hvor flittige I er til at lave pølser.
Overvejer jeg meget bare at prøve at lave min egen medister her til Jul
[smilie=pdt_aliboronz_25.gif] [smilie=pdt_aliboronz_15.gif] [smilie=pdt_aliboronz_24.gif]
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#47 » 20. okt 2008, 23:52

Kogekonen Dorit skrev::-$ Når jeg ser hvor flittige I er til at lave pølser.
Overvejer jeg meget bare at prøve at lave min egen medister her til Jul
[smilie=pdt_aliboronz_25.gif] [smilie=pdt_aliboronz_15.gif] [smilie=pdt_aliboronz_24.gif]

Det skulle du prøve Dorit, det smager meget bedre end dem man køber. :wink:
Med venlig hilsen

Torben 3140
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#48 » 31. okt 2008, 09:33

Vældig spændende seance. Lidt længere østpå har vi haft pølseorgie under opsejling siden i sommer, men mangler manualer.

Hvad med at poste pølse-opskrifterne her samt afsløre kilden - jeg har søgt men ej fundet pølsemanualer på biblioteket!?
><///°> Torben

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#49 » 31. okt 2008, 11:00

Torben 3140 skrev:Vældig spændende seance. Lidt længere østpå har vi haft pølseorgie under opsejling siden i sommer, men mangler manualer.

Hvad med at poste pølse-opskrifterne her samt afsløre kilden - jeg har søgt men ej fundet pølsemanualer på biblioteket!?

Vi går ud fra, at Morfmir ser dit indlæg - det var ham der var "pølsemester" og stod for opskrifterne ellers ligger der masser af opskrifter fra PB i "filer til download" bl.a. fra pølseværksted på Sjælland
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Torben 3140
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#50 » 31. okt 2008, 11:10

angus skrev:Vi går ud fra, at Morfmir ser dit indlæg - det var ham der var "pølsemester" og stod for opskrifterne ellers ligger der masser af opskrifter fra PB i "filer til download" bl.a. fra pølseværksted på Sjælland
Oh takker og bukker.
><///°> Torben

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"