Weber pizzaovn wannabe

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Weber pizzaovn wannabe

Indlæg#1 » 10. jul 2007, 11:33

Fik lige fat i nogen mursten til mit lille forsøg. Bemærk at jeg bruger massive mursten for mest mulig masse. Ideen med projektet er at lave en opbygning i weberen som holder på varmen så det hele ikke forsvinder når man tager låget af.Billede
Billede
Billede
Og sådan ser det ud når der er ild i:
Billede
Så til pizzaen.
Dejen er lavet med 3 dl vand og 5 spiseskefulde olie samt 2tsk. salt og mel til det passer. Jeg lavede først en fordej der blev rørt grundigt. Derefter tilsat mel så det stadig var klistret og så et døgn i køleskabet.
Denne portion var til 2 pizzaer og et lille brød.
Medens jeg var igang med de sidste check af "ovnen" gik min kone igang med at lave pizzaer. Dejen blev ikke æltet helt nok kunne jeg se på den første pizza så den anden klump fik noget ekstra æltning. Sådan så de ud, vi er ikke for gode til at lave dem runde :cry:
Billede
Beklager bagepapiret men vi har ikke en spade og selvom vi havde ville vi ikke kunne få den tynde dej helskindet på og af.
Billede
Billede
Vi laver samme fejl hver gang. For meget fyld på :!:
Billede
Ind i ovnen med den. Det var næsten umuligt at få den ind i det lave rum.
Billede
Efter 10 minutter var den færdig. Bemærk hvor meget risten med murstenene bøjer sig på grund af varmen.
Billede
Temperaturen i toppen kom ikke så højt op som normalt men var en del højere i "ovnen" Ved dog ikke hvor meget. Jeg brugte et helt rør med HB samt et lille rør med Landmann briketter for at opnå lidt træsmag i pizzaerne.
Billede

Den færdige pizza:
Billede

Den pizza der havde fået ekstra æltning blev rigtig god og sprød. Ret tæt på mit endelige mål som er de papirtynde sprøde pizzaer som jeg har smagt i nord Italien, bagt i træfyret stenovn. Mums :D
Den anden blev da også god men lidt mere hård i bunden. Måske kan det også skyldes at den blev rullet ud lidt tidligere end den gode. ( Der kom først fyld på umiddelbart før den blev bagt) Jeg ved det ikke, pizzabagning er ikke lige noget man gør.
Næste gang vil jeg prøve at bage uden de sten der ligger oven på da der er ret svært at få pizzaen ind. En skam for det var en del af min idé at der skulle være noget akkumuleret varme over pizzaen til at hjælpe med at få toppen hurtig bagt.

Tak til jer alle for god inspiration.

Steen.

Aabenhus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#2 » 10. jul 2007, 11:40

Det ser godt ud det der.. Har selv gået og leget med tanken om noget lignende, men er kommet frem til at jeg vil prøve at se om jeg selv kan bygge en udendørs stenovn, som skal opvarmes af brænde..

kokken81
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 10. jul 2007, 11:42

Ret imponerende opstilling! Og pizzaen ser lækkert ud.
/Helle

Emneforfatter
steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 10. jul 2007, 11:45

Aabenhus skrev:Det ser godt ud det der.. Har selv gået og leget med tanken om noget lignende, men er kommet frem til at jeg vil prøve at se om jeg selv kan bygge en udendørs stenovn, som skal opvarmes af brænde..

Så må du jo hellere få en genvej til en byggebeskrivelse.http://www.fornobravo.com/store/
Den er gratis men du skal " købe den "

Steen.

Aabenhus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 10. jul 2007, 11:49

Det var lige sådan noget jeg havde tænkt mig... Tak for linket

JacobNielsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 10. jul 2007, 13:39

steenj skrev:
Så må du jo hellere få en genvej til en byggebeskrivelse.http://www.fornobravo.com/store/

Steen.

Jeg går også med lidt planer om at bygge en stenovn, men kan ikke helt gennemskue princippet, fyrer man op under ovnrummet eller er det i den ene halvdel af selve ovnrummet?

/Jacob

Emneforfatter
steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 10. jul 2007, 13:45

JacobNielsen skrev:
steenj skrev:

Steen.

Jeg går også med lidt planer om at bygge en stenovn, men kan ikke helt gennemskue princippet, fyrer man op under ovnrummet eller er det i den ene halvdel af selve ovnrummet?

/Jacob

Man fyrer i den ene side af ovnen.

Steen.

Emneforfatter
steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 10. jul 2007, 13:57

JacobNielsen skrev:Jeg går også med lidt planer om at bygge en stenovn, men kan ikke helt gennemskue princippet, fyrer man op under ovnrummet eller er det i den ene halvdel af selve ovnrummet?

/Jacob

Du får lige en ny link: http://www.mugnaini.com/index_1.html

Steen.

Aabenhus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#9 » 10. jul 2007, 14:17

Der er nok en der har lavet sit research der hwa... :-)

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#10 » 10. jul 2007, 14:29

Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Tarbensen
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 10. jul 2007, 14:45

Jeg har en lille pizza ovn indendørs til strøm - Selvom den er lille er den faktisk rigtig god.

Selve stenen sidder på 2 udtræksbeslag så man nemt kan putte pizzaen i og køre den ind i mellem varmelegmerne men det giver nok ikke den rette træfyrede smag...

Også var den billig ... 100 kr ved en invandrer i Brøndby Strand...
Tina

JacobNielsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 10. jul 2007, 14:54

Meget spændende links :D

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 15. jul 2007, 11:07

MUMS Lækker pizza, sjov ide med sten i grillen, det skal da prøves en dag, nu har jeg da fået opskriften på dejen det er jo et sted at starte :-)

hej fra
Morten

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#14 » 15. jul 2007, 12:47

Den nemme løsning findes bla. hos Danish Outdoor (men du får også lov at betale for den :shock: )

Tillige forhandler de også pizza spader i aluminium, hvilket har været efterspurgt nogle gange herinde.

http://www.danishoutdoor.dk/products/pr ... uItemID=64

villagok.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 18. jul 2007, 01:22

JacobNielsen skrev:Jeg går også med lidt planer om at bygge en stenovn, men kan ikke helt gennemskue princippet, fyrer man op under ovnrummet eller er det i den ene halvdel af selve ovnrummet?

/Jacob

Her har du et link til min hjemmeside, hvor du kan få en god ide om princippet:

http://www.villagok.dk/brickoven/index.html

Det er ikke den nemmeste løsning - men det hele værd, hvis du virkelig mener det! :-)

Klaus

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 18. jul 2007, 01:49

villagok.dk skrev:Her har du et link til min hjemmeside, hvor du kan få en god ide om princippet:

Det er ikke den nemmeste løsning - men det hele værd, hvis du virkelig mener det! :-)

Klaus

Er du sinner mand. Respekt. Det er sgu lidt af en ovn. :shock:

Og velkommen til. :wink:
.../holmer

EddyTheMadChef
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#17 » 18. jul 2007, 08:27

villagok.dk skrev:

/Jacob

Klaus

Ja hold da op 1 1/2 års arbejde men flot er den :D
Den skøre kok med den skøre hjemmeside
http://www.EddyTheMadChef.dk
BilledeBillede
Mit ynglings legetøj
Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb
Marst 2009 1 Smokey Mountain Cooker™ 57

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 18. jul 2007, 10:06

Det er ikke den nemmeste løsning - men det hele værd, hvis du virkelig mener det!

Klaus

For vildt....

Nej, hvor kunne jeg godt tænke mig sådan en....
// Rico

Smokeasaurus
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 18. jul 2007, 10:31

Imponerende håndværk.

Sådan en ovn ville jeg gerne have i haven, desværre tror jeg ikke mine evner som murer rækker ret langt.

Jeg har tidligere kigget på et lignende projekt: The "Wilber D. Hog" Pit, det er dog mest ment som en bbq.
// SmokeAsaurus

- Tommerup Røger
- Weber Smokey Mountain
- Primo Oval XL & Junior
- Le Pitchoun Pizzaovn

Emneforfatter
steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 18. jul 2007, 10:50

villagok.dk skrev:Her har du et link til min hjemmeside, hvor du kan få en god ide om princippet:

Klaus

Rigtigt flot arbejde, jeg tror også jeg vil bygge mig en ovn.

Steen.

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#21 » 18. jul 2007, 11:00

Ja hvem kunne ikke tænke sig en stenovn i haven....den er godt nok flot den der....intet er overladt til tilfældighederne.... :D
Anders

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#22 » 18. jul 2007, 11:37

Nøj den ovn måtte gerne stå på min terrasse!!!
Utrolig flot arbejde, jeg kan lige forestille mig glæden ved at smide en pizza derind.
Billede Billede

JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#23 » 18. jul 2007, 17:08

Jeg er noget imponeret. Den er godt nok gennemført...

Hvad står sådan en i, altså alene materialer ?
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

helsinghof
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 18. jul 2007, 17:14

Det ser lækkert ud!
Et lille tip mht fyldet.
Du skriver rigtig nok at der er for meget på, men udover at gøre pizzaen simplere, bør du prøve at bruge en frisk mozzarella. Det er virkelig lækkert!
Desuden ville jeg vælge at lægge basilikum på efter bagningen i stedet.

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#25 » 18. jul 2007, 22:28

Det ser skønt ud!
Prøv engang at dele dejen i portioner (jeg bruger 250 - 300 gr pr. pizza) inden den stildes til hævning. Og når dejklumpen så er stor og luftig, lægges den på et meget meldrysset bor og der drysses mere mel over dejen - nu er det let at fordele dejen ud i en cirkel, luften i dejen hjælper dig til at du kan forme pizzaen med hænderne (start i midten og arbejd dig ud mod kanten).
Hvis dejen er æltet længe nok bliver den både god og sej at arbejde med.

Mvh Anders

villagok.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 18. jul 2007, 22:55

topgun skrev:Jeg er noget imponeret. Den er godt nok gennemført...

Hvad står sådan en i, altså alene materialer ?

Tjah, jeg har ikke prøvet at gøre det op... ;-)

Mursten og ildfaste sten tilsammen kostede små 10.000, så totalen må ligge i området 15.000-20.000.

Klaus

villagok.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 18. jul 2007, 23:08

EddyTheMadChef skrev:Ja hold da op 1 1/2 års arbejde men flot er den :D

Nu ikke overdrive: Der gik jo "kun" et år fra første spadestik, til sidste mursten blev lagt - og ovnen var allerede brugbar efter 3 mdr. ;-)

Men så skulle der selvfølgelig lige laves et bord med granitplade, fordi vi ikke lige kunne finde et udekøkken efter vores ønsker - og pt. er jeg ved at overdække terrassen, så vi kan få endnu mere glæde af ovnen. Det ene projekt har det med at lægge op til det næste... :?

Klaus

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#28 » 19. jul 2007, 00:42

Men så skulle der selvfølgelig lige laves et bord med granitplade, fordi vi ikke lige kunne finde et udekøkken efter vores ønsker - og pt. er jeg ved at overdække terrassen, så vi kan få endnu mere glæde af ovnen. Det ene projekt har det med at lægge op til det næste...

Klaus

Hvor meget får man brugt sådan en fætter ?
// Rico

FnkyFrank
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 19. jul 2007, 07:27

Hey.

Den er helt vildt fed. Hvis du nogensinde kommer på ferie på Bornholm i et års tid, skal jeg nok have lidt sten hjemme ;-)

Vi ses...
Mvh Frank, Bornholm
Weber Platinum 57, One Touch Silver 57, Go Anywhere, Q100, Q300

Emneforfatter
steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#30 » 19. jul 2007, 14:46

anje skrev:Det ser skønt ud!
Prøv engang at dele dejen i portioner (jeg bruger 250 - 300 gr pr. pizza) inden den stildes til hævning. Og når dejklumpen så er stor og luftig, lægges den på et meget meldrysset bor og der drysses mere mel over dejen - nu er det let at fordele dejen ud i en cirkel, luften i dejen hjælper dig til at du kan forme pizzaen med hænderne (start i midten og arbejd dig ud mod kanten).
Hvis dejen er æltet længe nok bliver den både god og sej at arbejde med.

Mvh Anders

Sådan gjorde jeg også sidste gang jeg lavede pizza, det er lige før jeg kan kaste med dejen nu, som en rigtig italiener. :D
Pizzaen bliver faktisk mærkbart bedre af at blive trukket istedet for rullet.

Steen.

villagok.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 19. jul 2007, 21:45

mzr skrev:Hvor meget får man brugt sådan en fætter ?

Det er lidt op og ned - det kan jo ikke betale sig at fyre op for at bage et enkelt brød eller en pizza... :wink:

Nogle gange er den i brug ugentligt (eller endnu mere i sjældne tilfælde), men andre gange kan der gå en til to måneder imellem.

Der skal fyres i 1½-2 timer før man begynder at bage pizzaer, men så pizzaerne til gengæld færdige på 1½-2 minutter - og man kan blive ved så længe der er afsætning, fordi der hele tiden fyres videre på lavt blus.

Før bagning fyrer jeg typisk 3½-4 timer, inden ovnen tømmes for gløder og aske. Så kan der bages 18-20 brød + 60-70 boller og evt. laves en middagsret på eftervarmen.

Klaus

villagok.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#32 » 19. jul 2007, 21:49

FnkyFrank skrev:Den er helt vildt fed. Hvis du nogensinde kommer på ferie på Bornholm i et års tid, skal jeg nok have lidt sten hjemme ;-)

Vi ses...

Damn, jeg var på Bornholm i foråret! :lol:

Nå, men hvis du sørger for nogle kælderkolde af en fornuftig aftapning, kan vi jo snakke om det... :wink:

Klaus

Brugeravatar

kahrenkiel
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#33 » 25. jul 2007, 09:19

Hvad hvis man prøvede at tænde op i kuglegrillen med "alm" brænde til brændeovnen? Det må da også gi lidt ekstra i forhold til briketter?
Er der nogen der har prøvet det, eller er det en dum ide?!

Lækker ovn dér Klaus!!!! 8)

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"