Og sådan ser det ud når der er ild i:

Så til pizzaen.
Dejen er lavet med 3 dl vand og 5 spiseskefulde olie samt 2tsk. salt og mel til det passer. Jeg lavede først en fordej der blev rørt grundigt. Derefter tilsat mel så det stadig var klistret og så et døgn i køleskabet.
Denne portion var til 2 pizzaer og et lille brød.
Medens jeg var igang med de sidste check af "ovnen" gik min kone igang med at lave pizzaer. Dejen blev ikke æltet helt nok kunne jeg se på den første pizza så den anden klump fik noget ekstra æltning. Sådan så de ud, vi er ikke for gode til at lave dem runde

Beklager bagepapiret men vi har ikke en spade og selvom vi havde ville vi ikke kunne få den tynde dej helskindet på og af.

Vi laver samme fejl hver gang. For meget fyld på

Ind i ovnen med den. Det var næsten umuligt at få den ind i det lave rum.

Efter 10 minutter var den færdig. Bemærk hvor meget risten med murstenene bøjer sig på grund af varmen.

Temperaturen i toppen kom ikke så højt op som normalt men var en del højere i "ovnen" Ved dog ikke hvor meget. Jeg brugte et helt rør med HB samt et lille rør med Landmann briketter for at opnå lidt træsmag i pizzaerne.

Den færdige pizza:

Den pizza der havde fået ekstra æltning blev rigtig god og sprød. Ret tæt på mit endelige mål som er de papirtynde sprøde pizzaer som jeg har smagt i nord Italien, bagt i træfyret stenovn. Mums

Den anden blev da også god men lidt mere hård i bunden. Måske kan det også skyldes at den blev rullet ud lidt tidligere end den gode. ( Der kom først fyld på umiddelbart før den blev bagt) Jeg ved det ikke, pizzabagning er ikke lige noget man gør.
Næste gang vil jeg prøve at bage uden de sten der ligger oven på da der er ret svært at få pizzaen ind. En skam for det var en del af min idé at der skulle være noget akkumuleret varme over pizzaen til at hjælpe med at få toppen hurtig bagt.
Tak til jer alle for god inspiration.
Steen.