Marineret og Glaseret lammekølle

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Marineret og Glaseret lammekølle

Indlæg#1 » 23. jun 2007, 21:23

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Med venlig hilsen

-Meyer

Emmertofte
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#2 » 23. jun 2007, 21:36

MUMS, siger jeg bare... :!:
Mvh
Maria
-newbie griller

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 24. jun 2007, 00:12

Nej, hvor ser det godt ud. Fortæl lige, hvad du har gjort ved det lækre lam? Når jeg får gang i mit roterende spyd, så skal det her bare prøves!

Mvh. Karen

Emneforfatter
Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 24. jun 2007, 07:58

Hej Karen,

Lammekøllen er marineret i Webergurus sparerib marinade (se http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?t=1967) i 10 timer. Gem halvdelen af portionen til glaseringen.
Derefter den skyllet ren, og krydret med røget salt, hvidløgssalt samt friskkværnet peber.
Så er den sat på grilspyd, og bliver grillet inddirekte i ca. 1 1/2 time. Når der er 35 - 40 minutter time, begynder du at pensle lammekøllen med resten af marinaden, den indeholder brun farin, og derfor får du en glaseret overflade. Jeg gav min lammekølle 3 gange med ca. 10 minutters interval, og lod det sidste lag glasering sidde i 15 min. Da glaseringen var startet, grillede jeg uden låg, for at varmen ikke skulle blive for kraftig og brænde sukkerlaget.

Den blev rigtig flot udvendigt, svagt rosa indvendigt, og tilsidst helt rød. Sådan vil jeg gerne have den, da der er rester til flere dage, så bliver det en tør oplevelse hvis det skal varmes i ovnen igen.

Nogle af resterne vil jeg bruge til at lave en ret i min Marokkanske Tajine, med lam, dadler, mandler o.s.v. Derom senere i en anden tråd.
Med venlig hilsen

-Meyer

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 24. jun 2007, 11:11

Det var dog en lækker kølle du der fik lavet. Jeg kan godt se jeg bliver nød til at købe et spyd, for et kølle skal da laves påDIN måde mums det ser godt ud.

/ Morten

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"