Dagens grill i Litauen, 210107

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Dagens grill i Litauen, 210107

Indlæg#1 » 21. jan 2007, 19:40

Ja, så kom vi til Søndag. Tiden går pænt stærkt. Af forskellige årsager. Dels tager arbejdet en stor del af ens fritid og dels tager det, som vistnok tidligere nævnt, en del tid at handle ind, når man ikke fatter hvad der står på varen. Anyway, så er vi stort set i godt humør og tager udfordringerne som de kommer. Hernede har de åbenbart meget med at putte kommen i det jeg kalder rigtigt brød. Altså mørkt/groft brød. Så Lonnie er heldigvis begyndt at bage en del, så jeg kan få en god madpakke. Idag kørte vi tur på de veje vi normalt ikke kører på, men inden lavede hun lige et rugbrød.

ca ½ liter lunkent vand.
50 gr gær
2 store spsk mørk sirup
3 tsk salt
kulør så farven passer
ca ½ kg rugmel
ca ½ kg hvedemel

blandes og formes til et stort brød eller to små og puttes derefter i form/forme.Pensles med lidt smeltet margarine og stilles til hævning i små 4 timer. Bages herefter i webergrill, eller som idag ved 170 grader på nederste rille i ovnen.

Jeg har endnu ikke set briketter hernede og slet ikke HB, som jeg bruger derhjemme. Kul kan jeg købe overalt, men briketter. Så den 10 kg pose, jeg fik sendt herned sætter man virkelig pris på. Og bruger med omtanke. Gas og el har vi rigeligt af. ( Derfor gjorde det ekstra ondt på mig forleden, da guruen tog billeder af brikketter der stod ude i regnvejr.)

Nå, vel hjemkommet kom brødet i ovnen og jeg glæder mig til madpakken allerede.

Billede

Når ovnen nu var igang fik jeg lokket hende til at prøve grillguruens klisterboller. De kan vist også blive et hit hernede.......

Billede

Ja, vi snød, men mine briketter skal spares, skal de!

Så blev det tid til aftensmad. En håndfuld ribben blev smidt i en sød chili marinade fra Santa Maria igår. Her er de klar til grillen.

Billede

Jeg lavede så lidt kartoffelbåde og salat til. Brødpindene ved salaten er lidt snyd. De er købt færdige. Og smager herre godt. Enhver restaurant/beværtning med respekt for sig selv sælger disse brød-pinde varme med ost eller hvidløg til en indledende øl. Jeg købte mine færdige og varmede dem lige på grillen.

Billede

Det blev herre godt. Bestikket er kun til pynt. Efter billedet vred jeg en ren klud op, og spiste det hele med fingrene. Mums....

Roulade kan fi også købe hernede, men det er jo ikke så sjov..... Tilgengæld ser vi overalt i forretninger en, formodentlig typisk litauisk kage. Jeg ved ikke hvad det er, så vi købte et lille stykke. Ellers sælges de hele som kransekager faktisk.

Billede

Kold er den lidt kedelig. Det må være en form for mørdej. Faktisk lidt som en napoleonshat, uden marcipan og chokolade. Kedelig!

Så jeg delte stykket og smed det ene på grillen efter hovedretten, imens jeg piskede flødeskum, hakkede en plade Daim i små stykker og fandt lidt hindbærmarmelade og lidt pyntebær.

Af grillen og pynte lidt og dertil et glas Grand Marnier.

Billede

Det var dælme godt nok kræs for ganen. Velbekomme.
.../holmer

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#2 » 21. jan 2007, 20:05

Det ser godt nok lækkert ud, fedt at du/i på trods af at være hårdt plaget af en grim ting som arbejde, har tid til at grille så meget...

Hvis du vil have sendt et par poser HB til Klaipeda så sig endelig til, det skal være mig en fornøjelse at sende nogle poser til dig, vi kan jo ikke have at du sidder i Litauen, langt fra Danmark og uden kul...du kunne jo gå hen og blive kulflov, hvilket kan medføre ubehagelige eftervirkninger.

ps. tager forresten til Bornholm på Onsdag, glæder os som vilde :D

/Anders

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 21. jan 2007, 20:07

Ja Du får da afprøvet nogle ting dernede i Klaipeda, men det er sikkert spændende, så jeg følger gerne med i hvad der sker dernede
Med venlig hilsen
Ruca

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 22. jan 2007, 09:33

Ja det er meget spændende at følge med - det giver nogle store udfordringer sådan at bosætte sig i et land, hvor man ikke forstår sprog m.v., men det lader til, at I tager tingene med højt humør.
Med venlig hilsen

hansen

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 22. jan 2007, 11:07

Ja, nu viser jeg nok min uvidenhed, men er i flyttet for bestandigt????

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 27. jan 2007, 21:33

missmus skrev:Ja, nu viser jeg nok min uvidenhed, men er i flyttet for bestandigt????

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]

For bestandigt er så uoverskueligt. :shock: Men vi er flyttet herned, da jeg er tilbudt arbejde, og indtil videre så er det med en gensidig prøveperiode indtil 28 Februar 07. Så må vi se hva der sker.

Men trunten og ungerne er med, ja, så vi er flyttet for bestandigt, indtil vi finder på noget andet. 8)
.../holmer

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"