Lam

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
Olbaid
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Lam

Indlæg#1 » 10. jan 2007, 20:33

Hejsa

jeg faldt lige over disse billeder fra en gang jeg lavede lam og "røg-kartofler"

Kartoflerne er næsten færdige:
Billede

Jeg er helt vild med rødt lammekød - desværre kan min kone ikke fordrage lam, så jeg får det kun når hun er væk - så der kom også en god flaske vin på bordet ;-) :
Billede

Så er der serveret:
Billede

Umm - jeg vil snart ha' lam igen...

Mvh/Erik

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#2 » 11. jan 2007, 16:24

Lammeculotte med ridset fedtlag og godt med groft salt - Det er en herre spise!!

-Meyer
Med venlig hilsen

-Meyer

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 11. jan 2007, 16:44

Jeg giver dig fuldstændig ret Meyer. Lam smager bare så godt.

Vi elsker selv lammefilet'en, som endda er på tilbud ofte hos vores slagter.

Men culotten med ridset fedtlag er også et hit. Specielt fordi en lammeculotte er så lille at man oftest køber én pr. person...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 11. jan 2007, 23:15

Det ser smaddergodt ud... Og fantastisk hvis du gør så meget ud af det når du er alene hjemme...

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 12. jan 2007, 01:10

Uhhhmmm --er også med i lamme klubben! Efter min mening hvis jeg skulle vælge ét stykke kød jeg skulle kalde verdens bedste; så ville det være lammemørbrad, marineret i olie og hvidløg så grillet direkte, med tzaziki eller guacamole til (undskyld jeg savler)
Jeg har dog ikke lavet eller fået lam så rødt som på Eriks billeder, det må jeg prøve :!:

Emneforfatter
Olbaid
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 12. jan 2007, 09:56

kamado skrev:Uhhhmmm --er også med i lamme klubben! Efter min mening hvis jeg skulle vælge ét stykke kød jeg skulle kalde verdens bedste; så ville det være lammemørbrad, marineret i olie og hvidløg så grillet direkte, med tzaziki eller guacamole til (undskyld jeg savler)
Jeg har dog ikke lavet eller fået lam så rødt som på Eriks billeder, det må jeg prøve :!:

Jeg kan ikke være mere enig - lammemørbrad = mums! Engang købte jeg 1 kg via en firmaaftale - "desværre" var de ikke løstfrosne, så der var lækkert kød til et par dage...!

Jeg vil hellere have mit lam for rødt end gennemstegt - billederne snyder nok lidt - det var ikke blodigt... men næsten ;-)

Har I ikke set Ondskabens Øjne? Der får Hannibal på et tidspunkt serveret lammekoteletter - bare lige "brændt" - han har forstået budskabet ;-)

Mvh/erik

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 12. jan 2007, 11:21

Melder mig også i lammeklubben - i dag skal vi prøve at udbene en lammekølle og vil nok lave den som guruens nytårsaften. Det er synd for dem som tror lam smager som lugten af en våd uldsok.
Angus

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 12. jan 2007, 11:50

Tilslutter mig ovenstående. Det er kun får med et fedtlag der kan smage af uld-
/ruca
Med venlig hilsen
Ruca

btoe
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 12. jan 2007, 12:23

Jeg er en af dem, der har smagt "våde uldsokker", og derfor har holdt mig langt væk fra lam, men med alle jeres roser får man mod på at prøve igen.
Er der noget specielt man skal se efter, for at få en god kvalitet, der IKKE smager af uld?
Med venlig hilsen
Berit

påmedlåget
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 12. jan 2007, 14:42

Vi griller tit en lamme kølle og de smager sku ikke af uld.
Hilsen Allan

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 12. jan 2007, 15:50

Hej Berit!
Jeg er nok ikke den rette til at fortælle dig hvad du skal kigge efter mht lam, da jeg er forudindtaget og kun spiser den kvalitet der går som "gotlam". Det er lam fra gotlandske pelsfår, som kun har fået modermælk og græs, og som slagtes inden de bliver for store. Vi har selv opdrættet dem og håber at gå i gang igen i løbet af et års tid. Men jeg ville i hvert fald købe kødet hos en slagter eller i en gårdbutik, hvor man selv har opdrættet dem, så skulle du være sikker på ikke at få "våde uldsokker".
Angus

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 12. jan 2007, 16:19

Hej Berit,

Prøv en lammeculotte, de fås ofte på tilbud med to i en pakke. Rids fedtsiden med en lille skarp kniv og gnid den med goft salt og lidt friskkværnet peber.

De skal ikke grille særlig lang tid ca. 20 - 25 minutter på inddirekte, indtil en kernetemperatur på 58 grader, og lad den hvile i ca. 10 minutter.

Det smager garanteret ikke af uld!

Du vil blive overrasket over hvor lækkert og mørt lammekød kan være.

-Meyer

Billede

Emneforfatter
Olbaid
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 12. jan 2007, 16:38

btoe skrev:Jeg er en af dem, der har smagt "våde uldsokker", og derfor har holdt mig langt væk fra lam, men med alle jeres roser får man mod på at prøve igen.
Er der noget specielt man skal se efter, for at få en god kvalitet, der IKKE smager af uld?

Jeg er enig med Meyer - men du kan også prøve lammemørbrad - rent kød uden fedt.

Mvh/Erik

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#14 » 13. jan 2007, 22:02

Efter al det skriveri om lam, så kunne jeg simpelthen ikke lade være med at lave lammeculotter iaften. Qvickly have dem til salg til ca. 35,- kr. pr. stk.

Så til dem der er bange for at få "uldsokker" i munden, kommer her hvordan man meget nemt laver lammeculotter:

1) Rids skindet med en skarp lille kniv:

Billede

Gnid det ridsede skind med groft salt, f.eks. Maldon salt og giv det lidt peber fra peberkværnen.

2) På grillen inddirekte i ca. 25 - 30 minutter, brug stegetermometer, og sæt det til 58 grader C.

Billede

Tag nogle friske grønne asparges og kom noget bacon omkring, og grill det imens lammekødet ligger og hviler. Det skal hvile ca. 10 - 15 minutter, som er den samme tid det tager at grille asparges med bacon omkring. De skal hele tiden flyttes fra direkte til inddirekte, for at baconen bliver sprød og ikke brændt. Pas på, der kan hurtigt gå ild i fedtstoffet fra baconen, så gælder det om at flytte aspargensene ind på inddirekte og på med låget!

Det lærer I nemt, det giver faktisk sig selv!

3) Så serveres det hele med flûtes, salat, lidt feta ost og oliven

Billede

Dertil serverede jeg en god Saint Emillion.

Sådan keder jeg jeg mig hver lørdag, med at lave lidt nem mad.

Go´ week-end

-Meyer

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 14. jan 2007, 00:10

Hej
Smagen af lam, eller uldsok som nogle kalder det går utrolig godt i spænd med grill smagen generelt. Jeg holder mig langt fra kogt lammekød da jeg ikke bryder mig om smagen. Men grillet lam er virkelig godt.
Jeg tror også at uldsok myten lever videre fordi folk generalt købet for dårligt lammekød. Og hvis man først har opfattelsen af at lam smager af uld. Så giver man nok ikke den høje pris for frisk dansk lam.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Olbaid
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#16 » 14. jan 2007, 10:09

Meyer!

Det ser bare for lækkert ud! Er det egentlig ikke fedt med en verden som den vi har nu - globalisering og alt muligt! Friske asparges i januar? Og de ser endda dejligt sprøde ud...

Mvh/Erik

Kitty
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 14. jan 2007, 15:48

Jeg holder meget af lam - men min mand gør ikke!!!!

men lammemørbrad det er han blevet vild med - så skal jeg anbefale noget som jeg faktisk er helt sikker på at I vil kunne lide så er det lammemørbraden.

men hold da op jeg overvejer at skifte manden ud når jeg ser det lækre stykke kød I har der ........

kh
Kitty

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#18 » 14. jan 2007, 17:45

Det er usædvanlig lækkert at man kan trille ned i den lokale Qvickly og købe friske aparges, eller østershatte, mark champignon og portabello i Føtex.

Aspargensene var meget friske, det var få cm. der blev brækket af.

Imorgen står den på wok mad med kalkun og kæmperejer m/ingefær og sukkerærter.

Go´ søndag aften

-Meyer

Man behøver ikke at spise efter årstiderne mere, men kan variere som man har lyst.
Med venlig hilsen

-Meyer

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"