Første forsøg på koldrøgning - Røget mørbrad

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Første forsøg på koldrøgning - Røget mørbrad

Indlæg#1 » 11. aug 2008, 01:10

Så kom tiden til det første skud på en gang koldrøgning (ej heller at jeg har prøvet at varmrøge - Andet end at kaste lidt træ på under almindelig grillning). Det blev et par svinemørbrader det skulle gå ud over i første omgang - Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, skal man være mere end almindelig fjumret, hvis det skal mislykkedes.

Efter lidt hjælp herinde fra, blev de smidt i en liter vand med 170 gr. salt og et par tsk. sukker, i en tre dages tid. Herefter hængt til tørre i køleskabet i et par dage, skyllet, tørret i yderligere tre dage, og nu hænger de i JBI-Smokeren og hygger sig over en sagte røg.

Temperaturen i grillen lader til at ligge rimeligt stabilt på 15 grader, så det kan jo ikke bliver meget bedre.

Og så lidt "godt" til øjet

Billede
Mørbraden der har klaget over klimaet i køleskabet, umiddelbart før den blev præsenteret for et varmere klima.

Billede
JBI-Smokeren er godt nok pas-kram! Der kan ikke presses et fløkket øjebryn fra en myrer ned mellem hverken under eller overdel og forlængeren.

Billede
Flammen har lagt sig, og smuldet gløder nu bare fint.

Billede
Mørbraden i sit nye hjem, hvor den nok skal tilbringe de næste 10-12 timer.

I morgen (eh... senere i dag) kommer der lidt flere billeder op, når den, forhåbentligt, er blevet færdig.

... Så glæder jeg mig lidt til at høre hvad vores overbo har af meninger omkring mit lille forsøg - Hendes køkkenvindue, der er lige over grillen, stod åbent her til aften. Håber ikke hele hendes lejlighed nu er blevet koldrøget.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 11. aug 2008, 01:42

Det var dog en ualmindelig smukt svunget stribe træsmuld du der har vist frem.
Hvis du har gjort dit hjemme arbejde godt nok, vil du i morgen (efter kl. 11.00) kunne invitere overboen til røget mørbrad med røræg. Så må I selv finde ud af hvem der henter franskbrød.
Robert

Hinge
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 11. aug 2008, 07:49

Kunne man få lidt detaljer. Hvordan er spjæld indstillingerne, og hvor meget røg smuld bruger du? Hvad med temperaturen hvad skal den være?
Hinge

OTG57
Nu med forlænger
Q100 + Q300
Genesis E330 GBS

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 11. aug 2008, 08:02

Spjældet skal være helt åbent både i top og bund.

Du skal bruge ca 2 liter smuld til en røgning. når jeg røger mørbrad røger jeg dem 2 til 3 gange med 2 liter smuld hver gang.

Temperaturen skal være under 25c under hele røgningen.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 11. aug 2008, 08:14

Mængden af smuld har jeg ikke styr på - Lavede en stribe nogenlunde på størrelse med en stor toblerone, slingrede den lidt rundt i bakken for at få den så lang som muligt og krydsede så fingre for at det ville blive en success - Indtil videre ser det sådan ud, den står i hvert fald stadig og "damper" derude. Temperaturen ligger lige nu på 16 grader inde i forlængeren, så her er der heller ingen panik.

Begge spjæld er fuldt åbne.

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#6 » 11. aug 2008, 08:43

Det bliver spændende, at se det færdige resultat :D

PØJ PØJ med røgningen. 8)
Mor Birthe
(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 11. aug 2008, 11:10

Temperaturen ligger lige nu på 16 grader inde i forlængeren, så her er der heller ingen panik.

Hej - det ser ud til at du vil lykkes rigtig fint her i dit første forsøg.
Held og lykke med det.

Det er en beskeden mængde smuld du bruger, så der skal nok en rygning mere til. Det er jo også helt fint.
Det bedste er at ryge om natten, hvor udetemperaturen er lavest, men du ligger jo på en helt fin temperatur.
Forøvrigt er mørbrad med i den gruppe, som tåler halvvarm røg, fra 20-40 gr.C., ligesom bacon og hamburgerryg.

Iøvrigt, senere når udetemperaturen bliver noget lavere, kan du få besvær med at holde glød i smuldet i en alubakke, som afleder varme rigtig meget fra gløden.
Til den tid er det en god ide, hvis du har fundet en bakke i rustfrit stål, som er en dårlig varmeleder.
Alm. jern/stålbakke kan også fint anvendes.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 11. aug 2008, 13:43

Hængte mørbraderne tilbage i køleskabet inden jeg drog på job, men skulle da lige prøvesmage. Der er en fin diskret røgsmag lige nu, men som sagt kom de også direkte fra grill'en, så smagen har nok fortaget sig en smule i løbet af dagen. Her til aften finder vi ud af om den skal have en tur mere.

Hvor meget smuld der skulle bruges var lidt gætteri - Næste gang kommer der nok lidt mere på, da røgmængden inde i forlængeren var meget beskeden.

Har tænkt på at få lavet en "snegl" i noget rustfrit stål, hvor man evt. også kunne lave nogle mærker, så for hvert mærke, er det en times ekstra "brændetid".

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 11. aug 2008, 18:17

niclar skrev:Har tænkt på at få lavet en "snegl" i noget rustfrit stål, hvor man evt. også kunne lave nogle mærker, så for hvert mærke, er det en times ekstra "brændetid".

Det kan være meget svært at angive, da vejr og vind har stor indflydelse på, hvor lang tid det er om at brænde.

PB... Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor du siger det med alu-bakken. Jeg har kun røget med alu-bakker, og jeg havde overhovedet ingen problemer med det i vinter. Men det kan jo være, at jeg bare har været heldig :)
God mad tager timer at lave, men kun minutter at fortære...

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#10 » 11. aug 2008, 20:24

Det kan være meget svært at angive, da vejr og vind har stor indflydelse på, hvor lang tid det er om at brænde

Så må jeg jo bare lave flytbare mærker [smilie=pdt_aliboronz_20.gif]

Konen-min har erklæret at mørbraderne er noget nær perfekte som de er nu, så må hellere bare beholde dem i køleskabet. Skal lige have taget noget billede af det færdige resultat, men først skal ungerne puttes osv.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#11 » 11. aug 2008, 23:12

PB... Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor du siger det med alu-bakken. Jeg har kun røget med alu-bakker

Fint at du ikke har mødt problemet, men du må have set tidligere indlæg, hvor adskillige omtalte at deres smuld ´gik ud´ , og her løste en anden bakke samt et tilstrækkeligt højt lag smuld (min. 4 cm.) problemerne.

Der er en fin diskret røgsmag lige nu................. så smagen har nok fortaget sig en smule i løbet af dagen.

Nej, smagen ´sætter´sig derimod og trænger bedre ind i kødet i løbet af et døgns tid.
Det er meget let at få for megen røgsmag i de letsaltede produkter.

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#12 » 11. aug 2008, 23:44

jeg glæder mig til jeg selv "tør" lave den her slags røgning!

der er et væld af metoder på kamado for koldrøgning og "halvvarm" røgning-
men jeg har simpelthen været for nervøs... (?)

måske fordi det er så anderledes end BBQ (100 grader) som jeg kender så
godt

RESPEKT herfra for alle dem der eksperimenterer på alle mulige temparaturer!

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 12. aug 2008, 22:12

Efter de første par døgn er den blevet super god - Det passer jo hvad PB prøver at bilde os ind - Man skulle jo næsten tro at han havde prøvet det før [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]

Og Kamado, det er da bare at kaste sig ud i det - Sådan som det kører for en kamado, har jeg svært ved at se hvordan det kan gå skævt [smilie=pdt_aliboronz_25.gif]

Bortset fra det, så fik jeg da endeligt taget et billede af resultatet

Billede

Som det ses på den sølle stump der er tilbage, så har det været et populært eksperiment - Det skal nok siges at overboen også har fået et stykke, når nu hun er så tålmodig med mig.. Heldigvis har vi da stadig en hel hængene i køleskabet.
Rødløg er brugt som en sølle substitut for det purløg vi ikke har hjemme.
En god blød Ale nr. 16 fra Refsvindinge, er nærmest perfekt til denne natmad.

Alt i alt en så stor succes, at der nok snart kommer noget kalkunbryst over røgen.

Bredal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 12. aug 2008, 22:14

MUMS! Ja hvad andet kan man sige, det ser virkelig lækkert ud :P
Hej fra
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 12. aug 2008, 22:41

... Det smagte også himmelsk!

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#16 » 12. aug 2008, 22:42

... Det smagte også himmelsk!

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 12. aug 2008, 22:53

Ja tillykke med resultatet.

Det ser bare lækkert ud - og jeg forstår godt det hurtigt er spist.

Det smager bare så skønt, røget kød.

Jeg har også prøvet at røge mørbrad, og med god hjælp fra Morfmir, har jeg også prøvet at røge en roastbeef, som intervalrøgning over 3 nætter,
Ja jeg har valgt at tage på et røgekursus på søndag på Fyn, for at få det helt ind under huden.
Med venlig hilsen

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#18 » 12. aug 2008, 23:31

så stor succes, at der nok snart kommer noget kalkunbryst over røgen

Tillykke med resultatet.

Kalkunbryst er lidt anderledes at håndtere, og det er meget mørt, her kan du lave noget som ligner ferskrøget laks.

Det bør saltes og modnes lidt anderledes end svinekød, mere nænsomt, men jeg kan først i næste uge nå at give flere detaljer om hvordan jeg selv gør.
I resten af ugen er jeg totalt ophængt (pølsefremstilling og et grillarrangement).

Hilsen Per

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#19 » 13. aug 2008, 01:55

Så kan jeg jo hoppe ind ;-)

Jeg synes bedst om røget kalkunbryst hvis det ud over lagesaltningen også får en sprøjtesaltning.
Billede

Brug en 10 grader saltlage (ca. 110 gr. salt pr liter vand) som sprøjtes ind i kødet. Bemærk hvordan kødet "buler" op.
Efterfølgende snørre jeg bryste for at få nogle mere regulære skiver til sidst.

Billede
Lagesaltningen foregår i ca. 15 grader (ca. 175 g. salt pr. liter vand)

Som saltkar er det nemt med en plastik opbevarings boks. Husk blot at den skal være fødevare godkendt

Billede

Denne er også godkendt til Pulled Pork :roll:

Jeg lage salter kalkunbryster mellem 8 og 12 timer i køleskabet

Billede
Billede

Her sammen med et stykke bacon og en rullepølse. Små skærebrædder bruges til at tynge kødet under lagen.

Du kan sagtens tage kalkunbrystet op af lagen og lade det mode i køleskabet mens de andre ting salter videre. Du må bare ikke skylle/udvande det før det skal tørres.

Når du nu alligevel skal igang med røgning af kalkun bryst synes jeg, at du skulle prøve både tørsaltning og lagesaltning.
Det vil give dig en fornemmelse af den forskel der er i smag og struktur hvis du fremover vil forsøge med salt- og røgning af andre kødtyper.

En uges tid i salt og et ½ døgns udvanding inden tørring og røgning.
Det færdige resultat vinder ved at hænge i 3-4 uger i køleskabet hvor salt og røgsmag sætter sig.
Robert

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#20 » 13. aug 2008, 08:52

Tjae Robert - Det lyder som om jeg endnu en gang skal forbi dig en kort tur. Så'n ca. en dag eller to efter jeg får købt mig noget kalkunbryst :)

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#21 » 13. aug 2008, 09:34

niclar skrev:Efter de første par døgn er den blevet super god - Det passer jo hvad PB prøver at bilde os ind - Man skulle jo næsten tro at han havde prøvet det før [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]

Og Kamado, det er da bare at kaste sig ud i det - Sådan som det kører for en kamado, har jeg svært ved at se hvordan det kan gå skævt [smilie=pdt_aliboronz_25.gif]

Bortset fra det, så fik jeg da endeligt taget et billede af resultatet

Billede

Som det ses på den sølle stump der er tilbage, så har det været et populært eksperiment - Det skal nok siges at overboen også har fået et stykke, når nu hun er så tålmodig med mig.. Heldigvis har vi da stadig en hel hængene i køleskabet.
Rødløg er brugt som en sølle substitut for det purløg vi ikke har hjemme.
En god blød Ale nr. 16 fra Refsvindinge, er nærmest perfekt til denne natmad.

Alt i alt en så stor succes, at der nok snart kommer noget kalkunbryst over røgen.

HOLD DA HELT OP :o

Det ser bare superlækkert ud :savl2: :savl2: :savl2:

Tillykke med det fine resultat. [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]
Mor Birthe

(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#22 » 13. aug 2008, 10:30

Takker mange gange :)

Håber da med at jeg ender ud som storryger ;)

Tilbage til "Opskrifter & billeder"