Varmrøgning

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.

Emneforfatter
perlemanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Varmrøgning

Indlæg#1 » 16. jan 2015, 19:29

Da jeg har købt nogen laksestykker 4 stk i en pakke idag ,vil jeg prøve at varmeøge dem en dag.Nogen der har en nem opskrift og fremgangsmåde vil jeg blive meget glad.

Hotelkongen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Varmrøgning

Indlæg#2 » 16. jan 2015, 19:38

Hvis du mangler en opskrift så se på Skaal-um han har uploadet så mange opskrifter på sin hjemmeside at du kan finde ALT.
Se på hvad skal du have at spise i dag der er Mesteren.
Broil King keg
Auplex kamado
2 Weber Performer med gastænding
Bradley smoke generator
JBI smoker
Beefeater gasgrill med 4 brændere
Sous Vide Supreme
Go Anywhere gas

Man skal ikke gå ned på udstyr

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 16. jan 2015, 19:51

Lakside klargøres med akaciehonning(eller anden flydende honning) og mandelflager på kom den på grillen på indirekte varme med masser af røgfrit på - helst de lidt søde som æble eller kirsebær, i 25 min (mener jeg plejer at grille ved 180-200 grader) tag den af og spis den med det samme eller lad den trække i op til et par timer....

Server evt med kogte kartofler og limesauce til - mums
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 16. jan 2015, 20:02

scharstein skrev:Lakside klargøres med akaciehonning(eller anden flydende honning) og mandelflager på kom den på grillen på indirekte varme med masser af røgfrit på - helst de lidt søde som æble eller kirsebær, i 25 min (mener jeg plejer at grille ved 180-200 grader) tag den af og spis den med det samme eller lad den trække i op til et par timer....

Server evt med kogte kartofler og limesauce til - mums

Max. 150 grader ellers kommer der det der hvide snask ud ;-)

Per
Godt jeg ikke får løn som fortjent...

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 17. jan 2015, 06:12

Fisk skal røges på planker :-)
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 17. jan 2015, 16:25

Jeg har lige nu lagt 2 pæne stykker laks til tørre til varmtrøgning i Borniak i morgen.

Laksen har ligget i en saltlage bestående af 80 g salt og 1 spsk. sukker til 1 l vand.
Saltet i 24 timer og som sagt, lige lagt til tørre nu. Drysset med groftkværnet peber.

Ovnen bliver sat på max. varme i morgen og et termometer sat i kødet.
Laksen skal op på min. 60 gr. før den er færdig. Så tages den ud og køles ned og gemmes til i morgen.

Jeg kan ikke give en ca. tid på røgningen før i morgen, men princippet er at fisken opholder sig kortest muligt i ovnen.

Hvad skal du røge på?
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 18. jan 2015, 10:13

skaal-um skrev:Laksen har ligget i en saltlage bestående af 80 g salt og 1 spsk. sukker til 1 l vand.
Saltet i 24 timer og som sagt, lige lagt til tørre nu. Drysset med groftkværnet peber.

Bliver laksen ikke meget salt af at ligge i 24 timer?

Jeg plejer at bruge 15-20g salt og ca. 10g sukker, der strøs ud over laksen. Lader den trække i 2-3 timer.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

paulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 18. jan 2015, 10:54

perlemanden skrev:Da jeg har købt nogen laksestykker 4 stk i en pakke idag ,vil jeg prøve at varmeøge dem en dag.Nogen der har en nem opskrift og fremgangsmåde vil jeg blive meget glad.

Hej jeg bruger den her den er let og god
http://www.grillkokkerier.dk/2012/03/13 ... z2gazRFsbo

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 18. jan 2015, 12:57

SpiFF skrev:
skaal-um skrev:Laksen har ligget i en saltlage bestående af 80 g salt og 1 spsk. sukker til 1 l vand.

Bliver laksen ikke meget salt af at ligge i 24 timer?

Jeg plejer at bruge 15-20g salt og ca. 10g sukker, der strøs ud over laksen. Lader den trække i 2-3 timer.

Næh, det er en almindelig brugt saltmængde til fisk. Man kan ikke sammenligne tørsaltning og vådsaltning.
Ved vådsaltning, som jeg bruger til varmtrøgede fisk, skal saltekarret stå 12 timer ved stuetemp. eller 24 timer i køleskabet.
Hvis jeg røger/bruger flydende røg, filetter koldt, saltes filetten på slump med kogsalt og lidt sukker i ca. 12 timer, hvorefter resterende salt børstes af med en bagepensel og fisken tørrer 12 timer inden røgning.
Ved tørsaltning må man regne med, at brystflapperne bliver lidt mere salte end den tykke del, da tørsaltningen tager hårdt fat.
Ved hele, koldtrøgede fisk, vådsalter jeg altid.

DSC_0047.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"