Hvordan finder I "sweetspot" ved low 'n slow

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hvordan finder I "sweetspot" ved low 'n slow

Indlæg#1 » 7. maj 2016, 22:00

Jeg er ved at udvikle mig til en flittig (irriterende) spørger i Kamado forummet. Håber i vil hjælpe endnu engang:

Jeg har i dag lavet Pulled pork. I den forbindelse skulle jeg ko gerne kunne finde sweetspot temperatur og derefter ville grillen ligge stabilt ikke? Problemet er at det kunne jeg ikke finde ud af og vil derfor høre hvordan i gør på jeres Kamado (min er en primo xl og jeg har thermoreter på risten)

Min target temperatur er 110 grader. Den kunne jeg selvfølgelig godt få grillen op på, men jeg synes ikke jeg kunne holde den der. Enten kravlede grillen efter noget tid, enten den ene eller den anden vej. Hver gang jeg justerede lukkede/åbnede jeg lidt på både top og bund. Måske jeg kun skulle justere på toppen og så lade bunden været xx cm åben? Det kunne virkelig være fedt at kunne ramme temperaturen og så lade grillen passe sig selv. Om ikke andet så da intet stykke tid.

Håber i kan komme med et godt råd.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hvordan finder I "sweetspot" ved low 'n slow

Indlæg#2 » 7. maj 2016, 22:23

For mig fungerer det bedst med at have bunden 3-4 cm åben og derefter justere på daisy-hjulet.

Normalt holder temperaturen sig så stabilt inden for 1-2 grader i nogle timer. Men den der med at sove i syv timer og temperaturen stadig ligger perfekt, den drømmer jeg stadig om ;)
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. maj 2016, 23:32

Fanoe skrev:For mig fungerer det bedst med at have bunden 3-4 cm åben og derefter justere på daisy-hjulet.

Normalt holder temperaturen sig så stabilt inden for 1-2 grader i nogle timer. Men den der med at sove i syv timer og temperaturen stadig ligger perfekt, den drømmer jeg stadig om ;)

Jeg har lavet nogle mærker med en kniv i bundspjældet, som jeg ved plejer at passe nogenlunde (ca 5-6 mm) . Finjusteringen foregår på daisywheel, men i øvrigt enig i at det skal justeres et pat gange i løbet af natten. Godt man alligevel er medlem af natpissernes klub...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 7. maj 2016, 23:36

prause skrev:
Fanoe skrev:For mig fungerer det bedst med at have bunden 3-4 cm åben og derefter justere på daisy-hjulet.

Jeg har lavet nogle mærker med en kniv i bundspjældet, som jeg ved plejer at passe nogenlunde (ca 5-6 mm) . Finjusteringen foregår på daisywheel, men i øvrigt enig i at det skal justeres et pat gange i løbet af natten. Godt man alligevel er medlem af natpissernes klub...

+1 til den med natpisser :-)

Hvor stor temperaturudsving tillader i fra f.eks de 110 grader. Sætter i så termometeret til 105-115 eller...?
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. maj 2016, 23:39

Jeg har heldigvis ikke alarm på mit, så det bliver når pisseriet alligevel dikterer at temp. skal tjekkes at det bliver justeret. Dermed bliver det vel reelt 110 +/- 15-20 grader.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 8. maj 2016, 00:00

Plejer at have alarn (er kun 45 så er endnu ikke medlem af natpisserklubben ;) ) når temperaturen falder ti grader.
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 8. maj 2016, 00:01

Plejer at have alarn (er kun 45 så er endnu ikke medlem af natpisserklubben ;) ) når temperaturen falder ti grader.
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 8. maj 2016, 00:01

Jacob F.
Primo Oval XL

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 8. maj 2016, 00:15

Jeg stiller bunden på ca. 9 mm og daisy wheel vidst nok halvt, for at være sikker på at temperaturen ikke stikker af.

Jeg har mange gange fået 5 timer uden at temperaturen har flyttet sig mere en 5 grader. Mit termometer står på 100-120 grader i alarmen.

Jeg tror det er dårlig vane at styre i bunden, fra dengang jeg brugte weber kuglegrill til low'n'slow. Her skulle justeres hver time.

Man kunne åbne helt i bunden og styrer alt på daisy wheel.
På den måde bør pakningen af kul være næsten ligegyldig da den ikke kan flytte mere luft end toppen tillader. Grillen skal dog være helt tæt.
Hvis man styrer på bunden, så vil en tæt gang kul snyde én til at åbne mere for bunden. Hvis kullet så brænder sig mere løst, så får luften pludseligt frit spil og temperaturen stiger.

Fysikken siger dog at det er ligegyldigt om luften styres i enten top eller bund, da det er et indelukke. Men jeg synes nu at have mest held med at styre bunden.

DraX
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 8. maj 2016, 07:44

Kun der mig ikke ændrer på noget som helst? Weber Genesis S-330. Kun 1 ud af 3 brændere tændt, og på det ALLER mindste power den kan. Der holder den 105-110 grader.
Weber Genesis S-330.
Weber One Touch Premium 57 cm kuglegrill.

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 8. maj 2016, 08:04

Der er jo lidt forskel på gas og kul ;)
Jacob F.
Primo Oval XL

Tilbage til "Kamado keramisk grill"