Hvor hurtig opstart på primo xl400?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hvor hurtig opstart på primo xl400?

Indlæg#1 » 9. apr 2016, 00:14

Jeg overvejer at få mig en primo xl 400 - fin grill og har talt lidt med Michael fra tbs

Helt ærligt: fra i tænder jeres kul (angiv gerne hvor mange steder i tænder) til grillen er på 200 grader/klar til direkte grillning, hvor lang tid går der, og med hvilke kul (jeg kommer til at bruge tbs-kul når/hvis jeg køber den)

((Nogle der vil købe en bandit 600 fra 97 med 48 på klokken? :-D :-D :-D ))
http://www.guloggratis.dk/transport/mot ... 600-bandit
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Hvor hurtig opstart på primo xl400?

Indlæg#2 » 9. apr 2016, 07:27

Dejlig grill, har ikke fortrudt det sekund.
Det kommer lidt an på nogle forskellige faktorer, men et sted mellem 20 og 40 min.
Hurtigst med store kulstykker, der ligger løst og en grill, der er rimelig nyligt tømt for aske.
Langsomst med små kulstykker, der pakker tæt og en masse aske der forhindrer luftflow.
Derudover så betyder det noget om det er nye kul eller genbrugskul. Jeg synes de nye lige skal op og vende 300 grader før de har oset af, specielt hvis det er delikate varer som hvid fisk.
Hvis grillen skal være ensartet gennemvarm, så går der også længere tid.
Så med gode kul, godt luftflow, en varm (men ikke ensartet varm), lidt rygende grill: ca 20 min. Ellers regn med længere tid.
Håber det giver mening?
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 9. apr 2016, 08:06

Enig med prause.

Jeg optænder 2 steder. 1 time før den skal bruges, så er kullene gasset af og grillen gennemvarm.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 9. apr 2016, 08:26

Jeg har en Primo XL, som jeg mener svarer til størrelsen og jeg er helt enig med prause i optændingstiden og den helst skal ose lidt af. Der er dog forskel på hvor meget kul kan ryge.
Men man kan booste tiden lidt ved at tænde op med en LoftLighter og man kan nå de 200°C på 10 til 15 minutter. Det er næsten den samme tid min gasgrill bruger.
Men jeg har nu altid haft tid nok til at lade den "ose" af. En pølse eller en hakkebøf "kan" dog godt tåle en smule røg.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 9. apr 2016, 09:31

Jeg har en anden kamado, men den tænder også på 10-15 min med looftlighter og 2-3 optændingssteder. Jeg kan se at nålen drejer med ca. 1 grad i sekundet, når temperaturen er over 130 grader.

Så meget synes jeg ikke det ryger når den er over de 250 grader, men der er jo meget forskel på kul.
Jeg bruger lige nu kul fra Hasim og de dufter fint.

Som prause skriver så har det meget at sige med hvor tæt kullene er pakket, i forhold til hvor hurtigt den tænder.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"