PB’s BAKE OFF RUNDSTYKKER

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#1 » 18. maj 2020, 22:54

En tidligere tråd efterspurgte rundstykker med sprød skorpe. Jeg er fint tilfreds med den sprøde skorpe jeg får på mine færdigbagte B-O rundstykker.

Tillige er det jo dejligt nemt blot at sætte mini ovnen på 10 min. og 200⁰C om morgenen.
IMG_0593.JPG

Min fremgangsmåde:
Da jeg har bagemaskine lader jeg maskinen ælte dejen, resten foregår på traditionel måde.

Jeg bruger naturligvis min PB Helsinge bagehjælp som giver hurtigere og bedre hæveevne, og som nedsætter hævetiden. Men selv uden ekstra bagehjælp er jeg sikker på at resultatet vil være tilfredsstillende.
Dog skal man så nok bruge mere end en halv pakke gær i opskriften jeg viser.

Når rundstykkerne ( 80-85 g. pr. stk. ) er virket op og skal efterhæve lunt ( og tildækket ) sætter jeg dem i ovnen med et tyndt bomuldsstykke over. Her bruger jeg et tyndt bomuldsstykke, men det kunne også være et par herrelommetørklæder.
Jeg sætter ovnen på 35-40⁰C over/undervarme med et stort alu fad med vand på ovnbunden.
IMG_0577.JPG

Når rundstykkerne er færdighævede tages de ud mens ovnen skal nå 200⁰C
Når temperaturen er nået sættes rundstykkerne ind, og der skrues straks ned til 140-150⁰C
IMG_0578.JPG

Bagetiden kan variere lidt fra ovn til ovn, men når kernetemperaturen er på 85-90⁰C så er rundstykkerne klare til at afkøle på en rist.
IMG_0583.JPG

Derefter kan man vælge at gemme rundstykkerne på køl eller frost.
God bagelyst til alle som prøver min opskrift

RUNDSTYKKER :
Mel 600,0 g.
Vand 425,0 g.
Olie/Margar. 15,0 g.
Sukker 0,5 spsk.
Salt 0,5 tsk.
Gær 25,0 g.
Bagehj. 3,5 g.
gram ialt ca. 1.070,00
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Re: PB’s BAKE OFF RUNDSTYKKER

Indlæg#2 » 23. maj 2020, 14:35

PB Helsinge skrev:RUNDSTYKKER :
Mel 600,0 g.

En bruger spurgte mig om hvad meltype jeg bruger. Jeg skulle selv have tænkt på at nævne det.

Jeg bruger alm. hvedemel. men går efter højprotein mel. Jeg er så heldig at vi har LIDL i byen, og der køber jeg hvedemel med 12% protein. Jeg kender ikke formalingsgraden på melet men er godt tilfreds med bageevnen.

For dem som går efter pizzamel, der som jeg kender det er fint formalet ( tipo 00 ) , kan jeg fortælle at jeg har læst beskrivelser af manitoba mel der betegnes som højprotein- og fint formalet mel ( tipo 00 ).
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Tilbage til "Brød og kager"