Engelsk bacon

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#51 » 7. jun 2007, 16:08

Godt indlæg Per B.

:D
Med venlig hilsen

hansen

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#52 » 7. jun 2007, 20:18

Hej Pølseguru.

Det er altid rart at få sat tingene i perspektiv.
Godt indlæg
Robert

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#53 » 7. jun 2007, 21:29

Hej Per B.

Jeg er helt enig i at man langt hen af vejen skal bruge en næse og sunde fornuft. Men alligevel er det nu en alvorlig sag med netop butolisme. Fordi den er så farlig og fordi den hverken kan lugtes eller smages.

Det som jeg glemte at pointere i mit tidligere indlæg er at der naturligvis er forskel på hele kød stykker, rullepølser og farsvarer. Et helt stykke kød er langt mindre modtagelig end en rullepølse eller farsvarer.

Din betragtning om et træspækbræt er til en visgrad også korrekt men hvis der har været urene grøntsager på brættet hjælper det ikke noget bare at skolde det. Eller tørre det ud. Og garvesyren i træet bliver med tiden vasket ud. Det er rigtigt at de levende bakterier er relativt lette at slå ihjel. Men da botulisme bakterier er sporer dannende kan de være tilstede alligevel. Og når de rette uheldige omstændigheder opstår vil de udvikle sig.

Jeg vil anbefale at man holder rå grøntsager helt væk fra de redskaber man bruger til salt og røgvarer. Så er man et godt stykker af vejen.

Desunde vil jeg aldrig anvende krydderi hvis producenten ikke kan opgive et dokumenteret lavt kimtal. Hvilket inden af de krydderier til private kan. Det kan godt være at det er ok. Men hvorfor tage chancen.

Jeg plejer at kommer betydeligt mere sukker i mine saltlager end du skriver. Er der nogen grund til at du anbefaler at der kun skal 1 spsk per liter i?

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#54 » 8. jun 2007, 00:11

Tak for Jeres reaktion på mit indlæg. Jeg talte på knapper før jeg sendte så langt at indlæg, og nu gør jeg det alligevel igen.

Thomas du spørger : [highlight=red]Jeg plejer at kommer betydeligt mere sukker i mine saltlager end du skriver.[/highlight]

Jeg er en årgang -41, og husker kun at det var som vi bar os ad. Jeg tænker at hvor salt er bakteriehæmmende, er sukker næring.

Jeg er sikker på du er en omhyggelig og påpasselig slagter, og respekterer din omhu. Men du må ikke skræmme os til at være bange for at lave mad i vores eget køkken.

Vedr. krydderier må du tænke på at i en alm. husholdning kan man ikke købe alt engros. Hvem kan overskue at have alle sine krydderier i eet kilos bøtter. Tillige har man også typisk langt hurtigere anvendt sine tilberedte madvarer i det hjemlige. Iøvrigt har jeg idag været i kontakt med Santa Marias produktkontrol i Sverige, og får snarest deres tal for det laboratoriekontrollerede max. kimtal i deres krydderier til detailsalg.

Vedr. Botulisme, tidligere kaldet Pølseforgiftning.
Du har ret i at man skal behandle sine madvarer med omtanke, og visse regler SKAL overholdes. De forskellige madvarer skal holdes adskilt, og først mødes i gryden når de er klargjort.
MEN : Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, NNF (bl.a. slagternes faglige organisation) og Hjemmesiden Madogsundhed.dk udtaler samstemmende : Heldigvis er forgiftning med Clostridium Botulinum yderst sjælden. CB er ganske rigtigt sporedannende, og CB producerer giftstoffer, toksiner. Men kun hos spædbørn kan sporerne i sjældne tilfælde udvikle sig, større børn og voksne bliver normalt kun syge af giftstoffet. I Danmark er der ingen kendte tilfælde af spædbørnsbotulisme de sidste 10 år ! CB's giftstof er godt nok ekstremt giftigt, men det er følsomt for opvarmning og bliver inaktiveret/ødelagt ved 10 min. ved 80 gr. C eller mere.
Endelig : Får man stillet den rett diagnose i tide, kan Botulisme kureres med modgift.

Hilsen Per B. (pølseguru)

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#55 » 8. jun 2007, 01:45

Ok. Tak for svaret.

CB forgiftning er som du selv skriver heldigvis yderstsjældent. MEN de steder hvor den alligevel opstår er NETOP i saltede varer som ikke er behandlet korrekt. DERFOR skal man passe på og være omhyggelig. Jeg fraråder jo ikke folk selv at salte eller lave andre pålægsvarer, tvært imod. Men det er vigtigt at vide hvad man skal passe på.

Sukker er ganske rigtig næring, men det er også samtidig bakteriehæmmende. Tænk på f.eks. syltetøj, syltede agurker og honning som kan stå i lang tid ved stuetemperatur uden at blive dårligt. Det er de to faktorer af syre og sukkerindholdet som gør det.

Det lyder interessant med din kontakt til Santa maria, det vil jeg gerne hører mere om når du får noget fra dem.

Man kan altså også godt nøjes med 500g afgangen i engros pakkerne :-)

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#56 » 8. jun 2007, 05:00

Hejsa PB, og andre

Det er min skyld at vi har denne diskution, og det er ikke for at skræmme folk, men for ligesom at være sikker i min sag, fordi jeg ikke selv følte mig tryg ved hvad jeg lavde lavet hidtil.

F.eks. har der været grønsager på mine skærebrætter, samt der har været bl.a. blomster i nærheden af mine hvide fade til opbevaringen af kød i køleskabet. Godt nok havde jeg skoldet sidstenævnte, men det hjælper så meget lidt når sporer fra bakterien Clostridium botulinum først bliver ødelagt ved 120 grader og op.

Jeg er ikke slagter, har ikke 20 års erfaring i at lave egne røgede ting.
Tilgengæld så har jeg mange års erfaring i at søge informationer på internettet og ved også at man ikke skal tro på alt hvad man læser fordi diverse kommercielle udtalelser ofte er bøjet til at passe ind i virksomhedens forretning.

Når det så er sagt så er, Følgende er taget fra statens serum institut :

Årsag
Botulisme (pølseforgiftning) forårsages af toksiner (giftstoffer). Toksinerne produceres hovedsagelig af den sporedannende bakterie Clostridium botulinum og består af en gruppe af beslægtede toksiner - også kaldet neurotoksiner (A til G). Neurotoksinerne optages i de motoriske nervecellers udløbere (axoner), hvorefter nervecellen inaktiveres med lammelser af kroppens muskler til følge. Lammelse af lungernes muskelfunktion kan give vejrtrækningsbesvær og være dødelig. Helbredelse kan kun ske ved, at nervecellen opbygger et nyt axon, hvilket kan tage flere måneder

Behandling
Antitoksin (modgift) kan anvendes i det tidlige stadie af sygdommen, hvor symptomerne endnu er i tiltagende. Behandlingen er derudover primært symptomatisk i form af respiratorbehandling og væsketerapi. Blandt voldsomme tilfælde med påvirket vejrtrækning er der en dødelighed på ca. 60 % uden behandling og 5 % ved intensiv terapi.

Hyppighed
I 1999 blev der diagnosticeret 174 tilfælde af botulisme i USA. I Danmark har hjemmelavede fiskeretter været den primære årsag til botulisme. Epidemiologisk afdeling har siden 1980 registreret 5 tilfælde af botulisme erhvervet i Danmark.

Der bør ikke blive draget tvivl om at pølseforgiftning, er noget som skal tages alvorligt. Det bliver det af alle virksomheder der har noget som helst med fødevarer at gøre.

MEN Samtidigt er det noget vi ikke skal frygte i almindeligt købte varer. Det er netop pga af pølseforgiftning af man tilsætter nitritsalt, også kaldet E250 på ca. alt hvad forarbejdet kød på nær leverposteg, så vidt jeg kan se i køledisken henne ved Alta og læse mig til på nettet.

Der ligger en rapport her der er værd at læse om emnet. Så længe man husker på at hanegal der har lagt den tilgængelig er imod brugen af nitrit. Men den passer faktisk rimeligt godt med hvad der kan findes fra andre kilder. Især omkring nitrosalminerne,
http://www.hanegal.dk/publikationer/rap ... apport.htm

Samtdigt så er producenter af økologiske varer hellere ikke enige om hvor vidt de kan undgå pølseforgiftning i deres varer uden brug af nitrit.. Danmark bliver også om meget snart tvunget til at accepere nitrit i økologiske varer. Læs f.eks. : http://www.ecoweb.dk/artikler/20060331.htm

Min personlige konklusion er at der er nogle ting jeg skal være bedre til, hvis jeg vil lave mit eget bacon m.m.

F.eks. så er det ikke besværligt at tage mine fade som jeg skal bruge til opbevaring i køleskabet, vaske dem af med sæbe, skylde med koldt vand og sætte dem ind i ovnen i 200 grader i 10 minutter... Det er måske at være overforsigtig, lige her, vil jeg nok sige "better safe than sorry". Jeg har ligesom også mine tre piger at tænke på.

Grunden til at jeg ville røge min bacon selv var nok mest fordi det var sjovt og at jeg kunne. Men efter at have læst, så er det måske ikke så dumt at begrænse mængden at E250 indtaget... Se f.eks. : http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6877807.html

Det de nok glemmer at skrive er at man nu tilsætter antioxidanter til kødet også, hvilket bevirker at nitrit under stegning kun i begrænset mængde bliver omdannet til de kræftfremkaldende stoffer...
// Rico

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#57 » 8. jun 2007, 08:03

Hej Rico

Tag og køb nogle nye plast spækbrætter i stedet for at forsøge din med at bage de gamle. Sådan et plastbræt koster ikke alverden og kan fås i forskellige farver så du kan se hvilket bræt det er du skal ladevær med at bruge til dagligt.

/Thomas
Billede

Emneforfatter
JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#58 » 8. jun 2007, 08:28

mzr skrev:Epidemiologisk afdeling har siden 1980 registreret 5 tilfælde af botulisme erhvervet i Danmark.

dvs. der kun er 1 tilfælde hvert 5 år, og det er ca. 200 gange lettere at vinde i lotto, end blive ramt at butolisme.

Jeg vil give Per ret. Brug den sunde fornuft, god hygiejne og gode råvarer, og så er det bare i gang med at lave noget bacon!
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#59 » 8. jun 2007, 08:38

Ligemeget hvad man kan blive udsat for i mad, er det så ikke sådan, med f.eks
pølser, at bare de varmes op til 75 eller derover er der INTET farligt tilbage..?

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#60 » 8. jun 2007, 11:36

Tag og køb nogle nye plast spækbrætter i stedet for at forsøge din med at bage de gamle. Sådan et plastbræt koster ikke alverden og kan fås i forskellige farver så du kan se hvilket bræt det er du skal ladevær med at bruge til dagligt.

Ja, havde jeg også tænkt over.. Altså plast skærebrætter.. Det var ikke skærebrætterne jeg ville smide i ovnen, men de der hvide fade jeg har (som er lavet i plastik, der kan tåle 225 grader og er beregnet til fødevarebrug)

Ligemeget hvad man kan blive udsat for i mad, er det så ikke sådan, med f.eks
pølser, at bare de varmes op til 75 eller derover er der INTET farligt tilbage..?

Det er jo det vi bliver lært, men er desværre ikke helt korrekt :

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... tid=242582

eller her :

http://www.foodprotect.org/doc/III-16b% ... tsheet.pdf
// Rico

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#61 » 8. jun 2007, 11:41

Når det så er sagt, så bliver toxinerne deaktiveret som de skriver ved omkring 80 grader.

Så hvis man laver bacon og gennemsteger det så er man home free.

Sporerne bliver så i kødet, så hvis kødet igen kommer til at stå, f.eks. natten over på bordet, kan de udvilkles igen.
// Rico

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#62 » 8. jun 2007, 13:44

[glow=red]Venner - har vi ikke snart vendt hver en sten ??????????????????????????[/glow]

Er dette ikke ved at være en diskussion for diskussionens skyld ?

Lad os give hinanden nogle gode opskrifter og vise nogle gode oplevelser med Weberen og påhænget.

Til slut een til overvejeren :

[glow=red]SOM SLAGTEREN SAGDE, DA HAN LÅ FOR DØDEN EFTER EN BILULYKKE -

Alt det pis med hygiejne og håndvask er noget opreklameret lort[/glow]

Hilsen Per B. (pølseguru)

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#63 » 8. jun 2007, 16:11

Hej Per B
Der er noget galt med din ? tast. Den sidder fast. :-)

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#64 » 13. jun 2007, 14:08

Fra TV2 forleden:

To personer på Færøerne er indlagt med den alvorlige sygdom botulisme, også kaldet pølseforgiftning, efter at have spist nationalretten, skærpekød.

Skærpekød består af fårekød, der uden hverken saltning eller røgning hænges op i udhuse. Efter at have hængt i nogle måneder er kødet tørret så meget, at det kan spises uden det hverken koges ellers steges forinden. Et stykke af det skærpekød, de to sygdomsramte har spist, blev sendt til Levnedsmiddelstyrelsen i Danmark, der har stadfæstet, at kødet indeholdt det meget giftige botulismetoksin.

Giftstoffet er højst sandsynligt opstået, fordi det tørrede fårekød har hængt for varmt i de første dage efter slagtningen.

Ifølge landslæge Høgni Debes Joensen er der de sidste 20 år anmeldt syv tilfælde af botulisme på Færøerne. Heraf er to døde.

- Og så den eneste slagtervittighed jeg kender:

"Mor, vores slagter er død"
- Hvordan ved du det, sønnike.
Jo igår da jeg cyklede forbi hans butik hang der et skilt med teksten "Lever, kun idag".
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

mormor
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#65 » 13. jun 2007, 15:59

Hej Weberguru !

Da jeg er født og opvokset på Færøerne, kan jeg ikke lade være med, at komme med en kommentar.
Jeg tror ikke, at det er metoden kødet bliver tørret på, der er er årsagen, men den måde, det bliver opbevaret efter tørring.

Ligesom med pølser, skal man ikke lade kødet ligge i stuetemperatur og så tro, at man kan spise resterne næste dag, det skal opbevares køligt.

Ang. det med saltning, så ligger alle byer ( bygder ) på Færøerne, ud til havet, så der er naturlig saltning fra havet, der gør det muligt, at lufttørre kød.

Venlig hilsen : Mormor

PS : Hvorfor findes det Færøske flag ikke i flagudvalget.

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#66 » 13. jun 2007, 16:38

Hej "mormor"

Teksten er taget fra TV2's hjemmeside.

Men i radioavisen sagde de at kødet var opbevaret i et udhus, hvor temperaturen var i den høje ende af skalaen.

Hvis det Færøske flag ikke findes i listen, så er det fordi de ikke har noget flag ;-) Spøg til side. Jeg ser om jeg ikke kan lave et en dag ved lejlighed. Det er det gule og hvide med en klipfisk i midten, ik?
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

mormor
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#67 » 13. jun 2007, 18:29

Hej Guru !
Prøver lige om jeg kan finde et billede af flaget, men den med klipfisken i midten, den var god.Billede

Venlig hilsen Mormor.

sonnym
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#68 » 28. jun 2007, 17:45

jbi skrev:Tillykke med din nye maskine.
Når du har haft den et par uger vil du slet ikke kunne forstå hvordan den kunne undværes.. :wink:
det er et lækkert stykke værktøj.

Hej JBI og andre

Er lige i gang med en gang bacon (blot et lille forsøg), men hvordan anskaffer man sig en sådan pålægsmaskine?? den må være uundværlig, har også lige lavet en gang filet, og det skal helst være ultra tynde skiver?
/Sonny
Nylig tilbagevendt Weberfreak...

Rigtige Weberfreaks har brændsår, og elsker det :-)

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#69 » 28. jun 2007, 18:17

Jeg har købt min på www.Ebay.de for € 75,-
Med venlig hilsen

-Meyer

EddyTheMadChef
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#70 » 28. jun 2007, 18:53

mormor skrev:Hej Weberguru !

Da jeg er født og opvokset på Færøerne, kan jeg ikke lade være med, at komme med en kommentar.
Jeg tror ikke, at det er metoden kødet bliver tørret på, der er er årsagen, men den måde, det bliver opbevaret efter tørring.

Ligesom med pølser, skal man ikke lade kødet ligge i stuetemperatur og så tro, at man kan spise resterne næste dag, det skal opbevares køligt.

Ang. det med saltning, så ligger alle byer ( bygder ) på Færøerne, ud til havet, så der er naturlig saltning fra havet, der gør det muligt, at lufttørre kød.

Venlig hilsen : Mormor

PS : Hvorfor findes det Færøske flag ikke i flagudvalget.

Min papfar er fra Færøerne og jeg har været der 4 gange dejlig sted.
Jeg er vild med skerp kød tynde skiver på rugbrød med smør og groft salt hmm lækkert :savl2:
Den skøre kok med den skøre hjemmeside
http://www.EddyTheMadChef.dk
BilledeBillede
Mit ynglings legetøj
Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb
Marst 2009 1 Smokey Mountain Cooker™ 57

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#71 » 28. jun 2007, 18:55

Vores er købt i metro.. Bosch, entelig en brødmaskine hvis jeg skulle katagorisere den... men den er skråstillet og skærer fint alt slags pålæg.. Også tyndt... men det plejer vi nu ikke :D
// Rico

Tilbage til "Inspiration til din grillning året rundt"